کاربرد شاخص ها: چرا از شاخص استفاده می‌شود؟

زمانی که یک خبرنگار یا گزارشگر در تلویزیون درباره «روند صعود یا رکود بازار» صحبت می‌کند، آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که درباره چه چیزی حرف می‌زند؟ واقعاً منظور او از «بازار» چیست؟ و چگونه می‌داند که بازار به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟ اینجاست که کاربرد شاخص ها اهمیت پیدا می‌کند.

درواقع او به عملکرد تک‌تک سهام موجود در بازار بورس اشاره نمی‌کند. دنبال کردن عملکرد کلی هر شرکت در بازار کار سخت و دشواری است (در حال حاضر بیش از ۳۰۰ شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران حضور دارند) در عوض، او در مورد میانگین کل بازار یا بخشی از آن توضیح می‌دهد. درواقع او در مورد شاخص صحبت می‌کند. شاخص نشان‌دهنده عملکرد گروهی از سهام مختلف است که معمولاً دارای خصوصیات مشابه هستند و نتیجه افزایش و کاهش قیمت این گروه از سهام، به‌طور میانگین، تحت عنوان شاخص بیان می‌شود.

سرمایه گذاران چگونه از شاخص ها استفاده می‌کنند؟

باوجود چند صد شرکت در بازار بورس تهران، مشخص کردن اینکه یک سرمایه گذار تا چه حدی خوب عمل کرده است کار بسیار دشواری است. خیلی خب، شما امسال ۲۰ درصد بازده به دست آورده‌اید – اما آیا این مقدار خوب است؟ یا باید بهتر از این کار می‌کردید؟

شاخص های عملکرد شما را در بوته آزمایش می‌گذارند. آن‌ها معیار مناسبی به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند تا بتوانند عملکردشان را با آن بسنجند. درواقع، مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک بر این اساس پاداش می‌گیرند که تا چه نسبت به شاخص های بازار بهتر عمل کرده‌اند. زمانی که بازار ۲۵ درصد رشد داشته است، بازده ۲۰ درصدی شما هیچ اهمیتی برای هیچ‌کسی نخواهد داشت؛ اما اگر بهتر از شاخص عمل کنید، پول خوبی به جیب خواهید زد.

(پایان درس دوم دوره آموزشی آشنایی با شاخص ها)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “کاربرد شاخص ها: چرا از شاخص استفاده می‌شود؟”

  1. سلام مژگان عزیز
    برای محاسبه بازده سهامی که خردید میتونید قیمت خرید رو از قیمت فروش کسر کنید و جواب رو بر قیمت خرید تقسیم کنید. اینجوری بازده شما طی اون مدتی که سهامدار شرکت بودید محاسبه میشه
    حالا اگر بخواید بازده رو برمبنای سال حساب کنید و بتونید با بازده بقیه سهم هاتون مقایسه کنید کافیه جواب بالا رو در تعداد روزهایی که سهامدار شرکت بودید ضرب کنید و جواب رو بر عدد ۳۶۵ تقسیم کنید. اینطوری بازده سالانه تون محاسبه میشه. با میانگیری از بازده سالانه سهم های مختلفی که داشتید بازده کل شما از سرمایه گذاری در بورس به دست میاد. البته ما تو این محاسبات کارمزد خرید و فروش و هزینه معاملات رو منظور نکردیم که خودتون میتونید این کار رو انجام بدید تا محاسباتتون دقیق تر بشه.
    موفق باشید

  2. بازده خودمون رو از کجا باید بفهمیم؟
    بازده کل سهام شرکتهای مختلفمون با هم رو منظورتونه؟

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.