چگونه برای خرید خانه شروع به پس انداز کنیم؟

دلتان می‌خواهد خانه‌ای برای خود بخرید؟ حتی با وجود تورم چند صددرصدی طی سالیان گذشته در بازار مسکن و رکود بزرگی که طی یکی دو سال گذشته گریبان گیر بازار مسکن شده است، متخصصین املاک می‌گویند که اگر شما خانه‌ای خریداری کنید، هنوز جا برای رشد وجود خواهد داشت و سرمایه گذاری در مسکن و خرید خانه همچنان مطمئن‌ترین نوع سرمایه گذاری به حساب می‌آید.

اما بیشتر کسانی که برای اولین بار به دنبال خرید خانه هستند، مقدار پولی را که برای خرید خانه رؤیایی‌شان نیاز خواهند داشت، دست کم می‌گیرند. با یک تخمین تقریبی، هزینه کمسیون خرید مسکن در دفاتر املاک چیزی در حدود یک درصد است؛ یعنی اگر شما یک خانه ۲۰۰ میلیون تومانی بخرید حداقل باید چیزی در حدود ۲ میلیون تومان به عنوان کمیسیون یا کارمزد به آژانس املاک پرداخت کنید. همین‌طور هزینه های ریزودرشت دیگری نیز طی فرآیند نقل‌وانتقال وجود دارد که شاید مجموع این هزینه ها را به ۵ درصد قیمت خرید خانه برساند!

اما اگر شما برای خرید خانه پولی نداشته باشید، چگونه برایش پس انداز خواهید کرد؟

اگر شما همین حالا بخواهید خانه‌ای بخرید، ولی به اندازه کافی پس انداز ندارید، زمان مناسبی برای خرید خانه نیست. شاید از یکی از اعضای خانواده کمک مالی بخواهید، یا اگر مالک سهام شرکتی بورسی هستید، می‌توانید پولتان را از آنجا بیرون بکشید. در غیر این صورت، زمان آن رسیده تا قدری منظم‌تر و متعهدتر باشید و روی خرید خانه در نزدیک‌ترین زمان ممکن تمرکز کنید. ما در ادامه ۵ راه عملی را به شما آموزش می‌دهیم. توجه کنید که این ۵ راه یک‌شبه معجزه نمی‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا بعد از یک تا چند سال صاحب خانه شوید.

پنج راه عملی که به شما کمک می‌کند توان خرید خانه را پیدا کنید

صبوری برای یک تا چند سال گزینه‌های زیادی را برای جمع‌کردن پول پیش‌قسط و پول نقد برای هزینه های جابجایی در اختیارتان قرار می‌دهد.

۱٫ یک آپارتمان کوچک‌تر اجاره کنید:

با فرض اینکه شما در یک آپارتمان زندگی می‌کنید، نقل‌مکان به یک آپارتمان کوچک‌تر یا آپارتمانی که در محله ارزان‌تر قرار دارد، بهترین گزینه برای پس انداز کردن است، به خصوص اگر مجرد هستید یا متأهلید و هنوز صاحب فرزند نشدید، بسیار کارگشاست. حتی اگر والدین شما در طبقه پایین خانه‌ی خود اتاق یا پانسیونی دارند که الآن از آن به عنوان انباری استفاده می‌کنند، با آن‌ها صحبت کنید و برای مدتی به آنجا اسباب‌کشی کنید. به حرف‌های مردم بی‌توجه باشید، آن‌ها از هدف بزرگ شما که خانه‌دار شدن است خبری ندارند. خلاص شدن از شر هزینه یک میلیون تومانی در ماه چیزی در حدود ۱۳ میلیون تومان پس انداز برای شما خواهد داشت.

۲٫ ثروت های بادآورده خود را خرج نکنید.

آیا شما از شرکت پاداش گرفته‌اید؟ یا در قرعه‌کشی بانک یا محصولات سوپرمارکتی پول نقد جایزه برده‌اید؟ خرج کردن این پول ها را فراموش کنید. سرمایه گذاری این مبالغ در بلندمدت به شما کمک می‌کند تا زودتر به هدفتان که خرید خانه است برسید.

۳٫  یک شغل پاره‌وقت پیدا کنید.

شما مجبورید مقدار زیادی پول پس انداز کنید و این کار راحتی نیست! آیا می‌توانید یک شغل پاره‌وقت بگیرید و همه حقوقتان را برای بودجه خرید خانه پس انداز کنید؟ یا می‌توانید در کاری که در آن مهارت دارید به عنوان فریلنسر کار کنید؟ فقط به فکر راه‌های پس انداز نباشید، به راه‌های پول درآوردن هم فکر کنید. بگذارید همین حالا یک راه عملی برای پول درآوردن را به شما آموزش دهیم.

شما چه مهارتی دارید؟ طراحی ترجمه، سخنرانی، فروش، تولید محتوا، برنامه نویسی، تایپ …. با این مهارت‌ها به راحتی می‌توانید در ساعات بیکاری و عصرها درآمدزایی کنید. مثلاً به وب‌سایت‌های “پونیشا” و “انجام میدم” مراجعه کنید و ایده‌های بسیاری در مورد کار پاره‌وقت پیدا کنید.

همین‌طور اگر ماشین دارید و هر روز یک مسیر مشخص را تا محل کار رانندگی می‌کنید، می‌توانید در وب‌سایت “کاروانرو” اطلاعاتتان را وارد کنید، افرادی که با شما هم مسیر هستند، پیدا کنید و کرایه‌ای بابت رساندن آن‌ها به مقصدشان دریافت کنید.

شما می‌توانید برای هر مهارتی که دارید، بازاری پیدا کنید تا مهارت‌هایتان را بفروشید و درآمد کسب کنید. فقط به کمی جستجو و همت برای رسیدن به هدف خرید خانه دارید.

۴٫ قطره قطره جمع گردد.

در هفته دو وعده غذای کمتر خریدن از رستوران به علاوه حذف تنقلاتی مثل آدامس، بستنی، کیک یا نوشابه می‌تواند مقدار زیادی پول در طول سال برایتان ذخیره کند. فرض کنیم که یک وعده ناهار ۸۰۰۰ تومان و سایر تنقلات ۵۰۰۰ تومان باشد، حذف دو وعده ناهار و همین‌طور تنقلات یعنی ۱۰۰۰۰۰۰ تومان پس انداز در سال! اگر نمیدانید چطور پس انداز کنید، در مقاله آموزشی راه های پس انداز پول راههای کاملاً عملی را بیاموزید که به شما کمک می کند در سال تا ده میلیون تومان پس انداز کنید.

۵٫ هزینه های غیرضروری را کاهش دهید.

آیا می‌توانید اینترنت خود را از نامحدود به مصرف محدود با هزینه‌ای کمتر تغییر دهید؟ یا بسته اینترنت موبایل خود را به طور کامل قطع کنید و فقط زمانی که در خانه و محل کار هستید از اینترنت وای فای استفاده کنید؟ به جای تردمیل و وسایل ورزشی گران قیمت باشگاه‌ها وسایل ورزشی موجود در پارک‌ها برای ورزش کردن استفاده کنید؟ هیچ‌کسی دوست ندارد این را بلند بگوید اما بیشتر مردم راه‌های زیادی برای کاهش یا حذف هزینه ها دارند. این کار راحت نخواهد بود و شما ممکن است احساس کمبود کنید، اما اگر به فکر پس انداز و خرید خانه هستید این کار ضروری است.

نتیجه‌گیری

از خودتان بپرسید: آیا راحتی کوتاه‌مدت من مهم‌تر از خرید یک خانه است؟ اگر پاسختان منفی است، به زندگی زیر استانداردهایتان ادامه دهید تا وقتی آن خانه را خریدید، بهتر زندگی کنید.

منبع: مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

 

13 در مورد “پنج راه عملی که به شما کمک می‌کند توان خرید خانه را پیدا کنید”

  1. سلام راستین عزیز، ممنون از لطف شما.
    بله، قطعا میشه. متاسفانه ما مردمی پر توقع هستیم، و از همه انتظار داریم غیر از خودمون. قطعا رسیدن به چیز های خوب زمان بر هست.
    این رو در صحبت ها به ما گفتند ولی متاسفانه در عمل اغلب مردم دوست دارند یک شبه یا نهایت در یک سال به همه چیز برسند. مثل همین بورس، افراد بدون آموزش، بدون اطلاعات، بدون هیچی وارد شدند و سرمایه گذاری کردند، وقتی هم ثمره ی تصمیمات خودشون رو دیدند، دولت رو مقصر دونستند.
    جالب اینجاست که الان دوباره در بازار ارز های دیجیتال، رفتار خودشون رو تکرار کردند و نمی دونم این بار هم باید دولت پاسخگوی ضرر و زیان، ناآگاهی و طمع مردم رو بده یا نه؟!؟!
    امیدوارم شما از این دسته افراد نباشید.

  2. سلام
    حالا واقعا با سرمایه گذاری توی دراز مدت میشه ادم خونه بگیره؟
    اونم با این وضعیت قیمت ها که اصلا هر چه قدر بدویی بازم قیمتا از تو جلوترن 🙁
    امیدوارم یه روزی برسه که همه صاحب خونه بشن
    راستی از سایت خوبتون ممنون واقعا نکته های خوبی گفتید ولی خب توی این دوره انگار خیلی دیر به خیلی چیزا میشه رسید.

  3. سلام پویا عزیز
    در دوره اموزشی الفتای سرمایه گذاری در بورس نکات بسیاری را در این باره توضیح داده ایم.
    میتوانید از اول خرداد در این دوره رایگان ثبت نام کنید و از محتوای آموزشی آن استفاده کنید
    موفق یاشید

  4. اين پيشنهاد ها به شرط وجود ثبات نتيجه بخش هستند نه با اين اوضاع نابسامان و تورم لجام گسيخته .اين روزها پس انداز كردن از آنجا كه هيچ كاري با مبلغ آن كه به سختي جمع شده نمي توان كرد برايم به شدت مايوس كننده شده

  5. چقدر عالیه این مطلب برای پس انداز… خیلی سخته اما شدنیه. فقط اراده میخاد و چشم روی زو و زیور زندگی امروزی بستن. یخورده مماشات کردن. و البته دوتا آدم میخاد که اهلش باشن.
    خیلی ساده ست دوستان، هموطنان، به والله میشه…
    من و خانومم دو سال و نیمه ازدواج کردیم. وام ازدواج هم نگرفتیم. تنها کمکی هم که به ما شد، این بود که پدرخانومم یه خونه بهمون داد! تمام وسایلمونم با پول خودمون خریدیم. هیچ جا نمیریم. خرید هم نمیکنیم جز برای موارد ضروری خورد و خوراک. خودمونو سفت گرفتیم که بتونیم خونه بخریم. فقطم قرعه کشی خونگی شرکت میکنیم. هردوتامونیم کار میکنیم. هزینه اضافی بسته اینترنت نمیدیم. بیرون نمیچرخیم. اصلا رستوران غذا نمیخوریم. پوشاک نمیخریم. من درامدم ۲ تومنه. خانومم همین اندازه. حالا بعد از ۲ سال و نیم ۱۵۰ میلیون تومن (اعم از پول نقد و سرمایه های دیگه مثل طلا و یه پراید فسکتنی مدل ۸۶) داریم.
    جون برامون بمونه سال دیگه خونه خریدیم… (یعنی بعد از سه سال) ماهیانه نزدیک به دو تومن هم پس اندازه داریم.
    شاید با هیچ منطقی جور در نیاد… اما چیه این دنیا منطقیه که این باشه؟!

  6. اگر پس انداز می کنید باید پس اندازتان را به نحوی سرمایه گذاری کنید که حداقل هم راستا با تورم رشد داشته باشه

  7. نه بزرگوار، درسته بعضی ها از طریقایی که شما گفتید صاحب خونه شدند ولی اکثرا از طریق پس انداز و زحمت و تلاش صاحب خونه شدن، شرایط فعلی موقته و انشاالله اوضاع روبراه میشه، فقط اینکه اگر پس انداز می کنید حتما با پس اندازتون سرمایه گذاری کنید تا پس اندازتون هم همزمان با تورم افزایش پیدا کنه.

  8. اگه ۱۰۰ سال هم که سالی ۱۰ میلیون پس انداز کنی بعد ۱۰۰ سال میشه ۱ میلیارد تومن که باهاش میتونی بعد ۱۰۰ سال یه خونه ۱ سانتی متری بخری

  9. اصلا خدا رحمت کنه این روشها رو
    صبح خونه مثلا متری پنج میلیونه شب میشه ۸ میلیون اصلا مجالی بهت نمیده بخای پس انداز کنی از این ور اینقد اجناس گرونتر میشه که هر چی پس انداز کردی باید بخوری اگرررر شانس بیاری مریض نشی و بابتش قرض و قوله نکنه…اینا فقط حرفه درسترین راه حل یا ارثه بهت برسه یا پول پیدا کنی یا دزدی کنی ی شبه ره ده ساله بری ولاغیر

  10. البته همه موضوعاتی که گفته شده مناسب هست اما باید این نکته رو توجه کرد که در حال حاضر در کشور ما بخش تقاضا توانایی تحریک ندارد و عملا با وام هایی که بانک مسکن میدهد امکان پرداخت اقساط وجود ندارد
    بحث بعدی هم مازاد عرضه است.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.