اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت خود را تنظیم کنید

حالا که شما منابع و مخارج خود را شناسایی کرده و آماده پس انداز هستید، قدم بعدی این است که تصمیم بگیرید “من برای چه پس انداز و سرمایه گذاری می‌کنم؟” یک مجموعه خوب از اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت هدفی ایجاد می‌کند، فکرتان را متمرکز می‌کند و همچنان که شما در راه رسیدن به اهداف خود قدم برمی‌دارید، یک حس خوب به انجام رساندن و مفید بودن در شما ایجاد می‌کند. مدیرمالی می‌تواند شما را در رسیدن به آن نقطه کمک کند.

به اهداف مالی خود به شکل اهداف کوتاه مدت و بلند مدت فکر کنید. بخش آسان آن این است که می‌توانید به یک شکل به هر دو نوع هدف خود دست یابید: قبل از اینکه دیر شود شروع به پس انداز و سرمایه گذاری کنید و به‌صورت مداوم و دنباله‌دار به این کار ادامه دهید تا عادات مثبت پولی را در خود پرورش داده و قدرت ترکیب پول را به حداکثر برسانید.

نکته: چگونه می‌توانید برای اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت خود به‌صورت همزمان پس انداز کنید؟ اگر هدف شما پس انداز کردن ۱۰ درصد از درآمدهایتان است، ۵ درصد به اهداف بلند مدت، ۳ درصد به اهداف کوتاه مدت و ۲ درصد هم به پس انداز برای روز مبادا تا زمانی که کافی باشد، اختصاص دهید.

اهداف مالی کوتاه مدتی که باید در نظر گرفت:

زندگی به‌طور روزانه هزینه هایی دارد، ممکن است این هزینه ها برای یک گوشی موبایل هوشمند جدید باشد، یا یک تعطیلات پایان سال یا خودروی جدید، ولی به نظر می‌رسد که زندگی بیش ازآنچه شما فکر می‌کنید هزینه دارد. نکته کلیدی این است که برای آن مخارج تا جای ممکن برنامه‌ریزی کنید و از پیش برای رسیدن به اهداف مالی خود پس انداز و سرمایه گذاری کنید. از حالا برای تعطیلات سال بعد پس انداز کنید تا مجبور نشوید از دیگران قرض بگیرید یا کلاً از سفر کردن صرف‌نظر کنید. در آن صورت خاطرات شما از تعطیلات، بسیار آفتابی‌تر خواهند بود.

آیا به نظر شما پس انداز همزمان با پرداخت بدهی ها ممکن نیست؟

ممکن است پس انداز و سرمایه گذاری برای رسیدن به اهداف مالی درحالی‌که بدهی های قبلی خود را پرداخت می‌کنید، دشوار باشد. پس پرداخت بدهی های فعلی خود را به یک هدف کوتاه مدت تبدیل کنید، مخصوصاً بدهی هایی که بهره بالایی دارند. وام دانشجویی ممکن است استثنا باشد چون وام های دانشجویی معمولاً بهره کمی در درازمدت دارند. به نظر ما بهتر است که به یک برنامه منسجم پایبند باشید و بیشتر بودجه خود را به پس انداز و سرمایه گذاری اختصاص دهید.

نکته: مهم است به خاطر بسپارید که افراد کمی در زندگی بدون قرض زندگی می‌کنند. به همین دلیل است که محاسبه ارزش خالصتان و اینکه چگونه دارایی هایتان با بدهی ها مقایسه می‌شوند می‌تواند کمک بزرگی باشد. اگر نمی‌دانید چطور ارزش خالص خود را حساب کنید مقاله نحوه محاسبه ثروت خالص را بخوانید.

شما می‌توانید بخش دارایی ترازنامه شخصی خود را با پس انداز و سرمایه گذاری در طول زمان بسازید که شاه‌کلید یک آینده مالی مطمئن‌تر است.

آیا برای روز مبادا فکری کرده‌اید؟

یک هدف کوتاه مدت دیگر باید ایجاد صندوقی برای روز مبادا باشد که در صورت رخدادی غیرمنتظره و غیرقابل‌پیش‌بینی، بتوان از آن استفاده کرد؛ بنابراین این صندوق باید از نقدشوندگی بالایی برخوردار باشد و در صورت نیاز بتوانید سریعاً به وجه موردنیاز خود دست پیدا کنید. سپرده های بلندمدت بانکی گزینه مناسبی برای روز مبادا هستند.

تعیین اهداف بلند مدت را از حالا شروع کنید

اگر جوان هستید و کارتان را تازه شروع کرده‌اید، اهداف بلند مدت چالش‌های سختی به نظر می‌آیند. نکته کلیدی در اینجا این است که به خاطر بسپارید زمان طرف شماست. هر چه سریع‌تر شروع به پس انداز و سرمایه گذاری کنید، از طریق قدرت ترکیب پول که پیش‌ازاین توضیح دادیم، در درازمدت منافع بیشتری به دست می‌آورید.

برای بازنشستگی چه برنامه‌ای دارید؟

همه نیاز دارند تا برای بازنشستگی خود پس انداز داشته باشند، حتی اگر با این دوره فاصله زیادی داشته باشند. نکته کلیدی این است که هرچه زودتر شروع به پس انداز و سرمایه گذاری کنید. هر چه زودتر شروع کنید، از قدرت ترکیب بیشتر می‌توانید به نفع خود استفاده کنید. از برنامه‌های پس انداز و سرمایه گذاری دارای مزیت مالی سرمایه گذاری در بورس و خرید بیمه عمر استفاده کنید تا سرمایه گذاری هایتان با سرعت بیشتری رشد کنند. (مطالعه مقاله آموزشی برای دوره بازنشستگی چه برنامه‌ای دارید؟ اینجا خالی از لطف نیست.)

Ξ دوره جامع آموزش سرمایه گذاری در بورس

با هزینه های تحصیل و دانشگاه فرزندانتان چه‌کار خواهید کرد؟

 اگر بچه دارید یا قرار است در آینده تشکیل خانواده بدهید، بدانید که هیچ‌وقت برای شروع پس انداز موردنیاز شهریه دانشگاه و آموزش آن‌ها خیلی زود نیست. درست مثل بازنشستگی، هرچه زودتر کار پس انداز و سرمایه گذاری برای دانشگاه را شروع کنید نتیجه بهتری می‌گیرید.

آیا صاحب‌خانه هستید یا مستأجرید؟

فرقی نمی‌کند که قصد خرید چه نوع خانه‌ای را دارید، یک هدف درازمدت دیگر شروع پس انداز و سرمایه گذاری است تا بتوانید روزی خانه خود را داشته باشید. هرچه سریع‌تر شروع کنید، سرمایه گذاری هایتان بیشتر می‌توانند، رشد کنند.

نکته: درهنگام تعیین اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت ، اهداف مشخصی در یک چارچوب زمانی واقع‌گرایانه تعیین کنید که با جریان نقدی تان همخوانی داشته باشد. به‌جای اینکه بگویید:”من می‌خواهم تا برای خرید قسطی یک خانه یا یک ماشین جدید پس انداز کنم.”، آن را مشخص و واضح بیان کنید:”می‌خواهم تا در طول ۱۲ ماه آینده برای خرید قسطی یک خودرو ایرانی پول پس انداز کنم.” و سپس همین کار را هم بکنید. مقاله مدیرمالی با موضوع تعیین اهداف مالی و دستیابی به آن‌ها در پنج گام می‌تواند به شما در تعیین اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت شما و بررسی پیشرفت شما کمک نماید.

آیا موافقید که به سراغ گام سوم و آخر برویم؟

با ما همراه باشید

(پایان درس سوم دوره آموزشی اصول سرمایه گذاری سه‌گام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری درباره اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “گام دوم اصول سرمایه گذاری: برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت”

  1. نون و القلم بما یسطرون….
    قسم به قلم و آنچه که مینویسد.
    من باور دارم که هرچی نوشته بشه روزی بهش میتوان رسید.
    متشکرم شیوا و رسا بود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.