استفاده از صورت حساب های مالی

هر شرکتی که در بورس سهام است و به شکل عمومی معامله می‌شود باید صورت حساب های مالی خود را به صورت دوره‌ای منتشر کند، این یک قانون است. صورت حساب ها به دو بخش فصلی و سالانه تقسیم می‌شوند. یافتن آن‌ها بسیار آسان است، چون تقریباً همه شرکت های بزرگ آن‌ها را در وب‌سایت خود دارند.

صورت حساب های مالی نشانگر تصویری از سلامتی مالی یک شرکت است. آن‌ها نشان می‌دهند که یک شرکت چگونه امور تجاری اش را مدیریت می‌کند تا سهامداران بتوانند در مورد عملکرد مدیریت تصمیم بگیرند و همچنین سایر سرمایه گذاران بتوانند تصمیم بگیرند که آیا سهامدار این شرکت بشوند یا خیر.

اصلی‌ترین صورت حساب های مالی

چند نوع مختلف از صورت های مالی، بسته به نوع کسب و کار یک شرکت، وجود دارند، ولی در کل همه آن‌ها، موارد زیر را به عنوان سه صورت مالی اساسی در خود خواهند داشت:

ترازنامه

ترازنامه

این صورت حساب جایگاه مالی یک شرکت را در یک تاریخ مشخص به شما می‌گوید: چیزهایی که شرکت مالک آن است و قرض هایی که دارد. چیزهایی که شرکت مالک آن است را دارایی های شرکت می‌گویند: چیزهایی مثل پول نقد، کارخانه‌ها، زمین و فهرست موجودی (دارایی).

قرض هایی شرکت را بدهی ها می‌گویند. این‌ها چیزهایی مثل قبوض هستند که هنوز باید پرداخت شوند یا پولی هستند که از بانک وام گرفته شده است.

حالا زمانی که این قبوض پرداخت شدند، برای ارزش باقی‌مانده چه اتفاقی میفتد؟ خب این ارزش طبیعتاً به صاحبان شرکت تعلق دارد. این سهم آن‌هاست و آن را حقوق صاحبان سهام می‌نامند.

صورت حساب سود و زیان

صورت سود و زیان

صورت حساب سود و زیان به شما می‌گوید که تجارت شرکت چگونه پیش می‌رود. این صورتحساب، درآمدها را نشان می‌دهد که اساساً یعنی شرکت چقدر پول از فروش عایدش شده است. همچنین هزینه ها را نیز نمایش می‌دهد که یعنی شرکت چه مقدار پول برای مدیریت شرکت خرج کرده است.

تفاوت بین این دو را درآمد خالص می‌نامند که به شما می‌گوید آیا شرکت موردنظر شما سوددهی داشته است یا خیر؟

صورت حساب جریانات نقدی

جریانات نقدی

صورت حساب جریانات نقدی نشان می‌دهد که شرکت چه مقدار پول نقد (از طریق فرآیندهایی مثل فروش، یا دریافت وام از بانک) وارد شرکت کرده و چه مقدار پول از درهای شرکت (به کارمندان، تأمین‌کنندگان، بانک و یا حتی مالیات) خارج شده است. همان‌طور که آن‌ها می‌گویند:”پول نقد شاه رگ ما انسان‌ها است.” مهم است بدانید که یک شرکت چه مقدار پول نقد در یک زمان مشخص در اختیار دارد.

نسبت های مالی – تنها آغاز کار شما

صورت حساب های مالی منبع غنی از اطلاعات راجع به یک شرکت ارائه می‌کنند. ولی آن‌ها به‌خودی‌خود، فقط نقطه شروع کار هستند. نسبت های کلیدی در زیر آن‌ها نهفته‌اند که واقعاً داستان را روایت می‌کنند.

ما در این دوره آموزش خیلی به عمق این‌ها نخواهیم رفت، ولی دانستن علت وجود آن‌ها مهم است. به صورت خلاصه، نسبت های مالی اجازه مقایسه یک شرکت با شرکتها و صنایع و بازار را در یک نگاه می‌دهند. به برچسب ترکیبات غذاهایی که می‌خرید فکر کنید. شما چربی یک بسته بزرگ چیپس سیب‌زمینی را با چربی یک بسته کوچک‌تر آن مقایسه نمی‌کنید، شما آن‌ها را به ازای یک معیار مشخص که بر روی بسته درج شده است، مقایسه می‌نمایید.

نسبت ها مثل این برچسب‌ها هستند. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا شرکت های بزرگ را با شرکت های کوچک، با ارزیابی “ترکیبات” شرکت با یک مقیاس مشخص مقایسه کنید. در حقیقت، آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا شرکت هایی را که در صنایع مختلف قرار دارند، مقایسه کنید. درست همان‌طور که برچسب ترکیبات شما را قادر می‌سازد تا یک میزان مشخص از بستنی را با همان میزان کلوچه مقایسه کنید، حتی اگر کاملاً غذاهای متفاوتی باشند.

و درست همان‌طور که ترکیبات چیزی است که به خرید شما در سوپرمارکت کمک می‌کند، نسبت های مالی هم شما را برای خرید سهام در بازار بورس هدایت خواهند کرد.

(پایان درس چهارم دوره آموزشی مقدمات ارزیابی شرکتها)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

1 در مورد “استفاده از صورتحساب های مالی”

  1. سلام خیلی کلی توضیح دادید اما خیلی خوب تفهیم میکنید. لطفا در مقالات بعدی به عمق صورتهای مالی هم بپردازید:)

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.