هیچ‌وقت با هدف دستیابی به ثروت یک‌شبه وارد بورس نشوید. اهداف سرمایه گذاری خود را بشناسید و متناسب با آن ها تصمیم بگیرید.

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دسته‌بندی هدف‌ها کار دشواری است، چراکه نمی‌توانند مشخص کنند کدام‌یک از اهداف سرمایه گذاری ، کوتاه مدت و کدام‌یک بلندمدت هستند. همین‌طور دانش کمی در مورد معایب و مزایای هر یک از انواع هدف‌ها دارند و به همین دلیل برای آن‌ها فرقی میان هدف‌های کوتاه مدت و بلندمدت وجود ندارد.

برای درک بهتر این موضوع ابتدا از خود بپرسید که اهداف سرمایه گذاری شما بلندمدت هستند یا کوتاه مدت؟ پاسخ به این سؤال بسیار مهم است، چراکه سرمایه گذاری در یک سهم بدون در نظر گرفتن دید کوتاه‌مدت یا بلندمدت، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به‌طورکلی، افق زمانی سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد. در زیر به‌طور مختصر به شما یاد خواهم داد که سرمایه‌گذاری در سهام چه شرکت‌هایی برای چه نوع اهدافی مناسب‌تر است.

قیمت سهام معمولاً به‌صورت روزانه نوسان می‌کنند و بالا و پایین می‌روند ولی در درازمدت یک روند صعودی یا نزولی را طی خواهند کرد. حتی ممکن است قیمت سهامی که به‌تازگی خریده‌اید، در کوتاه‌مدت کم و کم‌تر شود اما احتمالاً در بلندمدت شروع به افزایش می‌کند و از صبوری شما با یک سود قابل‌توجه، قدردانی می‌کند. به یاد داشته باشید که هرچقدر افق زمانی شما برای سرمایه‌گذاری طولانی‌تر شود، ریسک سرمایه‌گذاری در سهام کاهش می‌یابد.

اهداف سرمایه گذاری کوتاه‌مدت چه نوع اهدافی هستند؟

هرکسی اهداف سرمایه گذاری کوتاه‌مدتی دارد. برخی از این اهداف مثل برنامه‌ریزی برای یک سفر تفریحی و کنار گذاشتن پول برای این سفر ساده هستند، برخی دیگر از اهداف مانند فراهم کردن وام برای خرید خانه تا شش ماه آینده، جاه‌طلبانه هستند و به تلاش بسیاری نیاز دارند. این اهداف نیازمند جریانی از منابع مالی قابل پیش‌بینی هستند تا در یکجا مثلاً در جیب شما یا در حساب بانکی‌تان جمع شوند و بتوان با این وجوه پس‌انداز شده در زمان موردنظر، هدف خود را به انجام برسانید.

فقط احمق‌ها پول‌توجیبی خود را در بورس سرمایه‌ گذاری می‌کنند!

سرمایه‌گذاری در بورس، برای مدت‌زمان کوتاه کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی است و سهام گزینه بدی برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت است. در هفته برای من چندین ایمیل می‌آید که ارسال‌کننده‌ها از عملکرد طلایی خود در هفته‌های گذشته و پیش‌بینی‌های خود برای هفته‌های آتی سخن گفته‌اند. مثلاً اظهار می‌کنند سهم الف که در حال حاضر ۱۳۰ تومان است به‌زودی به ۱۴۰ تومان و بعداً به ۱۷۰ تومان خواهد رسید. سرمایه‌گذارانی که دانش کافی ندارند، فوراً نسبت به این پیام واکنش نشان می‌دهند و تصمیم به خرید می‌گیرند. البته ممکن است سهام به قیمت پیش‌بینی‌شده برسد؛ اما در اغلب اوقات قیمت آن رشد پیش‌بینی‌شده را نخواهد داشت و سرمایه‌گذاران را مأیوس می‌کند. چیزی که باید بدانید این است که سرمایه‌گذاری در سهام مانند سکه دو رو دارد. سود و زیان. در کوتاه‌مدت ریسک سرمایه‌گذاری بالاتر و احتمال زیان بیشتر است.

حال فردی را در نظر بگیرید که قصد داشته با پولی که پس انداز کرده، برای خانواده‌اش ماشین بخرد. او با خواندن این نوع ایمیل‌ها وسوسه شده ماشین مدل‌بالاتری داشته باشد و بدون آگاهی، پول ماشین را فقط در سهم الف سرمایه گذاری کرده و حالا نه‌تنها نمی‌تواند همان ماشین قبلی را بخرد، بلکه باید یک یا دو مدل قدیمی‌ترش را جستجو کند. به نظر شما مقصر این اتفاق کیست؟

چرا پیش‌بینی دقیق روند قیمت‌ها در بورس غیرممکن است؟

علت اینکه قیمت های پیش‌بینی‌شده معمولاً محقق نمی‌شوند این است که نمی‌تواند رفتار صدها هزار سرمایه گذار فعال در بورس را پیش‌بینی کرد. سرمایه گذاری کوتاه مدت در بورس کاری غیرمنطقی است چراکه سرمایه گذاران بسیار زیادی در بورس معامله می‌کنند و هر یک دلیل منحصربه‌فردی برای خرید یا فروش سهام خوددارند که نمی‌تواند همه این دلایل را جمع‌آوری و تحلیل کرد. در مورد روند قیمتی سهام در کوتاه مدت فقط می‌توان گفت اگر شما برای یک نیاز مالی کوتاه مدت در بورس سرمایه گذاری کنید، مطمئن باشید ممکن است سریع‌تر ازآنچه فکر می‌کنید سرمایه خود را از دست بدهید.

سرمایه گذاری کوتاه‌مدت در سهام واقعاً غیرقابل‌پیش‌بینی است. حتی بهترین سهام هم در کوتاه‌مدت نوسان دارند و در رکود اقتصادی این نوسانات بیشتر هم خواهند شد. هیچ‌کس نمی‌تواند به‌درستی و به‌دقت تغییرات قیمتی سهام را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کند. مگر اینکه اطلاعاتی از داخل شرکت داشته باشد که بر قیمت تأثیرگذار باشد. بنابراین سهام مطمئناً گزینه خوبی برای سرمایه‌ ذاری و رسیدن به اهداف در مدت‌زمان کمتر از یک سال نیست. شما می‌توانید در مسیر مطمئن‌تری نظیر سرمایه گذاری در بانک به اهداف سرمایه گذاری کوتاه‌مدتتان برسید.

آیا می‌خواهید برای دستیابی به اهداف میان‌مدت خود در بورس سرمایه گذاری کنید؟

تنها برخی از سهم‌ها برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت (۲ تا ۵ سال) مناسب هستند. برای مثال سهام شرکت‌های بزرگ که در مدت‌زمان طولانی روند افزایش قیمت ثابتی دارند و معمولاً کمتر دچار اوج و فرودهای شدید می‌شوند. سایر سهام به‌خصوص آن‌هایی که کمتر موردتوجه تحلیلگران هستند، معمولاً نوسان زیادی دارند و در افق زمانی کوتاه مدت و میان‌مدت نوسانات شدید دارند.

اگر شما قصد دارید تا چهار سال آینده صاحب خانه شوید و می‌خواهید با سرمایه گذاری در سهام و منافع حاصل از بورس، به هدف خود برسید، در سهام شرکت هایی سرمایه گذاری کنید که مورد اقبال عمده سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بورسی هستند و جزو شرکت های بزرگ بورسی به‌حساب می‌آیند. همچنین می‌توانید شرکت های مواد غذایی و دارویی را هم بررسی کنید. اگر عملکرد خوبی دارند، این شرکت ها هم گزینه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری میان مدت هستند.

توجه داشته باشید اینکه گفته می‌شود شرکت‌های بزرگ برای اهداف میان مدت مناسب هستند به این معنا نیست که در بلند مدت عملکرد خوبی نخواهند داشت. اگر شرکتی در میان مدت عملکرد خوبی دارد و نشانه‌های تداوم این عملکرد برای سال‌های آینده هم دیده می‌شود، سهام این شرکت‌ها را در پرتفوی خود نگه‌ دارید!

سرمایه‌گذاری در بورس برای دستیابی به اهداف بلندمدت است!

سرمایه‌گذاری در سهام بیشتر مناسب افق‌های زمانی طولانی‌مدت (بیشتر از ۵ سال) است. به‌خصوص وقتی آن را با سایر انواع سرمایه‌گذاری نظیر سرمایه‌گذاری در بانک، ارز و یا طلا مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که سرمایه‌گذاری در بورس در بازه‌های زمانی بیشتر از ده سال سودآورتر بوده است. درواقع وقتی شما نمودار سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را باهم مقایسه می‌کنید می‌بینید که در بازه‌های زمانی ده‌ساله، بورس از همه رقبای اصلی خود پیشی گرفته است.

اگر به اهمیت افق زمانی بلندمدت در بازار بورس پی برده‌اید حالا وقت آن فرارسیده است که سهام خود را به‌درستی انتخاب کنید. چراکه سهام بد همیشه بد هستند و بازه زمانی کوتاه یا بلند مدت تأثیری در عملکرد آن ندارد. پس تلاش کنید تا سهام خوب را شناسایی کنید.

ابتدا هدف خود از سرمایه‌گذاری را مشخص کنید، سپس وارد بورس شوید. (اگر تجربه فعالیت در بازار بورس را ندارید پیشنهاد می کنیم ابتدا دوره های آموزشی ورود به دنیای بورس و آموزش بورس را مطالعه نمایید).

 

منبع: مدیرمالی

3 در مورد “اهداف سرمایه گذاری ، بلند مدت یا کوتاه مدت؟”

  1. سلام سایت و مطالب تون عالیه کاش ی نرم افزار برای سایت وجود داشت خیلی راحت بود دنبال کردن مطالب

  2. ممنون
    عالی
    چند سایت رو نگاه کردم ولی نحوه بیان و محتوای شما بهتر بود
    بخصوص برای من که مبتدی هستم

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.