برای خرید اولین سهم چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

اولین سهم خود را بخرید هما وصلت با آشنایات را فراموش نکنید...با وجود چند صد شرکت در بازار بورس، فهم اینکه از کجا باید شروع کنید، کار دشواری است. خرید اولین سهم کار بسیار دشواری است

نکته خوب آن است که سرمایه گذار مشهور، پیتر لینچ، این تصمیم‌گیری ابتدایی را برای ما ساده کرده است…

کتاب معروف پیتر لینچ

پیتر لینچ یکی از بهترین و موفق‌ترین سرمایه گذاران تاریخ است. زمانی که او صندوق سرمایه گذاری مشترک شرکت فیدلیتی ماگلان را در بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۰ مدیریت می‌کرد، تقریباً هرسال ۳۰% بازده به دست می‌آورد. او این بازده را با قانون بسیار ساده‌ای به دست آورده است که در کتاب خود one up on wall street بیان می‌کند: آنچه را که می‌شناسید بخرید. لینچ توصیه می‌کند که سرمایه گذاران با خرید سهامی شروع به کار کنند که به آن علاقه‌مند هستند و کسب‌وکار شرکت، محصولات، نوع فروش و هزینه و درآمد آن را به‌طور کامل می‌شناسند و می‌فهمند.

ایده «وصلت با آشنایان»، برای شما دو منفعت مهم در بر دارد:

  • شما در بازار سهام به خاطر دانش بیشترتان نسبت به دیگران درآمد کسب می‌کنید. اگر شما درباره موضوعی اطلاعات و دانش بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری دارید که نسبت به دیگران تصمیم‌های سرمایه گذاری بهتری اتخاذ کنید. اگر تصمیمات شما واقعاً بهتر باشند، قیمت سهام درنهایت کیفیت تصمیم‌هایتان را نشان خواهد داد و با بالا رفتن قیمت سهام، شما سود موردنظرتان را کسب خواهید کرد.
  • اگر در شرکت‌هایی سرمایه گذاری کنید که به آن‌ها علاقه‌مند هستید، دنبال کردن اخبار و اطلاعات شرکت برای شما راحت‌تر و دل‌پذیرتر خواهد بود: اگر واقعاً به خودرو علاقه دارید، دنبال کردن اخبار مربوط شرکت‌های سیمانی آن‌چنان برای شما جذاب نخواهد بود. همانند بسیاری موارد دیگر در زندگی روزمره: اگر شما همراه با هر کاری سرگرم هم باشید و از آن لذت ببرید، احتمال موفق شدنتان به‌مراتب بیشتر است.

دو گام در جهت خرید اولین سهمتان

اول. با توجه به علایق خودتان شروع کنید: اگر بخواهید سهمی را بخرید که به آن علاقه‌مندید، پس نخست باید خود و علاقه‌مندی‌های خود را به‌خوبی بشناسید. با توجه به موضوعاتی شروع کنید که واقعاً به آن‌ها علاقه دارید. آیا شما برای محصول خاصی پول زیادی هزینه می‌کنید؟ شما چه کالاهایی را بیشتر مصرف می‌کنید و نحوه مصرف شما چگونه است؟ آیا علاقه خاصی دارید؟ تفریح خاصی؟ ورزش می‌کنید؟ در چه صنعتی کار می‌کنید؟

دوم. سهمی را بخرید که با علایق شما همخوانی دارد: سهم مناسبی را بخرید که با علایق شما، عادت‌های خرج کردن شما یا تجارب شغلی شما همخوانی دارد.

چرا معطل هستید؟ اولین خرید خود را همین حالا بدون ریسک انجام دهید. کافیست به وب سایت تالار مجازی بورس رفته و به صورت مجازی اما در محیطی واقعی شروع به خرید و فروش سهام و تمرین سهامداری کنید.

آدرس وب سایت تالار مجازی بورس:

http://www.irvex.ir/

موفق باشید.

(پایان درس هفتم دوره آموزشی آشنایی با سهام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.