بهترین راه های افزایش بودجه تعطیلات چیست؟

تورم افسارگسیخته سال‌های منتهی به تابستان ۹۲ و رکود نسبتاً آشکار سالهای اخیر باعث شده که طبق جدیدترین محاسبات از وضعیت دخل و خرج خانواده‌ها، هزینه خوراک ماهیانه به ۷۵۴ هزار تومان افزایش یابد و کل مخارج نیز از مرز ۳ میلیون تومان بگذرد. ایام تعطیلات هم این مخارج را به شکل قابل‌توجهی بیشتر می‌کند. پس لازم است فکری به حال بودجه تعطیلات خود بکنید.

اگر به دنبال داشتن تعطیلاتی راحت و همراه با آرامش هستید، زمان آن رسیده درباره چیزهایی که می‌خواهید بخرید و میزان پولی که باید خرج کنید، قدری فکر و برنامه ریزی کنید. در زیر به هفت راه برای حداکثر کردن بودجه تعطیلات اشاره می‌کنیم:

یک. محدودیتی سفت‌وسخت برای هزینه هایتان مشخص کنید

قبل از اینکه بتوانید بودجه تعطیلات خود را حداکثر کنید، باید محدودیتی برای پولی که می‌توانید خرج کنید، مشخص کنید. سعی کنید چندان روی قرض گرفتن از دوستان و آشنایان خود حساب باز نکنید. احتمالاً آن‌ها هم شرایط مشابه شما را دارند و موجودی نقد اضافه برای قرض دادن به شما ندارند. از قبل تصمیم بگیرید که چه مقدار موجودی دارید و چقدر می‌توانید خرج کنید، به بودجه ای که از قبل مشخص کرده‌اید وفادار بمانید تا از قرض های اضافی جلوگیری کنید.

دو. هزینه هایتان را کاهش یا درآمدتان را افزایش دهید

اگر نمی‌توانید آن‌قدر که می‌خواهید خرج کنید، خلاص شدن از شر خدمات غیرضروری که پرداخت ماهیانه دارند، در نظر بگیرید. هزینه هایی نظیر اینترنت فوق پرسرعت بی‌سیم که ماهیانه ۸۰ هزار تومان هزینه برمی‌دارد یا حق عضویت ماهیانه باشگاه ورزشی که می‌تواند تا ۱۰۰ هزار تومان برای شما پس انداز کند، ازاین‌دست هزینه ها هستند. اگر همیشه گوشت و مرغ موردنیاز را برای چند ماه خرید می‌کنید و در یخچال نگهداری می‌کنید، این ماه سعی کنید این کار را فقط برای یک ماه انجام داده و با این کار هزینه های مواد غذایی‌تان را کاهش دهید.

سه. خرید در حراج ها و فروش های ویژه با تخفیف بالا

یک راه عالی برای ذخیره پول این است که اجناس موردنیاز خود را در حراج بخرید و به فروشگاه‌هایی که تخفیف خورده‌اند، سری بزنید. اگر شما پدر خانواده هستید و هرسال مبالغ نقدی زیادی به‌عنوان عیدی به کودکان فامیل می‌دهید، بد نیست به‌جای هدیه نقدی سری به فروشگاه‌های اینترنتی بزنید، در این فروشگاه‌ها احتمالاً اجناس بسیاری با تخفیف های عالی پیدا خواهید کرد که مناسب عیدی دادن برای کودکان هستند. خرید کلی باعث می‌شود هزینه حمل این اجناس هم برای شما رایگان شود!

چهارم. از رسم “عیدی مساوی به همه” پیروی کنید.

احتمالاً شما تنها فردی نیستید که به بعضی بچه‌های فامیل بیشتر و به بعضی دیگر کمتر عیدی می‌دهید و همیشه نگران هستید که آیا عیدی شما به اندازه کافی کم یا حتی خیلی زیاد نباشد. می‌توانید با همسر خود بر سر مبلغ مشخصی عیدی به توافق برسید و به همه بچه‌های فامیل همان مبلغ را عیدی بدهید. با این کار هم از حجم زیادی از نگرانی‌هایتان کاسته می‌شود و هم کنترل بیشتری بر روی مخارج خود خواهید داشت.

پنجم. هفت‌سین و شیرینی‌های سفره عید را خودتان آماده کنید.

همه مردم خوراکی‌های خانگی را دوست دارند، بخصوص حالا که صحبت از انواع آلودگی‌های مختلف در سایت‌ها روزنامه‌ها فراوان است و همه دوباره به محصولات ارگانیک و خانگی رجوع کرده‌اند. پس به‌جای خرید سبزه عید می‌توانید از مدتی قبل آن را با هزینه‌ای اندک برای خود آماده کنید. همین‌طور به‌جای پرداخت چند ده هزار تومان برای خرید شیرینی، می‌توانید یک روز عصر در خانه بمانید و نان، کلوچه و شیرینی‌های دیگری مخصوص تعطیلات بپزید.

ششم. خیلی برای کودکانتان خرج نکنید

ما ایرانی‌ها همیشه برای نوروز کفش و لباس نو می‌خریم؛ اما گاهی فراموش می‌کنیم که هنوز لباس‌های نو زیادی داریم که شاید فقط یک‌بار آن‌ها را پوشیده‌ایم. پس لزومی ندارد در چنین شرایطی باز هم هزینه کنیم و لباس نو بخریم. این توصیه بیشتر در مورد کودکان صدق می‌کند، چراکه آن‌ها در این مورد حساس‌تر هستند. به آن‌ها آموزش دهید که رسم نوروز خرید لباس نو نیست، بلکه در نوروز بهتر است لباس‌ها تمیز و مرتب باشند. از طرفی برخی والدین عادت دارند عیدی برای هر یک از فرزندانشان وسایل گران‌قیمت بخرند. اگر امسال با محدودیت در موجودی نقدی روبه‌رو هستید، یک‌راه حل این است که یک هدیه بزرگ برای کودکانتان بگیرید تا به‌صورت مشترک از آن استفاده کنند و همچنین چند هدیه کوچک‌تر برایشان در نظر داشته باشید. یا می‌توانید از فلسفه ساده‌ای استفاده کنید و هنگامی‌که برای خرید لباس عید می‌روید به آن‌ها بگویید که خرید امروز درواقع عیدی سال نو آن‌هاست. با این توضیح آن‌ها در روز عید انتظار عیدی بزرگی از شما نخواهد داشت.

هفتم. قبل از رفتن برای خرید حتماً یک لیست از ملزومات موردنیاز خود تهیه کنید

به‌جای اینکه بی‌هدف در مراکز خرید و مغازه‌ها پرسه بزنید، قبل از خروج از خانه درباره چیزهایی که قصد خریدشان را دارید فکر کنید. با این کار شما به خرج های بی‌مورد یا خرید چیزهایی که لازمشان ندارید وسوسه نخواهید شد. همه ما به‌راحتی در زمان خرید برای تعطیلات یک یا دو یا ده قلم کالا را در سبد خریدمان قرار می‌دهیم که به هیچ‌یک تا مدت‌ها نیازی نخواهیم داشت. متأسفانه این عادت بد راحت‌ترین راه برای عبور از حدومرز مخارج تعیین شده است. با تهیه لیست در خانه و تعهد به آن از هدر رفتن مبالغ زیادی جلوگیری کنید.

نتیجه‌گیری

بیش‌ازحد خرج کردن در تعطیلات کار آسانی است. برای جلوگیری از مخارج بی‌خود و بی‌هدف، هدفمند و با نقشه و بودجه ثابت دست به خرید بزنید. بدانید که برای چه کسی خرید می‌کنید، از خریدهای آنی و بدون فکر دوری و از حراجی‌ها خرید کنید. ایام تعطیلات در کنار همه اتفاقات خوبی که با خود به همراه می‌آورد اگر شما اجازه بدهید، می‌تواند همه پس انداز شما را هم از بین ببرد. پس مراقب باشید و از تعطیلات خود لذت ببرید.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید درباره حداکثر کردن بودجه تعطیلات دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.