ثروت خالص شخصی یا همان ارزش ویژه چیست؟

ثروت خالص مجموع ارزش دارایی های شما منهای مجموع بدهی هایتان است. به بیان ساده‌تر چیزی که “صاحب آن هستید” منهای چیزی که “بدهکار” ید. ثروت خالص تصویری است که در یک لحظه از زمان گرفته می‌شود و محاسبه ثـروت خالص بر آن اساس انجام می‌شود و پتانسیل درآمدهای آینده یا تغییرات قیمت دارایی را در نظر نمی‌گیرد. دو دسته‌بندی اصلی برای ثروت خالص وجود دارد:

ثروت خالص کل: این ارزش همه دارایی منهای همه بدهی هاست.

ثروت خالص جاری: ارزش همه دارایی های جاری که نقدشوندگی بالایی دارند منهای همه بدهی ها

واژه جاری به این موضوع اشاره دارد که دارایی مورداشاره چقدر راحت به پول نقد تبدیل می‌شود. به طور مثال، سهام یا صندوق های سرمایه گذاری مشترک به شدت نقد شونده در نظر گرفته می‌شوند، چون شما می‌توانید به راحتی آن را بفروشید و تبدیل به پول نقد کنید؛ اما خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید یا ماشینی که زیر پایتان است نقد شونده در نظر گرفته نمی‌شوند، زیرا فروش آن‌ها ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها به طول بیانجامد.

ثروت خالص با عناوینی چون ارزش خالص و ارزش ویژه نیز شناخته می‌شود.

چرا ثروت خالص اهمیت دارد؟

ثروت خالص کل یک معیار مهم از شرایط مالی کلی شماست. هدف شما این است که ثـروت خالص مثبتی داشته باشید که هرساله رشد کند.

ثروت خالص جاری یک معیار مهم از وضعیت مالی کوتاه مدت و جاری شما، خصوصاً در موارد ضروری و پیش‌بینی‌نشده یا در پرداخت هزینه های غیرمنتظره است و معیاری مهم برای وام دهندگان به حساب می‌آید که بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که به شما وام دهند یا خیر؟

یک‌راه دیگر برای نشان دادن ثـروت خالص جاری به شکل “دارایی های قابل سرمایه گذاری” است. به این معنی که چقدر برای سرمایه گذاری آماده هستید.

کاربرد ثروت خالص چیست؟

ثروت خالص شخصی خود را به صورت دوره‌ای محاسبه کنید تا بر شرایط مالی عمومی خود نظارت داشته باشید. این حساب سالی یک‌بار، دو بار یا حتی به صورت فصلی هم کافی است. این کار می‌تواند به عنوان یک معیار مهم برای اثبات این موضوع باشد که شما برای افزایش ثروت خود در مسیر درستی قرار دارید، یا مکان‌هایی را که در آن به ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت مالی خود نیاز دارید، مشخص می‌شود. به خاطر داشته باشید که قبل از گرفتن تصمیمات مالی مهم، تأثیر آن تصمیمات را بر ثروت خالص خود بررسی کنید. اگر تصمیم شما، ارزش خالصتان را از مثبت به منفی تبدیل می‌کند، تصمیم خود را عوض کنید یا با برنامه‌ریزی درست و دقیق تصمیم خود را عملی کنید.

همچنین ممکن است با دانستن اینکه ارزش خالصتان منفی است، دچار نگرانی شوید. به خاطر داشته باشید که عده بسیار کمی از افراد کارشان را با ثـروت خالص مثبت شروع می‌کنند. بدهی های دانشجویی و وامهای مختلف برای خرید خودرو و مسکن می‌توانند باعث منفی شدن ثروت خالص شوند. نکته کلیدی این است که از ثـروت خالص کل خود آگاه باشید و یک سبک زندگی مالی را برای افزایش ثـروت خالص پیاده سازی کنید.

در طول زمان بدهی های دوران دانشجویی و وام مسکن خود را پرداخت کنید و بدهی را کاهش دهید تا ثـروت خالص شما مثبت شود. نظارت بر جریان نقدی ماهانه تان راه خوبی است تا بدین طریق اطمینان حاصل کنید که از یک سری عادات مثبت مالی پیروی می‌کنید و ثروت خالص شما اندک‌اندک به سمت ناحیه مثبت در حرکت است.

(پایان درس پنجم دوره آموزشی مفاهیم سرمایه گذاری)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.