علت نوسان قیمت چیست؟

اقتصاد خرد بر پایه دو اصل عرضه و تقاضا شکل گرفته است و این دو اصل هستند که باعث نوسان قیمت می شوند. ما در این درس نشان خواهیم داد که کم یا زیادشدن تعداد یک نوع کالا در بازار یا تعداد مشتریان آن کالا می‌تواند بر قیمت آن اثر بگذارید؛ یعنی با افزایش عرضه یک محصول (میزان در دسترس بودن هر چیزی) قیمت آن کاهش می‌یابد و با بالا رفتن تقاضا برای یک محصول (تعداد افرادی که چیزی را می‌خواهند)، قیمت آن افزایش می‌یابد.

برای مثال بیایید آدامس خرسی را در نظر بگیریم. حتماً شما هم در کودکی طرفدار آن بوده‌اید! اگر یک‌باره تقاضا برای آدامس خرسی افزایش پیدا کند و بین مردم محبوب شود، فروشندگان آدامس خرسی خوشحال‌ترین مردمان روی کره زمین خواهند بود، چراکه می‌توانند پول بیشتری از شما بگیرند. از طرف دیگر، اگر هیچ‌کسی آدامس خرسی نخواهد، آن‌ها باید قیمت‌هایشان را پایین بیاورند تا مردم تمایل به خرید پیدا کند.

خوب حالا به پرتقال فکر کنید. فرض کنید در فصل برداشت پرتقال در شمال ایران هوا به ناگهان سرد می‌شود و این سرما آسیب بسیاری به محصولات کشاورزان این منطقه وارد می‌کند. در این شرایط عرضه پرتقال در کشور کاهش می‌یابد. طبیعتاً پرتقال کمیاب‌تر و درنتیجه ارزشمندتر می‌شود. به‌این‌ترتیب میوه‌فروشی‌ها و میدان‌های میوه و تره‌بار از شما پول بیشتری بابت هر کیلو پرتقال خواهند گرفت.

حالا بیایید سری به بازار بورس و خریدوفروش سهام بزنیم. دقیقاً روند بالا برای قیمت سهام شرکت‌های بورسی هم تکرار می‌شود. سهام شرکت فرضی به‌اندیش را در نظر بگیرید. اگر افراد بیشتری به دنبال خرید سهام به‌اندیش باشند (تقاضای زیاد) و به نسبت افراد کمتری فروشنده باشند (عرضه کم)، سهام به‌اندیش ارزشمندتر می‌شود و قیمت آن افزایش می‌یابد (دقیقاً مانند آدامس‌های خرسی و پرتقال‌ها). حالا اگر افراد بیشتری در تلاش برای فروش سهام به‌اندیش باشند، ارزش سهام این شرکت کاهش می‌یابد و به دنبال آن قیمت سهام نیز سقوط می‌کند.

تا الآن که گیج نشده‌اید؟ فقط به یاد داشته باشید: هر افزایش در قیمتی به معنای آن است که افراد بیشتری به دنبال خرید هستند و هر کاهش قیمتی به معنای آن است که افراد بیشتری متقاضی فروش‌اند.

علت اصلی نوسان قیمت سهام در بازار بورس همین است. هزاران معامله‌گر روزانه مشغول به خریدوفروش هستند و بر تقاضا و عرضه بازار بورس تأثیر می‌گذارند. زمانی که عرضه و تقاضا برابر می‌شود، ما به نقطه‌ای می‌رسیم که آن را با نام تعادل بازار می‌شناسیم. به این نقطه قیمت حقیقی می‌گویند، زیرا در این شرایط هم خریدار و هم فروشنده راضی هستند و حاضر به معامله با یکدیگرند.

(پایان درس پنجم دوره آموزشی اقتصاد چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

1 در مورد “نوسان قیمت: چرا قیمت‌ها بالا و پایین می‌روند؟”

  1. ممنون
    ساده و روان
    به نظر مثالها رو بیشتر کنید و سطح مثالها گام به گام بالاتر رود خیلی عالی تر میشه

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.