همه ما از کودکی بازی با سهام را یاد گرفته‌ایم!

زمانی بچگی‌هایمان را به یاد بیاورید که در کوچه و مدرسه با دوستان خود کارت بازی یا تیله‌بازی می‌کردیم. خب… بازار بورس هم مانند همان گروه‌هایی است که ما در کنار هم کارت بازی می‌کردیم… اما برای بزرگ‌ترها کارت بازی جای خود را به بازی با سهام داده است.

بازار بورس جایی است که سرمایه گذاران در آنجا سهام خود را با یکدیگر مبادله می‌کنند. به همین دلیل است که قیمت سهام مختلف به شکل پیوسته در حال تغییر است. اگر تعداد زیادی از دارندگان سهام به دنبال خلاص شدن از دست سهم خود و فروش آن باشند اما خریداری برای سهام آن‌ها وجود نداشته باشد، قیمت سهم پایین خواهد آمد؛ اما اگر تعداد خریداران سهم از فروشندگان آن بیشتر باشد، قیمت آن رشد خواهد کرد. بازار بورس خریداران و فروشندگان سهام را گرد هم می‌آورد تا مبادلات در یک مکان مرکزی و قانونمند صورت بگیرد.

بازارهای بورس بسیاری در جای‌جای دنیا وجود دارند و بورس تهران نیز یکی از آن‌هاست. ازجمله معروف‌ترین بورس‌های دنیا می‌توان به بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو اشاره کرد. در هر یک از بازارهای بورس شرکت‌های مختلفی عضو هستند که سهام آن‌ها فقط در همان بورس مبادله می‌شود. برای مثال بورس نزدک (NASDAQ) به‌عنوان بورس شرکت‌های فنّاورانه در آمریکا شناخته می‌شود. اکثر سهام شرکت‌های فنّاورانه در بازار بورس نزدک مبادله می‌شوند.

امروزه حجم زیادی از مبادله‌ها به‌جای آنکه در ساختمان بورس واقع در خیابان حافظ رخ دهد و سرمایه گذاران با حضور در این ساختمان خریدوفروش خود را انجام دهند، به شکل آنلاین صورت می‌گیرد. این شیوه را شبکه ارتباطات الکترونیکی می‌نامند که معامله گران و کارگزاران را به‌جای مکان حقیقی از طریق فضای مجازی (اینترنت) به هم مرتبط می‌کند؛ اما این اتفاق به معنای کم شدن اهمیت بازارهای فیزیکی نیست. حتی اگر تمامی مبادلات نیز به شکل آنلاین اتفاق بیفتد، هر مبادله‌ای باید از طریق بازار بورس صورت پذیرد تا خریدار و فروشنده به یکدیگر متصل شوند.

در ادامه ما به بررسی انواع مختلف سرمایه گذارانی خواهیم پرداخت که در بورس سهام فعالیت می‌کنند.

(پایان درس پنجم دوره آموزشی ورود به بازار بورس)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.