گام اول یادگیری زبان بورس: انواع قیمت سهام در بورس

خب، بگذارید مجدداً نگاهی به اطلاعات سهام شرکت بورسی خود بیندازیم و نگاهی به سه عدد مربوط به قیمت سهام در بورس داشته باشیم: قیمت پایانی، اولین قیمت روز و قیمت بسته‌شده روز گذشته.

سه عدد مربوط به قیمت سهام در بورس

قیمت پایانی

این یکی از مهم‌ترین قیمت‌هایی است که شما در اطلاعات سهام با آن مواجه می‌شوید. این قیمت معمولاً با قلم پررنگ‌تری نسبت به سایر اعداد نوشته می‌شود. سهام شرکت ما آخرین بار به قیمت ۲۴۱۲ ریال فروخته‌شده است. این آخرین قیمتی است که سهام در آن مبادله شده است، قیمت سهام در بورس در ساعت ۹ هرروز کاری شروع به تغییر می‌کند و تا زمان بسته شدن بازار در ساعت ۱۲:۳۰ تغییر قیمت ادامه می‌یابد. معمولاً، شما عددی به رنگ قرمز یا سبز نیز در کنار قیمت پایانی می‌بینید. در اینجا این عدد برابر با (%۱٫۵۶) ۳۷ و به رنگ سبز است. این عدد به معنای آن است که در آن روز سهام شرکت ما به‌اندازه ۳۷ ریال یا ۱٫۵۶% درصد افزایش داشته است.

قیمت آغازین و قیمت پایانی دیروز

بگذارید به دو خط اول اطلاعات سهام نگاهی بیندازیم. خیلی راحت است: قیمت آغازین، قیمتی است که سهام شرکت در زمان باز شدن بازار مبادله شده است. در اینجا قیمت آن برابر است با ۲۴۲۰ ریال. قیمت پایانی نیز به همان راحتی است: این قیمت بیانگر آخرین قیمتی است که سهام شرکت در روز گذشته مبادله شده است. همان‌گونه که می‌بینید برابر با ۲۳۷۵ ریال است.

درحالی‌که این اعداد به نظر عادی و به‌اندازه کافی راحت هستند، اما اطلاعات بسیاری ارائه می‌دهند. زمانی که بین قیمت پایانی دیروز و قیمت آغازین امروز اختلاف فاحشی وجود دارد، به‌احتمال‌زیاد شب گذشته اتفاقات مهمی روی داده است. این اتفاق با عنوان شکاف شناخته می‌شود. زمانی که این اتفاق روی می‌دهد، می‌توانید امیدوار باشید که به منابع خبری خود مراجعه کنید و بفهمید که جریان از چه قرار بوده است.

اگر می‌خواهید با منابع رسمی خبری آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مدیرمالی با “سرمایه گذاران حرفه ای اطلاعات خود را از کجا به دست می‌آورند؟” عنوان را بخوانید:

آیا می‌دانستید… .

اگر به نمودار شمعی هر سهم نگاه کنید، می‌توانید شکاف قیمتی را در این نمودار نیز ببینید. نمودار شمعی زیر را فرض کنید.

نمودار شمعی هر سهم

به فاصله بین چهارمین و پنجمین شمعدان دقت کنید. این فاصله روش دیگری برای یافتن «شکاف‌ها» است. فعلاً در همین حد موضوع را در ذهنتان نگه دارید. ما بعداً در درس‌های مرتبط با تحلیل تکنیکال این نمودارها را به‌دقت بررسی خواهیم کرد.

(پایان درس سوم دوره آموزشی آشنایی با اطلاعات نمادها)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.