هفت افسانه باطل‌شده در مورد صندوق سرمایه گذاری

آیا صندوق سرمایه گذاری به اندازه یک خرس عروسکی زیبا، راحت و امن است؟ آیا این نوع صندوق ها سود خوبی عاید شما می‌کنند؟ یا به اندازه یک اسکناس چهارصد تومانی به صندوق سرمایه گذاری مشکوک هستند؟!

با تشکر از همه مفاهیم ساختگی و گیج‌کننده‌ای که افراد فعال در صنعت مالی خلق می‌کنند، جدا کردن واقعیت از خیال در این صنعت همیشه به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

فهم صندوق سرمایه گذاری هم از این قاعده مستثنا نیست؛ اما ما اینجا هستیم تا همه آن مفاهیم ساختگی را تغییر دهیم. در اینجا به فهرستی از افسانه‌هایی می‌پردازیم که به‌مرور در اذهان شما شکل گرفته و سعی می‌کنیم به ترتیب آن‌ها را باطل کنیم.

“حقیقت به تاریخ می‌پیوندد. تاریخ حماسه می‌شود و حماسه‌ها، افسانه”

افسانه یکم: صندوق سرمایه گذاری قطعاً سودی را که من به دنبالش هستم، پرداخت می‌کنند.

هیچ‌چیز تضمین‌شده‌ای در صندوق سرمایه گذاری وجود ندارد. صندوق های سرمایه گذاری درنهایت پرتفویی از سهام و سایر سرمایه گذاری ها مثل اوراق مشارکت هستند و درست همان‌طور که پرتفوی خود شما دچار نوسان می‌شود، صندوق سرمایه گذاری و بازده آن نیز دچار نوسان می‌شود. فقط به این خاطر که صندوق سرمایه گذاری در سال قبل ۳۲ درصد سود داشته یا در گزارش‌ها آمده که میانگین سود صندوق ها در سال گذشته ۲۵ درصد بوده است، دلیل نمی‌شود که امسال نیز همین‌قدر سود بدهد. هیچ‌چیز قطعی و صددرصدی در سرمایه گذاری وجود ندارد.

رأی مدیرمالی: افسانه یکم نادرست است!

افسانه دوم: سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری معمولاً هیچ هزینه ای ندارد.

بدون در نظر گرفتن ساختار صندوق ها، همیشه یک هزینه وجود دارد. این هزینه یا شفاف و روشن است مثل هزینه ای که زمان سرمایه گذاری در صندوق باید پرداخت کنید (کارمزد صدور)، یا ضمنی است و تحت شرایطی خاص کم یا زیاد می‌شود (کارمزد ابطال). این‌ها هزینه هایی هستند که شما وقتی پولتان را پس می‌گیرید ملزم به پرداختش می‌شوید. صندوق های سرمایه گذاری نوعی تجارت به‌حساب می‌آیند و به نحوی باید هزینه های خود را تأمین کنند.

رأی مدیرمالی: افسانه دوم نادرست است!

افسانه سوم: کاهش قیمت واحد صندوق سرمایه گذاری لزوماً چیز بدی نیست.

درحالی‌که ممکن است بیشتر اوقات زمانی که قیمت واحدهای صندوق سرمایه گذاری در حال افت است در تابلوها با رنگ قرمز نشان داده شود، به این موضوع هم توجه کنید که می‌توان به آن به‌عنوان فرصتی برای خرید بیشتر با قیمت کمتر نگاه کرد. به این کار در دنیای مالی «میانگین‌گیری هزینه ثابت در سرمایه گذاری» می‌گویند. به این معنی که چنانچه شما در زمان ارزانی اقدام به خرید کنید، می‌توانید واحدهای بیشتری بخرید و در کل به‌طور میانگین قیمت کمتری برای هر واحد پرداخت کنید. این کار درست مثل انبار کردن مواد شوینده‌ای است که ۵۰ درصد تخفیف خورده‌اند، حتی اگر ۱۰ بسته از قبل در خانه داشته باشید.

رأی مدیرمالی: افسانه سوم درست است!

افسانه چهارم: یک صندوق سرمایه گذاری سود بیشتری نسبت به بازار برمی‌گرداند.

یک اشتباه رایج سرمایه گذاران این است که تصور می‌کنند صندوق سرمایه گذاری همیشه بهتر از شاخص بازار بورس عمل می‌کند. درحالی‌که این آرزوی دیرینه هر صندوق سرمایه گذاری است که بازار را از پیش رو بردارد، اما شواهد نشان میدهد همیشه اوضاع مطابق میل صندوق ها پیش نمی‌رود! یعنی صندوق های متعددی هستند که نتوانستند حتی به اندازه رشد شاخص، سودی نصیب سرمایه گذاران خود کنند.

رأی مدیرمالی: افسانه چهارم نادرست است!

افسانه پنجم: صندوق سرمایه گذاری نیازی به چک کردن منظم ندارد، این کار را مدیر صندوق انجام می‌دهد، مگر نه؟

آیا شما حساب بانکی تان را هر از چند گاهی بررسی می‌کنید؟ حتی اگر پولتان در حساب پس انداز باشد؟ خب، پس چرا نباید وضعیت صندوق سرمایه گذاری خود را بررسی کنید؟ مخصوصاً ازآنجایی‌که شما می‌دانید هیچ‌چیزی به‌عنوان عملکرد تضمین‌شده وجود ندارد. بررسی صندوق سرمایه گذاری مثل بررسی پرتفوی سهامتان است. شما باید استوار و دقیق باشید و بدانید چه موقع باید جلوی ضرر و زیان خود را بگیرید.

رأی مدیرمالی: افسانه پنجم نادرست است!

افسانه ششم: شما می‌توانید یک صندوق سرمایه گذاری همسو با اهداف مالی تان پیدا کنید.

صندوق های سرمایه گذاری یک جهت و برنامه مخصوص به خودشان دارند که می‌تواند سرمایه گذاری در سهام، اوراق با درآمد ثابت و مختلط را شامل شود. وقتی شما پیش یک مشاور مالی می‌روید، او نیازهای مشخص شما را تحلیل می‌کند تا بهترین صندوق سرمایه گذاری ممکن را برایتان بیابد. این بدین معنی نیست که این صندوق دقیقاً همان چیزی است که شما می‌خواهید ولی می‌توانید صندوقی را که به نظر می‌رسد در مسیر شماست، بیابید.

رأی مدیرمالی: افسانه ششم درست است!

و درنهایت، افسانه‌ی افسانه‌ها:

افسانه هفتم: خرید واحد صندوق سرمایه گذاری از سرمایه گذاری مستقیم در سهام امن‌تر است.

این افسانه فقط در صورتی صحیح است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد گذاشته باشید، یعنی تمام پول خود را روی یک سهام خاص سرمایه گذاری کرده باشید. یک تحقیق معتبر توسط دو دانشمند حوزه مالی بهنام‌های لاورنس فیشر و جیمز اچ. لری نشان داد که با انتخاب سهام ۱۶ شرکت به‌صورت تصادفی، شما ۹۰ درصد احتمال از دست دادن پولتان را کاهش می‌دهید. خرید بیش از ۱۶ سهم تأثیری در کاهش بیشتر ریسک ندارد. صندوق سرمایه گذاری که عموماً چیزی بین ۵۰-۱۰۰ نوع سهام در اختیار دارد، واقعاً آن‌قدر امن‌تر نیست؛ اما هنوز این افسانه هرچند کم‌رنگ‌تر از قبل برای ما خودنمایی می‌کند.

رأی مدیرمالی: افسانه هفتم درست است!

نظر شما در مورد این افسانه‌ها چیست؟ آیا این مقاله مفید بود؟ پاسخ‌هایتان را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

7 در مورد “هفت افسانه باطل‌شده در مورد صندوق سرمایه گذاری”

  1. سلام ایمان عزیز
    به طور کلی اگر شما قصد دارید در صندوقهای سهامی سرمایه گذاری کنید لازمه که رویکرد شما به این سرمایه گذاری تون بلندمدت باشه. یعنی بیش از ۵ سال
    خرید صندوق در زمانی که بازار در حال رشد هستش معمولا گزینه بهتری نسبت به سرمایه گذاری در سهام به حساب میاد، بخصوص برای افراد عادی
    ضمن اینکه در بحرانها که شاخص سقوط میکنه یا با اصلاح جدی روبرو هستیم، راحت تر میتونید واحدهای صندوق رو بفروشید و از سرمایه گذاریتون خارج بشید.
    نکته ای که بایستی در مورد صندوقها تو شرایط فعلی در نظر بگیرید اینه که صندوق حتمن ضامن نقدشوندگی داشته باشه
    و در مورد پرسش شما اگر پیش بینی شما این هستش که شاخص ممکنه تا یک میلیون واحد رشد کنه و اصلاح جدی در بازار و قیمتها نخواهیم داشت به نظر میرسه صندوقها گزینه مطمئن تری نسبت به سهام باشند.
    موفق باشید

  2. سلام ببخشید الان زمان مناسبی برای خرید در صندوقهای سرمایه گذاری سهامی هست یا نه؟

  3. من فکر میکنم بهترین زمان برای خرید صندوق سرمایه گذاری سهامی قابل معامله در بورس اواخر شهریور می باشد.نظر شما چیست؟

  4. با سلام. تعداد واحد ها که تاثیری در سود افراد ندارد؟! چطوریه؟ به عنوان مثال وقتی صندوقی ۲۳درصد سود میدهد،این سود که ربطی به تعداد واحد های فرد ندارد…. بنابراین”افسانه سوم” اصولا معنی دار نیست.
    شما ممکنه ۲۰۰هزار تومان داشته باشی و در صندوقی که هر واحدش ۱۰۰هزار هست دو واحد بگیری و ممکنه با همین پول درصندوقی که هر واحدش ۲۰۰هزار هست یک واحد بگیری. اما اگر سوددهی هر دو صندوق مثلا ۲۳درصد باشه، ماهانه سود یکسانی رو از هر دو صندوق میگیرید با این که تعداد واحدهاتون دراین دو صندوق متفاوته…

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.