چرا شما به پس انداز کردن نیاز دارید؟

ساده‌ترین پاسخ این است: چون با پس انداز کردن می‌توانید به اهداف مالی تان برسید و زندگی را که آرزو دارید، بسازید؛ اما پاسخ سخت‌تر این است: برای اینکه آینده مالی تان را تضمین کنید، باید پس انداز را به عنوان یک فرهنگ، یک سبک زندگی و یک عادت در آغوش بگیرید. این کار ممکن است خیلی جذاب نباشد. ممکن است کمی مرعوب‌کننده جلوه کند. ممکن است حتی فکر کنید که پول کافی برای پس انداز ندارید.

نقشه راه دوره آموزشی اصول سرمایه گذاری سه‌گام در طول مسیر کمک‌حالتان خواهد بود و به شما نشان خواهد داد که چگونه پس انداز را به یک عادت روزمره تبدیل کنید.

پولی که شما پس انداز می‌کنید پولی است که می‌توانید در طول زمان سرمایه گذاری کرده و آن را رشد دهید. به خاطر داشته باشید، زمان طرفدار شما و در تیم شماست و هرچه زودتر شروع به پس انداز و سرمایه گذاری کنید، قدرت ترکیب پول و سودآوری بیشتر بهتر می‌تواند به شما کمک کند. همچنان که ثروت شما افزایش می‌یابد، قادر خواهید بود تا از یک کیفیت زندگی بالا، استرس کم و آزادی بیشتر لذت ببرید.

نکته مهم: یک هدف پس انداز، پس انداز کردن ۱۰% از درآمد ناخالص سالیانه شماست. اگر شما سالیانه ۵۰ میلیون تومان درآمد دارید، هدفتان باید پس انداز ۵ میلیون تومانی در سال باشد. این به معنی آن است که در ماه ۴۲۰ هزار تومان پس انداز کنید. اگر نمی‌توانید این اندازه پس انداز داشته باشید، سعی کنید تا جایی که می‌توانید پس انداز نمایید. قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، مخصوصاً اگر جایی سرمایه گذاری کنید که روی سود شما هم سود پرداخت کند، مثلاً بیمه های عمر این‌طور هستند و نه تنها سرمایه اولیه شما سود دریافت می‌کند بلکه سودهای پرداختی به شما هم روی مبالغ پرداختی جمع می‌شوند و به آن‌ها نیز سود تعلق می‌گیرد. به این فرآیند قدرت ترکیب پول گفته می‌شود و سودآوری شما را بعد از گذشت چندین سال، چند برابر می‌کند.

اما چگونه پس انداز کنیم؟

راحت‌ترین راه برای پس انداز کردن استفاده از سیستم‌های خودکار برداشت و واریز بانکی است که به‌صورت مستقیم به حساب پس انداز یا سرمایه گذاری می‌رود. به این صورت که شما با فعال کردن حساب اینترنتی خود در بانکی که حقوقتان به آن واریز می‌شود، می‌توانید در قسمت انتقال وجه، دستور انتقال وجه مستمری ایجاد کنید که هرماه بلافاصله بعد از واریز حقوق مبلغ مشخصی مثلاً ۴۲۰ هزار تومان را به حساب دیگری که فقط پس انداز شما در آن ذخیره می‌شود، واریز شود. ما این کار را “اول به حساب خودتان برسید” می‌نامیم.

اگر فرآیند پس انداز کردن به‌صورت خودکار انجام شود و پس انداز بلافاصله پس از واریز حقوق از حسابتان کسر و به حساب دیگری واریز شود، هیچ‌گاه آن پول را نخواهید دید. احتمالاً دلتان هم برایش تنگ نخواهد شد، ولی آن پول برای آینده‌تان پس انداز خواهد شد.

یک راه ساده دیگر برای پس انداز این است که از هر درآمد برنامه‌ریزی نشده‌ای که داشتید مثل پاداش، هدیه نقدی، افزایش حقوق یا بازپرداخت مالیات و … استفاده کنید و تا جایی که ممکن است آن را پس انداز کنید. درواقع این پولی است که شما ضرورتاً انتظارش را نداشتید، پس اگر بتوانید آن را پس انداز و سپس سرمایه گذاری کنید، فاصله خود را با اهداف مالی تان یک‌قدم نزدیک‌تر کرده‌اید.

مسلماً حساب های بانکی سود قابل‌توجهی به پس انداز شما نمی‌دهند. پس باید پول کنار گذاشته شده را هر ماه در جایی با نرخ رشد بالاتر سرمایه گذاری کنید. اگر دانش کافی برای سرمایه گذاری دارید، می‌توانید هر ماه مبلغ ثابتی را به سرمایه گذاری در بورس اختصاص دهید. (اگر نمی‌دانید چطور مقاله سرمایه گذاری در بورس با ماهی ۱۰۰ هزار تومان برای ۲۰ سال را بخوانید.) همین‌طور اگر دانش کافی در زمینه بازار بورس ندارید، بهتر است پس انداز خود را در بیمه های عمر سرمایه گذاری کنید. بیمه های عمر مزیت‌های زیادی دارند و درصورتی‌که بیست تا سی سال بگذرد سود خوبی عاید شما می‌کند. (ما در مقاله خرید بیمه عمر چرا برای جوانان و نسل جدید مهم است؟ از اهمیت داشتن بیمه عمر صحبت کرده‌ایم.)

نکته: بالاتر از همه مواردی که تا حالا گفته‌ایم و شما شنیده‌اید هدفتان باید ایجاد یک عادت روزمره قانونمند پس انداز و سرمایه گذاری باشد. ما در مدیرمالی داشتن یک برنامه ماهانه را پیشنهاد می‌کنیم ولی شما می‌توانید این کار را به‌صورت هفتگی، دوهفته‌ای، یا هرطور که مطابق میلتان است انجام دهید. نکته کلیدی این است که به شکل معمول و زود پس انداز و سرمایه گذاری نمایید.

راه دیگر پس انداز تغییر عادات مربوط به خرج کردنتان است که فلسفه آن نیز ساده است. برای اینکه خسته نشوید در درس بعدی این راه را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

(پایان درس اول دوره آموزشی اصول سرمایه گذاری سه‌گام)

Ξ دوره جامع آموزش سرمایه گذاری در بورس

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.