بحران مالی املاک و مستغلات فلوریدا

در بحران مالی املاک و مستغلات که در سال ۱۹۲۶ در فلوریدا روی داد ملکی که تا پیش از آن می‌توانستید با ۸۰۰۰۰۰ دلار خریداری کنید، در طول یک سال چنان رشد کرد که قیمت آن به ۴ میلیون دلار رسید. قیمت ها به حدی تورمی بودند که برای خرید یک خانه معمولی در سال ۱۹۲۶، شما مجبور بودید پولی را که حالا می‌توانید برای خرید خانه‌ای لوکس مجهز به نگهبان در میامی برابر با ۴۵۰۰۰۰۰ دلار بپردازید و این یعنی فاجعه!

در دهه ۲۰ قرن بیستم میلادی، ایالات‌متحده آمریکا مثل امپراتوری بریتانیا در قرن ۱۸ با سرعت ثابتی حرکت می‌کرد و طبیعی بود که مردم باور کنند چنین شکوفایی در اقتصاد نامحدود و بی‌پایان است؛ اما اینجا بازار سهام نبود که از حباب قیمتی ضربه بخورد. بلکه این بار نوبت به بازار املاک رسید تا فعالان این بازار را حسابی متضرر کند. (آیا مقاله “حباب قیمتی دریای جنوب” را خوانده اید؟)

در سال ۱۹۲۰، در ایالات‌متحده آمریکا، ایالت فلوریدا به مقصد و اقامتگاهی محبوب برای افرادی تبدیل شد که به سرما علاقه‌ای نداشتند و از آن فراری بودند. به‌مرورزمان جمعیت این ایالت به شکل ثابتی رو به افزایش گذاشت و تعداد خانه‌های موجود با تقاضای رو به رشد برای سکونت در این ایالت همخوانی نداشت، این موضوع ابتدا باعث دو و سپس سه برابر شدن قیمت ها شد که ازاین‌جهت در آن مقطع غیرموجه و غیرقابل‌پیش‌بینی نبود؛ اما اخبار مربوط به دو، سه برابر شدن قیمت هر چیزی، همیشه سفته بازان را جذب خود می‌کند. پس به‌محض اینکه مردم مقادیر زیادی پول با خود وارد بازار مسکن کردند، بحران آغاز شد. طولی نکشید که همه در فلوریدا یا سرمایه گذار املاک و یا نماینده آژانس املاک بودند.

متأسفانه، قوانین بدون توجه به اینکه شما مبلغ بسیار زیادی برای خرید یک سهم یا تکه‌ای زمین پرداخت کرده‌اید، همیشه یکسان عمل می‌کند: شما باید برای ادعای سود همان‌قدر هم به دست بیاورید. این سودآوری برای مدتی کوتاه رخ داد و قیمت زمین در کمتر از یک سال چهار برابر شد؛ اما درنهایت، دیگر «احمق‌های بزرگ‌تری» وجود نداشتند که زمین‌هایی تا این اندازه گران را بخرند و قیمت ها به شکل آرام و ملایمی شروع به تعدیل یافت. در این زمان، سفته بازارها متوجه شدند که برای رشد مجدد قیمت ها محدودیتی وجود دارد و ادامه روند امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین شروع به فروش املاک خود کردند و تا جایی که می‌توانستند سود خود را تضمین کردند.

سپس نوبت به مردم عادی و بخت‌برگشته‌ها رسید تا به‌صورت همزمان متوجه زنگ خطر شوند و به دنبال آن فروش وحشت‌زده آغاز شد. با هزاران نفر فروشنده و تعداد کمی خریدار، قیمت ها به‌شدت پایین آمدند. این اتفاق بعدها بحران مالی املاک و مستغلات فلوریدا نام گرفت. بحرانی که نتوانست درس عبرتی برای سرمایه گذاران شود!

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.