تاثیر نرخ بهره بانکی بر اقتصاد

آیا می‌دانید تاثیر نرخ بهره بانکی بر اقتصاد چیست؟ زمانی که بانک مرکزی، بانک ها را موظف به کاهش نرخ بهره بانکی می‌کند، اخذ وام را برای شرکت ها به منظور سرمایه گذاری یا استخدام نیروی جدید آسان می‌کند. به همین ترتیب، کار شما را برای خرید خانه، ماشین یا حتی یک تلویزیون جدید راحت می‌کند. وقتی شما اقدام به خرید خانه، ماشین یا لوازم‌خانگی می‌کنید این افزایش مخارج از سوی شما نشان‌دهنده آن است که کالاهای بیشتری فروخته خواهد شد و به‌این‌ترتیب تولید بیشتر می‌شود و درنهایت منجر به رشد اقتصادی می‌گردد.

رشد اقتصادی سریع‌تر همیشه خوب است، درست است؟ نه! درست نیست.

رشد بیش اندازه سریع می‌تواند به تورم بیانجامد. اگر دولت برای همه‌چیز وام دهد و حجم پول در گردش جامعه را زیاد کند، به‌گونه‌ای که ما و شما را به خرید تلویزیون و موبایل جدید با استفاده از همین وام ها ترغیب کند، تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد و قیمت تلویزیون و موبایل خیلی سریع افزایش می‌یابد (برای فهم بهتر می‌توانید به قیمت بلیت بازی فینال جام جهانی دقت کنید که چگونه روند افزایشی پیدا می‌کند و در بازارهای سیاه به فروش می‌رسد). اگر این کار بی‌ملاحظه صورت بگیرد، پول ما به‌زودی بی‌ارزش می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق بانک مرکزی می‌تواند مجوز افزایش نرخ سود بانکی را برای بانک ها صادر کند. اگر قرار باشد بهره ای که برای وام به بانک می‌پردازید ۲۸ درصد باشد شما به اخذ وام به‌مراتب بی‌میل‌تر از زمانی هستید که نرخ بهره ۱۴ درصد است. آیا فهمیدید تاثیر نرخ بهره بانکی بر اقتصاد چیست؟

از طرفی کاهش تقاضا هم به معنای آن است که قیمت ها به‌سرعت افزایش نمی‌یابد، اما منجر به کاهش رشد اقتصادی می‌گردد. نحوه مدیریت نرخ سودهای بانکی از سوی بانک مرکزی و همکاری بانک ها برای کنترل اقتصاد، تاثیر بسیار زیادی بر دو حوزه بسیار مهم بر شما خواهد گذاشت: قیمت سهام و وام.

در این درس ما به موضوع تاثیر نرخ بهره بانکی بر اقتصاد پرداختیم، در درس بعدی تاثیر نرخ بهره بانکی بر بازار بورس را بررسی خواهیم کرد.

(پایان درس دوم دوره آموزشی آشنایی با نرخ بهره بانکی)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

6 در مورد “تاثیر نرخ بهره بانکی بر اقتصاد: نرخ بهره بانکی چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟”

  1. مهدي طاهريان

    سلام
    سوال مهم و بنيادي
    كاهش نرخ بانكي ، منجر به كاهش سپرده گذاري مردم در بانك ميشود. با كاهش سپرده در بانك، پول و منابع مالي بانكها نيز كم ميشود. در نتيجه بانك ها پول كمتري دارند كه وام بدهند. يعني ميزان وام دادن به مردم كمتر ميشود.

    در صورتيكه با كاهش نرخ بهره يا سود بانكي، تقاضاي وام افزايش مي يابد. اما بانكها پولي ندارند كه وام بدهند به مردم. بلاخره ميزان وام يا عرضه وام و تسهيلات در جامعه، كمتر ميشه يا بيشتر؟؟!!

  2. محمد رضا جعفری

    سلام… اگر سود بانکی پایین بیاید و میزان خروجی سپرده ها نزد بانک افزایش پیدا میکند و درخواست وام هم بیشتر میشود و بالعکس….
    چگونه بانک ها در صورت کمبود پول وام ها را می توانند پرداخت کنند یا با انباشت زیاد پول سود سپرده ها را پرداخت کنند؟؟؟

  3. سلام. از اینکه مدیرمالی رو دنبال میکنید از شما ممنونیم.

    کاهش نرخ بهره بانکی باعث از بین رفتن جذابیت سپرده گذاری در بانک و خروج سرمایه ها از حسابهای بانکی میشه که این اتفاق باعث افزایش نقدشوندگی در بازار و سرمایه گذاری بیشتر در بازار بورس و مسکن میشه (با فرض اینکه دولت و بانک مرکزی به درستی سرمایه هایی که از بانک خارج میشن، به سمت بازارهای جایگزین هدایت کنه).
    به علاوه بانک ها هم چون هزینه کمتری بابت پولهای پس اندازه شده در بانک به سپرده گذاران می پردازند، طبق الزامات قانونی باید نرخ وامها رو هم کاهش بدند. به این ترتیب شما برای خرید خانه یا ماشین میتونید وامی با بهره پایین تر دریافت کنید.
    همه ی این عوامل موجب رونق و رشد اقتصادی در جامعه و افزایش توان خرید مردم به دلیل افزایش نقدشوندگی در بازار خواهد شد.
    دوستی در بخش پرسش و پاسخ مدیرمالی سوالی در مورد چرخه اقتصادی پرسیده بود که ما در اونجا توضیحاتی دادیم که احتمالاً خوندنش برای شما هم مفید هستش
    برای خوندن توضیحات روی لینک زیر کلیک کنید:
    توضیحات مربوط به چرخه اقتصادی

    لطفاً اگر سوال دیگه ای هم دارید بپرسید.
    با ارزوی موفقیت برای شما

  4. با سلام. تو پاراگراف اول این موضوع رو متوجه نشدم که چرا کاهش نرخ بهره، باعث میشه ما راحت تر خونه و ماشین بخریم…
    ارتباط مستقیم دارن یا این وسط چیز دیگه هم هست؟
    با تشکر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.