شش اصل مهم برای مدیریت ریسک در دنیای سرمایه گذاری

بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف شما چیست؟ شما باید همیشه این سؤال را از خودتان بپرسید. اگر سرمایه گذاران شگفت انگیزی چون بنجامین گراهام و وارن بافت به هم می‌رسیدند، وقتشان را با صحبت درباره موفقیت‌هایشان تلف نمی‌کردند. خیر… آن‌ها بیشتر هیجان‌زده بودند تا راجع به راه‌هایی که از سرمایه‌شان در برابر خطرات محافظت می‌کند، باهم صحبت کنند. به این مدیریت ریسک گفته می‌شود.

این یکی از اولین اصولی است که توسط وارن بافت و همچنین بنجامین گراهام استفاده شده است و همچنین کلید سرمایه گذاری موفق در بلندمدت است: جدای از همه این‌ها، از سرمایه تان محافظت کنید. پول خود را از دست ندهید.

شما می‌دانید که ریسک به چه معنی است. هر روزی که پشت فرمان می‌نشیند، ریسکی را پذیرفته‌اید. به همین خاطر ماشینتان را بیمه می‌کنید. شما هر روز در زندگی‌تان ریسک می‌کنید، حتی اگر نسبت به آن آگاه نباشید. به صورت ایدئال، در هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم شما در حال تخمین ریسکتان هستید که ببینید آیا کار درست را می‌کنید یا خیر؟ شما هر روز در حال مدیریت ریسک هستید.

اما بگذارید نگاهی به اصول و گام‌های مدیریت ریسک بیندازیم که حرفه‌ای‌ها اغلب از آن برای ارزیابی ریسک و اعمال آن به سرمایه گذاریشان استفاده می‌کنند.

یک. ریسک های احتمالی را که در معرضشان قرار دارید، شناسایی کنید

چه چیزی می‌تواند به شما آسیب بزند؟ فرض کنیم شما درباره سرمایه گذاری در نفت بسیار هیجان‌زده هستید. قیمت یک بشکه نفت خام در حال حاضر ۴۰ دلار است که با قیمت ۱۰۰ دلاری سال قبل آن فاصله بسیاری دارد. شما شرط می‌بندید که قیمت های انرژی افزایش پیدا خواهد کرد. این موقعیت بالاخره غیرقابل‌دفاع است، نه؟ دلیل قیمت های بسیار پایین نفت به خاطر عرضه بیش‌ازحد است. زمانی که مسئله عرضه بیش‌ازحد حل شود، همه‌چیز دوباره به حالت عادی سابق برمی‌گردد.

اما اگر برنگردد چه؟ ریسک نامطلوب شما چیست؟

در هنگام تورم، به‌آسانی می‌توان فهمید که قیمت های پایین نفت در این بازه زمانی چندان هم عجیب نیست. در بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۰۴، برای نزدیک به دو دهه نفت هم قیمت حال حاضر آن یا ارزان‌تر بود.

۳

علت قیمت بسیار پایین نفت در آن موقع متفاوت از علت کنونی آن است. نکات دقیق و ظریف آن باید استخراج شوند. از بحث این مقاله خارج است، اما نکته کلیدی این است که قیمت هر بشکه نفت می‌تواند تا ۲۰ دلار هم برسد و رسیده است. پس اگر شما ۴۰ دلار برای یک بشکه سرمایه گذاری کنید، ریسک نامطلوب شما حدوداً ۵۰ درصد است و بعید است که قیمت نفت به ۰ دلار برسد.

همین بررسی‌ها عیناً در بازار بورس هم وجود دارد. فقط در بورس شما به‌جای بشکه‌های نفت با برگه‌های سهام طرف حساب هستید!

دو. تناوب و شدت تغییرات و نوسانات قیمت را اندازه‌گیری کنید

اگر به مثال نفت بازگردیم، می‌خواهیم نگاهی به تاریخچه قیمت هر بشکه نفت بیندازیم:

  • چرا قیمت نفت پایین می‌آید؟
  • چه چیزی باعث پایین ماندن یا بالا رفتن آن‌ها می‌شود؟
  • نگاهی به تناوب (هر چند وقت یک‌بار اتفاق می‌افتد) و شدت (چقدر شدید هستند) افت‌وخیزهای قیمت نفت بیندازید.
  • وقتی قیمت ها سقوط می‌کنند، چه مدت در آن محدوده می‌ماند، به طور مثال، آیا آن‌ها در یک مرز باریک قیمت می‌مانند و از آن بیرون نمی‌زنند؟

اگر افت قیمت نفت در طی ۲ سال ادامه دارد و در یک بازه ۵ درصدی نوسان می‌کند، یک سرمایه گذار زرنگ و دانا نتیجه می‌گیرد که نفت، جای مناسبی برای یک سرمایه گذاری بزرگ نخواهد بود و خرید آن به این معنی خواهد بود که افزایش کمتری دارد (شاید یک افزایش ۵ درصدی) و یک کاهش (۵۰ درصد) که در مقایسه با آن زیاد به نظر می‌رسد.

خوشبختانه در بازار بورس اطلاعات مربوط به نوسانات قیمت سهام همه شرکتها به همراه نمودارهای آن‌ها به‌آسانی برای همه در دسترس است.

سه. گزینه‌های جایگزین دیگر را در نظر بگیرید

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که سرمایه گذاری در نفت خام راه مناسبی برای ثروتمند شدن نیست، پس آیا بی‌خیال آن می‌شوید؟ صد درصد نه. ممکن است هنوز چیزی آنجا باشد. زمان آن رسیده که گزینه‌های دیگر و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین را بررسی کنید.

شاید با بررسی بیشتر، متوجه شوید که شرکت‌های متخصص استخراج نفت در این بازه بهتر عمل می‌کنند. شاید شرکت‌های بزرگ نفتی در دوران فشار، در استخراج نفت، برای یافتن منابع جدید سرمایه گذاری می‌کنند. با این شرایط فرصت خوبی است که شما هم سرمایه گذاری کنید.

یا شاید شما بفهمید که با سقوط قیمت نفت و محدود شدن آن دیگر این طلای سیاه چنگی به دل نمی‌زند. چه کسی می‌داند؟ این فرصت در اختیار شماست که با گزینه‌های دیگر بیشتری که می‌توانید، ظاهر شوید.

چهار. تصمیم بگیرید که از کدام جایگزین استفاده کنید.

خیلی ساده است. بهترین استراتژی را دریابید، چیزی که به شما بالاترین سود و کمترین ضرر را می‌دهد.

هنگامی‌که این را بفهمید، شما می‌توانید دوباره این پروسه را به‌منظور مدیریت ریسک زیان‌های انتخابتان، طی کنید. پس فرض کنیم شما راه سرمایه گذاری در طلا را در پیش می‌گیرید. قسمت منفی درباره سرمایه گذاری طلا چیست و با چه گام‌هایی می‌توان ریسک آن را کاهش داد؟ این ضرورتاً یک‌راه دیگر برای فکر کردن درباره متنوع سازی است.

پنج. پیاده‌سازی و عملی کردن تصمیمات

وارد عمل شوید. نقشه‌هایتان را اجرایی کنید. در یک حساب سرمایه گذاری آنلاین ثبت‌نام کنید، در آن پول بگذارید و تلاش کنید که آن را به انجام برسانید. نقشه‌تان را چگونه پیاده‌سازی خواهید کرد؟

به خاطر بسپارید: نقشه بدون اجرا اصلاً نقشه نیست. یک رؤیاست.

شش. نظارت و ارزیابی انتخاب‌ها

راحت‌ترین قسمت کار همین مرحله است. روی صندلی‌تان بنشینید و در هر بازه سه‌ماهه حساب سرمایه گذاریتان را چک کنید. اگر مقاله مربوط به “متنوع سازی سبد سهام از حرف تا عمل” را خوانده باشید، به اهمیت فکر کردن درباره اینکه اگر سرمایه گذاری شما ضرر بدهد یا قبل از اینکه زمان مرور آن برسد سوددهی کند، پی برده‌اید. آیا سرمایه گذاری شما نیازها و اهدافتان در نظر گرفته است؟ نظارت منظم تضمین می‌دهد که هیچ سورپرایز عجیب‌وغریبی در انتظارتان نخواهد بود و صبح‌ها با خیال راحت می‌توانید از خواب برخیزید.

منبع: مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “شش اصل مهم برای مدیریت ریسک در دنیای سرمایه گذاری”

  1. سلام و وقت بخیر
    نه متاسفانه. تفاوت بازار بورس با بانک همینجاست که هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد که سرمایه فعلی شما طی یک یا دو سال چقدر رشد میکند. اما در این بازار میتوانید با آموزش دیدن و کسب تجربه و تخصص طی یک سال دو تا سه برابر سود بانکی بازده به دست آورید و اگر بتوانید در این بازار به طور پایدار و مستمر سود کنید میتوانید سود خوبی به دست آورید.
    موفق باشید

  2. سلام
    فرض کنیم من تصمیم دارم تا دوسال آینده 50 میلیون تومان سرمایه در بورس داشته باشم آیا میتوانم در حال حاضر حساب کنم که چه مقدار در بورس سرمایه گذاری کنم که در پایان دو سال به 50 میلیون تومن سرمایه برسم

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.