متنوع سازی سرمایه گذاری یعنی چه؟

متنوع سازی سرمایه گذاری یک واژه پر زرق و برق است و به معنی آن است که همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید. ایده اصلی این است که سرمایه گذاری های خود را بین کلاس‌های مختلف دارایی ها نظیر سهام و اوراق مشارکت و در بخش‌ها و صنایع مختلف پخش کنید.

چنانچه شما در دارایی هایی مثل سهام، اوراق مشارکت و دارایی های فیزیکی سرمایه گذاری کنید، دارایی ها را نیز از بخش‌ها و صنایع مختلف انتخاب کنید، مثلاً علاوه بر سهام شرکتهای پتروشیمی، در خودروسازی و شرکتهای دارویی هم سرمایه گذاری کنید و علاوه بر بورس تهران در بورس سایر کشورها نیز سرمایه گذاری کنید، بهترین ترکیب متنوع سازی سرمایه گذاری را پیش‌گرفته‌اید و ریسک اینکه یک یا چند گزینه از دارایی ها به ضررهای بزرگی در پرتفوی شما منجر شوند، به حداقل می‌رسانید.

توجه داشته باشید که مفهوم پرتفوی به سبدی از سرمایه گذاری های انفرادی اشاره دارد که شما آن را به صورت کلی نگاه می‌کنید.

متنوع سازی در سرمایه گذاری همه ریسک را از بین نخواهد برد ولی در مدیریت پرتفوی به عنوان روشی برای مدیریت ریسک کل مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چرا تشکیل سبد سرمایه گذاری مهم است؟

مدیریت ریسک برای موفقیت در سرمایه گذاری امری حیاتی است و تنوع بخشی راهی برای کاهش ریسک کل پرتفوی با پخش کردن سرمایه گذاری ها بین کلاس‌های مختلف دارایی به حساب می‌آید. ایده اصلی این است که اگر سرمایه گذاری در دارایی الف عملکرد ضعیفی داشته باشد، سایر دارایی ها حداقل عملکردی برابر و بهتر نسبت به دارایی الف خواهند داشت.

بیشتر کتاب‌های مالی به شما می‌گویند که “متنوع سازی کنید، متنوع سازی کنید، متنوع سازی کنید”. ولی متنوع سازی بیش‌ازحد نیز می‌تواند به ایجاد یک پرتفوی بی‌خاصیت منجر شود که نه ضرر زیادی می‌کند و نه سود زیادی عایدتان خواهد کرد.

متنوع سازی را در همیشه در ذهن خود داشته باشید، علی‌الخصوص اگر افق سرمایه‌گذاری درازی را در نظر گرفته‌اید (بیش از ۱۰ سال). ایده‌های خود را در آغوش بکشید و آن‌ها را برای آینده سرمایه گذاری نمایید. برای نمونه، اگر فکر می‌کنید که سرمایه گذاری در بورس بهترین پتانسیل درازمدت را ارائه می‌کند، تمرکز بیشتر بر سهام (مثلاً ۸۰ الی ۹۰% از دارایی ها) بلامانع است. در این تخصیص سهام، اگر فکر می‌کنید که سهام شرکت های خودروسازی یا نفتی در آینده حکمرانی خواهند کرد، دادن وزن بیشتری به آن بخش کاملاً قابل توجیه است. اگر افق سرمایه گذاری کوتاه‌تری دارید، متنوع سازی بیشتر ممکن است برای محدود کردن زیانها و دنبال کردن سودهایی باثبات بیشتر سودمند باشد.

با تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری چه‌کار می‌توان کرد؟

نکته کلیدی متنوع سازی سرمایه گذاری این است که در دارایی های غیر مرتبط سرمایه گذاری کنید، یعنی سرمایه گذاری هایی که احتمال کمی برایشان وجود دارد که هم‌زمان در یک‌جهت حرکت کنند. اولین گام برای ایجاد یک پرتفوی متنوع سازی شده از طریق تخصیص دارایی یا انتخاب کلاس‌های دارایی است که می‌خواهید در آن سرمایه گذاری کنید، مثل سهام در برابر اوراق مشارکت. کلاس‌های دارایی مختلف معمولاً همبستگی متوسط یا کمی با همدیگر دارند، بدین معنی که احتمال بسیار ضعیفی وجود دارد که تغییرات در یکی از کلاس‌های دارایی در کلاس دیگری نیز رخ دهد.

متنوع سازی بیشتر بعدازآن می‌تواند با انتخاب اوراق بهادار کم و یا بی‌ارتباط در یک کلاس دارایی صورت بپذیرد. به طور مثال، سرمایه گذاری که مایل است دارایی های خود در بورس اوراق بهادار تهران را متنوع سازی کند، ممکن است ۴۰% سهم سرمایه گذاری در بورس را به صندوق‌ ها و ۶۰% دیگر را به سهام اختصاص دهد. هنگام انتخاب سهام شرکت ها هم ۴۰% به شرکت‌ های خودروسازی، ۴۰% به شرکت های پتروشیمی و ۲۰% در شرکت های غذایی و دارویی تخصیص می‌دهد. به این صورت ضمن سرمایه گذاری در کلاس‌های مختلف دارایی ها، در سهام شرکتهایی نیز سرمایه گذاری شده که همبستگی کمتری با یکدیگر دارند و به‌این‌ترتیب ریسک سرمایه گذاری کمتر می‌شود.

ما در درس بعدی بیشتر در مورد کلاس‌های مختلف دارایی ها با هم صحبت می‌کنیم.

(پایان درس یازدهم دوره آموزشی مفاهیم سرمایه گذاری)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید