چگونه بدانیم که زمان فروش سهام فرارسیده است؟

آیا تا به حال سهامی را برای مدت طولانی نگه‌داشته‌اید و درنهایت با ضرر آن را فروخته‌اید؟ آیا دوست دارید تا از چنین موقعیتی در آینده اجتناب نمایید یا حداقل احتمال رخ دادن دوباره آن را کاهش دهید؟ اگر چنین است، اطلاعاتی که در ادامه می‌آیند ممکن است به شما کمک نمایند. ما در این مقاله آموزشی از مدیرمالی نکاتی را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید بهترین زمان فروش سهام را تا حدودی تشخیص دهید.

بهترین زمان فروش سهام و سرمایه گذاران احساسی

سهام شرکتها باید به‌عنوان ابزاری برای تولید سود دیده شوند و ارزش خالص شما را افزایش دهند. به محض اینکه شما احساس خود را به سهام اضافه کنید، خود را در معرض یک ریسک بزرگ قرار می‌دهید. به طور مثال، فرض کنیم شما سهام شرکت فرضی شناسا را با قیمت ۲۵۰ تومان به ازای هر سهم خریداری می‌کنید. وقتی سهام را خریدید، هدف شما فروش آن با قیمت ۳۵۰ تومان بدون توجه به زمان، چه یک ماه طول بکشد چه پنج سال، بود. شما با مشاهده اینکه قیمت ها در کمتر از شش ماه از ۳۵۰ تومان هم فراتر رفته، شوکه می‌شوید. زمان فروش سهام فرارسیدهاست اما با سهام بالای ۳۵۰ تومان احساس می‌کنید که جای بیشتری برای نگه‌داشتن آن دارید چون عاشق این شرکت هستید.

وقتی پیش‌بینی درآمدهای فصلی وارد میدان می‌شوند، رشد قیمت به خاطر چالش‌های پیش‌بینی‌نشده قبلی کاهش می‌یابد که به سقوط قیمت سهام به زیر ۳۰۰ تومان منجر می‌شود. حالا زمان فروش سهام است اما شما احساس می‌کنید که گیر افتاده‌اید چون در ذهنتان، حداقل ۳۵۰ تومان بدهکار هستید. این یک فرض نادرست است چون بازار به احساسات شما اهمیت نمی‌دهد. ولی شما نمی‌توانید بی‌خیال شوید و همچنان شاهد پایین رفتن قیمت ها در طول چندین ماه بعدی هستید. بدون حتی یک لحظه رشد!! شکست را می‌پذیرید و سهام را به قیمت ۱۹۰ تومان می‌فروشید و از معرکه خلاص می‌شوید.

این داستان خیلی خوب پیش نرفت. اگر شما احساسات را از معادله خود خارج می‌کردید، قادر بودید در قیمت هدفتان (یعنی ۳۵۰ تومان) سهام را بفروشید. همچنین می‌توانستید باز با سود کمتری (یعنی ۳۰۰ تومان) هم بفروشید ولی احساسات بر شما غالب شدد که این هم طبیعت انسان است. برای خارج کردن طبیعت انسانی از معادلات خرید و فروش سهام در بورس و تشخیص درست زمان فروش سهام، از دستورات خرید و فروش محدود و برنامه‌ریزی‌شده استفاده کنید. ما در مقاله “سفارش های خرید و فروش خود را هوشمندانه ثبت کنید!” به طور کامل به این موضوع پرداختیم. بااین‌حال با کارگزار خود تماس بگیرید و از او بخواهید به شما توضیح دهد که چگونه می‌توانید از همین حالا که سهام خود را به قیمت ۲۵۰ تومان خریده‌اید، سفارش فروشی به قیمت ۳۵۰ تومان ثبت کنید. برخی کارگزاری ها این امکان را از طریق سامانه معاملات آفلاین خود به شما می‌دهند. بااین‌حال اگر شرکت کارگزاری راه‌حلی برای شما نداشت، روی یک برگ کاغذ نام سهم، تاریخ خرید، قیمت خرید و درنهایت قیمت موردنظر خود برای فروش سهم را یادداشت کنید و خود را متعهد کنید به‌محض اینکه قیمت سهام به قیمت موردنظر شما برای فروش رسید، دستور فروش آن را صادر کنید. درست مانند یک ربات یا آدم آهنی.

بهترین زمان فروش سهام و کاهش درآمدهای شرکت

کاهش درآمد، نشانه‌ای است بر کاهش تقاضا. ابتدا نگاهی به درآمد سالانه شرکت بیندازید تا بتوانید تصویر بزرگ‌تر را ببینید، اما فقط بر این عدد تکیه نکنید. این احتمال وجود دارد که یک صنعت به تازگی دچار سختی شده باشد که در آمار سالیانه نشان داده نخواهد شد؛ بنابراین نگاه کردن به اعداد فصلی بسیار مهم است. به طور مثال، اعداد درآمد سالانه برای شرکت های بزرگ نفت و گاز ممکن است به صورت سالانه چشمگیر باشد، اما اگر قیمت های انرژی در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده باشند چه؟

وقتی حرف از فروش و رستوران‌ها می‌شود، به اعداد درآمد توجه نکنید، اما واجب است که همچنین فروش مغازه‌ای مشابه را هم در نظر بگیرید. یک فروشنده یا رستوران می‌تواند برای نشان دادن رشد درآمدی، شعبه‌های بیشتری را افتتاح کند اما این کار می‌تواند دامی برای سرمایه گذاران باشد. با نگاهی به فروش مغازه‌ای مشابه، خواهید دید که شرکت در مکان‌هایی که برای حداقل یک سال باز بوده‌اند، چگونه عمل می‌کند. در کل، اگر شما شاهد منفی شدن درآمد یا کاهش آن نسبت به سایر رقبا باشید، زمان فروش سهام فرارسیده است. فکر نکنید که همه‌چیز دوباره به شرایط قبل باز می‌گردد چون تقریباً هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد. در بیشتر موارد، موقعیت قبل از اینکه بهتر شود، بدتر می‌شود.

بهترین زمان فروش سهام و جهش بعد از سقوط

اگر صاحب سهامی هستید که در حال لغزش بوده و قادر به پیدا کردن راهی برای خروج نبوده‌اید، پس می‌توانید در جهش بعد از سقوط آن را به فروش برسانید. این رشدها موقتی بوده و معمولاً بر اساس اخبار خارجی شکل می‌گیرند. اگر شما در جایگاه خودتان دیگر فرصتی نمی‌بینید، از این مجال برای فروش سهام بهره ببرید.

بهترین زمان فروش سهام و کاهش هزینه ها

وقتی شما شرکتی را می‌بینید که هزینه های اضافی خود را کاهش داده است، همیشه نشانه خوبی نیست. بلکه به این معنی است که شرکت در حال رشد نیست و همه تلاش خود را برای نمایش درآمد مثبت و پیش‌بینی درآمدی قوی که می‌تواند به شناور نگه‌داشتن سهام کمک کند، انجام می‌دهد. حقیقت این است که شرکت در حال ورود به یک زمین ناهموار است. بزرگ‌ترین شاخص، کاهش کارکنان است که اغلب بهترین روش برای کاهش هزینه ها به شمار می‌آید. خبر خوب برای سرمایه گذاران این است که کاهش هزینه ها در ابتدا به شکل مثبتی دیده خواهد شد که اغلب به درآمد سهام منجر می‌شود. این امر نباید به‌عنوان فرصتی برای خرید بیشتر سهم باشد، بلکه نشان دهنده زمان مناسب برای فروش سهام و خروج از موقعیت، قبل از سقوط سهام است.

بهترین زمان فروش سهام و درآمدهای بزرگ

اگر شما سود بزرگی از خرید سهام یک شرکت کرده‌اید و چون شرکت در حال رشد است و معیارهای بنیادی قوی دارد، نمی‌دانید با سهام آنچه کنید، فروش نصف سهام خود را در نظر بگیرید. درست است که سهام شرکت ممکن است به رشد خود ادامه دهد، اما شما سود خود را کرده‌اید. برای پیش روی بیشتر دو گزینه پیش روی خود خواهید داشت:

اول، آن بخش از سرمایه خود را که بیرون کشیده‌اید، در بازی نگه دارید تا اگر سهام کاهش یافت بتوانید دوباره خریداری کنید.

دوم، آن سرمایه را به موقعیتی با پتانسیل سود بیشتر، مثلاً شرکتی در مراحل اولیه رشد، ببرید و آنجا سرمایه گذاری کنید.

فراموش کنید که این نکات نیاز به تمرین و هوشیاری دارد و به کارگیری آن‌ها نشان می‌دهد شما نسبت به سرمایه خود تعهد کامل دارید. پس این نکات را با جدیت پیگیری کنید.

منبع: مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

9 در مورد “چگونه بدانیم که زمان فروش سهام فرا رسیده است؟”

  1. سلام با تشکر از مطالب ارزنده
    در مورد خرید سهام هم مطالب بزارین ممنون میشم

  2. سلام آقای حسینی
    میزان سود و زیان به تحلیل و برآورد شما از میزان سودآوری و همینطور میزان ریسک پذیری شما بستگی دارد
    به در نظر گرفتن حد سود و حد زیان پیش از خرید سهام میتوانید وارد سهم شوید و در صورت رسیدن به حد سود میتوانید در مورد خروج از سهم تصمیم بگیرید
    در مورد مدت زمان انتظار هم باید شرایط سهم و بازار را در نظر بگیرید و رویکرد خود را به کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم بندی کرده و مطابق با آن خرید کنید
    موفق باشید

  3. سلام . باچند درصد سود باید از سهم خارج بشم ؟؟ چند ماه باید در مورد یه سهم صبر داشت ؟؟

  4. با تشکر، مطالب عالی بود ولی تصمیم گیری در زمان فروش سهمی که رشد کرده و به موقعیت دلخواه رسیده واقعا سخته>>>

  5. سلام علیرضا عزیز
    از پیشنهاد شما بینهایت سپاسگزاریم. حتماً در مقالات آتی به موضوعات مورد نظر شما می پردازیم.
    با آرزوی موفقیت برای شما

  6. نکات ذکر شده در ارتباط با فروش سهام در زمان مشخص ، به بخش تجربه ای قضیه و البته کاربردی آن پرداخته ، بهتر است از مباحث تکنیکال و بنیادین هم بررسی شود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.