متنوع سازی سبد سهام … عبارتی که هیچ‌کس آن را نفهمید!

ما در درس قبلی گفتیم که در سبد فرضی خود سهام شرکت‌های کاملاً متفاوت را قرار دهید. به این کار متنوع سازی سبد سهام گفته می‌شود. مطمئناً شما با این گفته آشنا هستید که «همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذار» یا شاید «همه پول‌هایت را در یکی از جیب‌هایت نگذار». اگر بگذارید چه می‌شود؟ اگر سبدتان به زمین بیفتد، همه تخم‌مرغ‌ها خواهد شکست یا اگر هنگام خروج از استادیوم آزادی و در تراکم جمعیت درب‌های خروجی، سارق جیب‌بر به جیب شما بزند، همه پول‌هایتان را خواهد برد. مسلماً اگر در جیب دیگرتان یک اسکناس ۵۰۰۰ تومانی هم باشد، می‌توانید خودتان را به خانه یا محل کار برسانید و از افراد غریبه تقاضای کمک نکنید!

دقیقاً همین مفهوم درباره سبد سهام شما هم به کار می‌رود که گاهی به آن پرتفوی هم گفته می‌شود. یک پرتفوی متنوع می‌تواند ریسک سرمایه گذاری شما را کاهش دهد.

به این مثال توجه کنید:

فرض کنید که کل پرتفوی شما از ۱۰۰۰۰ سهم یک شرکت مواد غذایی تشکیل شده است. در یک روز شوم، در محل انبار این شرکت مواد غذایی، آتش‌سوزی می‌شود و کل موجودی انبار این شرکت را از بین می‌برد. این اتفاق بدون شک ارزش سرمایه گذاری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به علت اینکه سهام این شرکت مواد غذایی کل پرتفوی شما را تشکیل داده است، شما با زیان هنگفتی مواجه خواهید شد و سرمایه زیادی را از دست خواهید داد.

در عوض اگر تنها بخش کوچکی از پرتفوی شما به سهام این شرکت اختصاص یافته بود و باقی آن را شرکت‌های دیگر فعال در صنعت‌های دیگر تشکیل داده بودند، آن زمانی که شرکت مواد غذایی دچار بحران شد، تنها بخش کوچکی از سرمایه گذاری شما دچار مشکل می‌شد و نه کل پرتفوی شما. برای اینکه بتوانید بهتر با این مفهوم آشنا شوید و آن را به کار ببندید نگاهی به دوره مقدمات متنوع سازی سبد سهام بیندازید. در این دوره ما به‌طور مفصل به موضوع تنوع‌بخشی سبد سهام پرداخته‌ایم و شما اطلاعات بسیار ارزشمندی را دراین‌باره فرا خواهید گرفت.

خب، قبل از مراجعه به آن دوره آموزشی، به تالار مجازی بورس بروید و  با خرید دومین سهمتان، سبد سهام خود را متنوع تر کنید…

برای خرید دومین سهام، شما از تکنیک دیگری استفاده خواهید کرد که بسیاری از سرمایه گذاران بهره می‌برند: جریان اخبار. میزان و کیفیت اخبار درباره یک شرکت و محصولات آن می‌تواند قیمت سهام شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. چراکه هرقدر تحلیل‌گران توجه بیشتری به یک سهم داشته باشند، اطلاعات بیشتری از آن سهم در بازار منتشر خواهد شد و ریسک سرمایه گذاری در آن سهم نیز تا حدودی کاهش خواهد یافت.

اکنون شما در مسیر متنوع کردن پرتفوی خودتان قرار دارید. لطفاً اطمینان حاصل نمایید که اخبار مرتبط با دومین سرمایه گذاری‌تان را در سایت‌های مختلف به‌خوبی دنبال می‌کنید.

(پایان درس نهم دوره آموزشی آشنایی با سهام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

1 در مورد “متنوع سازی سبد سهام … عبارتی که هیچ‌کس آن را نفهمید! (درس نهم)”

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.