سفارش های خرید و فروش خود را هوشمندانه ثبت کنید!

موفقیت شما در بازار بورس تنها به انتخاب و خرید سهام ارزشمند بستگی ندارد، بلکه به نحوه خرید و ثبت سفارش شما نیز وابسته است. معمولاً سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند سرمایه‌گذاری با انتخاب سهم و خرید آن به پایان می‌رسد حال‌آنکه مراقبت از سهم خریداری‌شده برای حداکثر کردن سود بسیار اهمیت دارد. به این شکل که شما می‌توانید با به‌کارگیری چند تکنیک ساده در ثبت سفارش‌ها جلوی زیان‌های پیش‌بینی‌نشده خود را بگیرید؛ اما نخست لازم است با انواع سفارش های خرید و فروش سهم در بازار آشنا شوید.

سفارش های خرید و فروش در بازار به دودسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. سفارش به قیمت محدود
  2. سفارش به قیمت بازار

در دسته اول قیمت سهم برای شما اهمیت بیشتری دارد، چراکه هنگام ثبت سفارش مشخص می‌کنید خرید یا فروش در چه قیمتی انجام شود. برای مثال اعلام می‌کنید که تعداد ۱۰۰ سهم الف به قیمت ۳۵۰ تومان یا بیشتر به فروش برسد یا تعداد ۲۵۰ عدد سهم ب به قیمت ۲۴۰ تومان یا کمتر خریداری شود. به این نوع سفارش، سفارش محدود گفته می‌شود. در سفارش محدود مادامی‌که قیمت سهم الف در بازار کمتر از ۳۵۰ تومان باشد، سفارش شما اجرا نمی‌شود و به‌محض اینکه قیمت به ۳۵۰ تومان برسد، سهم شما در صف فروش قرار می‌گیرد. حالا اگر خرید یا فروش سهم برای شما ضروری باشد، سفارش خود را به قیمت بازار ثبت می‌کند و سهم موردنظر شما به قیمت بازار برای شما به فروش می‌رسد یا خریداری می‌شود.

سفارش های خرید و فروش می‌توانند یک تاریخ اعتبار یا پایان داشته باشند. به این صورت که در هنگام ثبت سفارش مشخص می‌کنید که سفارش برای چه بازه زمانی فعال باشد. می‌توانید مشخص کنید که سفارش ها فقط در همان روز معاملاتی معتبر باشند و پس از پایان روز معاملاتی از دستور کار شرکت کارگزاری خارج شوند. برای مثال نزد کارگزارتان سفارش محدودی را ثبت کردید تا سهم الف را به قیمت ۱۸۰ تومان بخرد و اعتبار آن را امروز اعلام کردید. چنانچه این سهم تا پایان روز معاملاتی به قیمت ۱۸۰ تومان نرسد، سفارش شما اجرا نشده و منقضی می‌شود. همچنین می‌توانید سفارش‌هایی به مدت‌زمانی مشخص مثلاً ۱۰ روز معاملاتی ثبت کنید که طی ده روز معتبر هستند یا سفارش هایی که محدوده زمانی مشخصی ندارند و تا زمانی که شما اعلام نکرده باشید، معتبر هستند. البته ممکن است برخی شرکت‌های کارگزاری حداکثر مدت‌زمانی را برای اعتبار سفارش های خرید یا فروش در نظر بگیرند. لازم است شما هنگام ثبت سفارش، در مورد وجود این محدودیت‌ها، اطلاعات لازم را از کارگزارتان کسب کنید.

ترکیب گزینه‌های مختلف برای ثبت سفارش به شما کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاری بهتر و موفق‌تری داشته باشید؛ اما چطور؟

فرض کنید سهم الف توجه شما را به خود جلب کرده است. بعد از بررسی و تحلیل به این نتیجه رسیدید که ارزش واقعی سهم الف ۲۳۰ تومان است اما فعلاً در بازار به قیمت ۲۴۵ تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت ازنظر شما گران است؛ بنابراین می‌توانید سفارشی به قیمت خرید ۲۱۰ تومان و با تاریخ اعتبار ۹۰ روز ثبت کنید تا در صورت نوسان قیمت سهم الف و کاهش قیمت آن اولین نفری باشید که از این کاهش قیمت سود می‌برد.

مثال بالا برای زمانی مناسب است که شما قصد خرید دارید. حالا فرض کنید سال گذشته سهم ب را ۱۱۰ تومان خریده‌اید و حالا به قیمت ۱۹۰ تومان رسیده است. از طرفی اخبار جدیدی به گوش می‌رسد که در صورت وقوع آن بر قیمت سهم شرکت ب اثر می‌گذارد و باعث کاهش قیمت آن می‌شود؛ اما شما نمی‌خواهید سود ۸۰ تومانی خود را از دست بدهید؛ بنابراین سفارش فروشی به قیمت ۱۸۵ تومان نزد کارگزارتان ثبت می‌کنید و مدت اعتبار آن را یک ماه در نظر می‌گیرد. چنانچه قیمت شروع به کاهش یافتن کند، به‌محض رسیدن به قیمت ۱۸۵ تومان، سهم شما به فروش می‌رسد. حال اگر اتفاقی نیفتد و سهم ب به روند افزایش قیمتی خود ادامه دهد و قیمت آن به ۲۱۰ تومان برسد، شما می‌توانید سفارش خود را تعدیل کنید و قیمت فروش خود را به ۲۰۰ تومان تغییر دهید. البته توجه کنید که بازه قیمتی نباید خیلی محدود باشد. چراکه ممکن است سهم شما یک روز با نوسان همراه باشد و قیمت آن کاهش یابد ولی در روزهای بعدی مجدداً رشد کند. اگر قیمت پیشنهادی فروش شما به قیمت بازار سهم نزدیک باشد با یک نوسان کوچک سهم خود را از دست خواهید داد. محدودیت پنج‌درصدی نوسان قیمت سهم را در نظر بگیرید و بازه موردنظر خود را یک و نیم یا دو برابر آن انتخاب کنید.

آیا تابه‌حال به این نکات فکر کرده بودید؟ شما می‌توانید با این کار سود خود را حداکثر و زیان خود را حداقل کنید.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

15 در مورد “سفارش های خرید و فروش خود را هوشمندانه ثبت کنید!”

  1. سلام عااااااااالي بود مدير مالي
    فقط يه سوال ؟
    اگر در مثال بالا سهاام ب كماكان به روند افزايشي خود ادامه دهد .(يعني خبر در خصوص كاهش قيمت اين سهام كذب باشد) و ما سهم خود را به قيمت مثلا 200 تومان بفروش رسانده باشيم ، اما سهام ب در چند روز بعد خود را به مرز 260 تومان برساند، آنگاه كه خيلي ضرر ميكينم چكار كنيم كه چنين ضرري را متحمل نشويم؟
    متشكرم از سايت خوبتان

  2. امروز کلی سرچ کردم، مطلبی به خوبی مطلب شما پیدا نکردم.به
    نظرم اگه مطالب همه‌ی وبسایت‌ها مثل
    مطلب شما بود خیلی خوب میشد.

  3. سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث
    ایجاد انگیزه براتون بشه

  4. ببخشید انتقادی برخورد میکنم ولی من هم که یک مبتدی بورس هستم تمام این نکات رو با یک مقدار دقت در صفحه سفارشان انلاین مفهمم

  5. سلام صادق عزیز
    متاسفانه در سیستم خرید و فروش آنلاین و در قوانین فعلی امکان ثبت سفارش با وارد کردن قیمت خارج از محدوده نوسان وجود ندارد و این یک ضعف عمده برای مدیریت ریسک به حساب می آید.
    اما از تکنیک آموزش داده شده می‌توانید به عنوان یک اصل کلی استفاده کنید و همیشه یک حد زیان برای خود در نظر بگیرید و چنانچه قیمت سهم خریداری شده شما از قیمت مورد نظرتان پایین تر رفت بلافاصله دستور فروش آن را صادر کنید
    با آرزوی موفقیت برای شما

  6. سلام تشکر از تکنیک زیبایتان _ نوشته اید که برای ثبت فروش محدودیت نوسان را بیاد داشته باشید و عدد مد نظرتان را یک و نیم تا دو برابر این محدوده وارد کنید. وقتی محدوده پنج درصد داریم چگونه می توانیم بیشتر این محدوده قیمت ثبت کنیم سیستم اجازه نخواهد داد؟

  7. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران
    وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.