در سال ۱۹۹۶ ریاست فدرال رزرو، الن گرین اسپن، سخنرانی‌ مهمی درباره افزایش ارزش بازار سهام ارائه کرد. وی در سخنرانی‌اش بیان کرد:

«ما چگونه باید بدانیم که چه زمانی جنب‌وجوش‌های غیرمنطقی بی‌جهت ارزش دارایی های بازار را افزایش می‌دهد؟ اتفاقی که منجر به رکودهای بلندمدت و غیرمنتظره می‌شود!»

کلمات “جنب‌وجوش‌های غیرمنطقی” به عباراتی تبدیل شدند که در حکم امضای گرین اسپن درآمدند؛ اما منظور او واقعاً چه بود؟

” جنب‌وجوش‌های غیرمنطقی” – این واژگان در بازار سهام به معنای شور و شوق بسیار برای خرید سهام است، شور و شوقی که ناشی از واقعیت نیست (غیرمنطقی دقیقاً در اینجا معنا پیدا می‌کند).

در اصل او به افراد هشدار می‌داد که ارزش سهام با احساسات مردم افزایش می‌یابد و نه مواردی همچون ارزش‌های بنیادین، چشم‌اندازهای رشد یا درآمدهای پیش‌بینی‌شده آتی آن‌ها. درنتیجه، این جنب‌وجوش‌های غیرمنطقی و تصمیم‌گیری‌های احساسی بسیار هزینه بر خواهد بود و جبران آن نیازمند یک اصلاح طولانی‌مدت است.

آیا من واقعاً چنین چیزی گفتم؟

بسیاری از سرمایه گذاران آمریکایی آرزو می‌کردند که ای‌کاش به حرف‌های الن گرین اسپن گوش می‌کردند. به نظر می‌رسد خودش هم چنین آرزویی می‌کند. او در سال ۲۰۰۸ تصدیق می‌کند که:

«آن دسته از ما که برای منافع شخصی خود از وام های بیش‌ازحد مؤسسات به شرکت‌ها برای حمایت از حقوق صاحبان سهام حمایت می‌کردیم، حالا در شوکی غیرمنتظره فرورفته‌ایم»

این اظهارات پس از خطرناک‌ترین بحران اعتباری تاریخ پس از رکود بزرگ آمریکا بیان شد، بحرانی که به شکل ترسناکی به نابود کردن اقتصاد جهانی نزدیک شد.

اگر تنها الن گرین اسپن به حرف‌های خودش گوش کرده بود…

خب جریان از چه قرار است؟ چگونه مهم‌ترین بانکدار جهان می‌تواند بیش از یک دهه قبل درباره یک اصلاح بسیار خطرناک هشدار دهد؟ اما همین فرد در زمان وقوع آن غافلگیر می‌شود؟

این واقعیت حباب ها، سقوط ها و رکودهاست. این موضوع واقعاً عجیب است که علائم می‌توانند بسیار واضح باشند، اما هنوز هم رکودها به وقوع بپیوندند و این دقیقه همان موضوعی است که در این دوره آموزشی درباره آن می‌خواهیم صحبت کنیم.

در ادامه این دوره آموزشی ما نگاهی به سوداگری‌های بی‌ملاحظه خواهیم داشت، اتفاقاتی که بسیار عجیب‌تر از آن هستند که شما حتی فکرش را هم بکنید. ما نگاهی به رشد و رکود اقتصادها در طی زمان خواهیم داشت و به مطالعه رابطه بین اقتصاد واقعی و بازار سهام می‌پردازیم.

در ادامه نگاهی ویژه به رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ خواهیم داشت، اتفاقی که درس‌های مهمی برای امروز به همراه داشته است.

خب پس آماده سفری هیجان‌انگیز در دنیای بی‌خردی‌های مالی باشید؛ و به یاد داشته باشید که حماقت هنوز هم با ما همراه است…

(پایان درس اول دوره آموزشی حبابها و بحرانهای اقتصادی)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.