شرکت های کارگزاری … با شما یا علیه شما؟

خریدن یک سهم کوچک بسیار پیچیده‌تر از خریدن چیزی مثل یک گیتار دست‌دوم است. برای خرید گیتار دست‌دوم تنها لازم است شما به چند مغازه یا وب‌سایت سر بزنید و درنهایت بهترین گزینه را با توجه به شرایطتان انتخاب کنید. درواقع خرید یک سهم بیشتر شبیه به خریدن یک خانه است. اغلب افراد برای خرید خانه به بنگاه‌های معاملات ملکی مراجعه می‌کنند و از افراد کارشناسی که در آنجا حضور دارند و بازار را به‌خوبی می‌شناسند کمک می‌گیرند. مشاوران بورس و شرکت های کارگزاری فعال در بازار سهام نیز همانند کارشناسان معاملات ملکی در بازار مسکن هستند. مشاوران به شما پیشنهاد خریدوفروش می‌دهند و کارگزاری اقدام به خریدوفروش سهام به نمایندگی از شما می‌کند.

شرکت های کارگزاری‌ می‌توانند خدمات مختلفی به شما ارائه دهند. برخی از آن‌ها فقط و فقط معاملات شما را انجام می‌دهند؛ اما ممکن است خدماتی از قبیل مشاوره در خریدوفروش نیز داشته باشند. گاهی نیز کارگزاری‌ها به مدیریت کردن پرتفوی شما اقدام می‌کنند. به عبارتی آن‌ها سبد سهام خاص شما را با توجه به اهداف و نیازهایتان تهیه می‌کنند و آن را مدیریت می‌کنند. در این صورت تنها کافی است سرمایه خود را در اختیار کارگزاری منتخبتان قرار دهید و نظاره‌گر عملکرد سبد سهام خود باشد. مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب کارگزاری‌ها باید به آن توجه کرد، ساختاری است که کارگزاری درازای خدمات خود از شما پول دریافت خواهد کرد. کارگزاری‌ها شیوه‌های مختلفی برای گرفتن دستمزدهای خود دارند که شما باید قبل از شروع کار با آن‌ها، از ایشان بخواهید تا به‌طور کامل میزان کارمزد و نحوه جبران خدماتشان را برای شما توضیح دهند؛ اما قبل از آن لازم است توضیحاتی را به شما بدهیم. لطفاً درس بعدی را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

(پایان درس هفتم دوره آموزشی ورود به بازار بورس)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.