شاخص کل: مهمترین شاخص در بورس تهران

 معروف‌ترین شاخصی که مسلماً در مورد آن بارها و بارها خواهید شنید شاخص کل است؛ اما شاخص های دیگری نیز هستند که معمولاً در خبرها و گزارش‌ها در مورد تغییرات آن‌ها صحبت می‌شود. این شاخص ها قابلیت مقایسه و ترکیب با یکدیگر را ندارند اما وقتی همه آن‌ها را در کنار هم بررسی می‌کنید، به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری بگیرید. سایر شاخص های مهم عبارت‌اند از: شاخص قیمت، شاخص بازده نقدی، شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر، شاخص ۳۰ شرکت بزرگ‌تر، شاخص صنعت، شاخص مالی، شاخص بازار اول، شاخص بازار دوم و شاخص آزاد شناور.

دانستن مفهوم و کاربرد همه‌ی این شاخص ها مانند خوردن یک فیل می‌ماند. یک ضرب‌المثل خارجی می‌گوید: یک فیل را چطور می‌شود خورد؟ لقمه‌لقمه!

بنابراین برای اینکه همه این شاخص ها را بفهمید و کاربرد آن را یاد بگیرید گام‌به‌گام با ما پیش بیایید و از هیچ‌چیز نترسید.

ما ابتدا شاخص کل را برای شما توضیج میدهیم و در درس ششم به سراغ سایر شاخص های بورسی می رویم.

شاخص کل چیست؟

شاخص کل متشکل از بیش از ۳۰۰ سهم شرکت های مختلف بورسی است که منعکس‌کننده تغییرات قیمت سهام و همین‌طور پرداخت سود سهام به سهامداران است. درواقع شاخص کل میانگین بازده سرمایه گذاران در بورس را نشان می‌دهد و به همین دلیل به آن شاخص قیمت و بازده نقدی هم میگویند.

فرض کنید شما دو سهم الف و ب را در سبد سهام خود دارید. سهم الف ۳۰% و سهم ب ۷۰% سبد شما را تشکیل می‌دهد و بازده هرکدام به ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد باشد، وقتی شما بخواهید میانگین سود سالانه خود را حساب کنید، نمی‌توانید از میانگین‌گیری ساده استفاده کنید و حاصل جمع دو عدد ۲۰ و ۳۰ را تقسیم بر دو کرده و میانگین سود خود را ۲۵ درصد اعلام کنید. میدانید چرا؟

اگر هرکدام از سهام الف و ب ۵۰% سبد شما را به خود اختصاص داده بودند، پاسخ درست برای میانگین بازده همان ۲۵% بود؛ اما چون سهم ب فضای بیشتری از سبد سهام شما را به خود اختصاص داده است، بنابراین اثر بیشتری هم بر میانگین بازده شما دارد.

برای محاسبه بازده باید از روش زیر استفاده کنید:

نحوه محاسبه شاخص کل

درواقع برای محاسبه میانگین بازده پرتفوی باید حاصل‌ضرب وزن هر سهم در پرتفوی در بازده سهم مربوطه را محاسبه کنید و اعداد به‌دست‌آمده را باهم جمع کنید تا میانگین بازده کل سبد سهام شما به دست آید.

در محاسبه شاخص کل نیز از همین روش استفاده می‌شود. درواقع تغییرات بازده شرکت های بزرگ‌تر اثر بیشتری نسبت به تغییرات بازده شرکت های کوچک‌تر بر شاخص دارند. توجه کنید که ممکن است شاخص در ابتدای سال ۶۰۰۰۰ واحد و انتهای سال ۷۵۰۰۰ واحد باشد که نشان‌دهنده رشد ۲۵ درصدی شاخص طی سال است؛ یعنی میانگین سود شرکت های بورسی طی سال ۲۵ درصد است؛ اما لزوماً این‌طور نیست که همه شرکت‌ها ۲۵ درصد سود داشته‌اند. ممکن است یک شرکت ۵۰ درصد سود و شرکتی دیگر ۱۰ درصد زیان و شرکت های دیگر نیز به همین شکل، عملکرد متفاوتی داشته باشند؛ اما میانگین موزون همه شرکت‌ها، حاکی از سود ۲۵ درصدی کل بازار است.

(پایان درس چهارم دوره آموزشی آشنایی با شاخص ها)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

4 در مورد “شاخص کل: مهمترین شاخص در بورس تهران”

  1. سلام دوست عزیز
    از توجه شما ممنونیم
    ما در این مورد نمیتونیم به شما کمکی کنیم. اما پیشنهاد میکنیم مقالات خارجی و داخلی که شوک های پولی رو بررسی کرده اند، مطالعه کنید و از آنها استفاده کنید.
    با آرزوی موفقت برای شما

  2. با سلام و احترام
    از توضیحات مختصر و مفیدی که در مورد مهمترین شاخص ایران گفتید متشکرم بنده کارشناس ارشد علوم اقتصادی هستم که در مورد تاثیرشوک پولی روی بازار سهام دارم تحقیق می کنم اگه ممکنه در مورد اینکه چطور میتونم داده های شوک های مهم اتفاق افتاده طی سالهای گذشته بر مهمترین شاخص بورس رو پیدا کنم برایم توضیح مختصری بدین.
    با تشکر فراوان

  3. سلام محمدرضای عزیز
    الف و ب دو سهم فرضی هستند. و در تصویر فرمول به صورت تقسیم نیست. بلکه ما با کشیدن آن خط و گذاشتن الف و ب زیر خط ها نشان دادیم که آن بخش از فرمول مربوط به کدام سهم است. یکبار دیگر مثال را با هم مرور کنیم:
    “سهم الف ۳۰% و سهم ب ۷۰% سبد شما را تشکیل می‌دهد و بازده هرکدام طی یک سال به ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد باشد، میانگین بازده شما چقدر است؟”
    ما گفتیم شما نمی توانید بازده ۲۰ درصدی و ۳۰ درصدی را با هم جمع کنید و تقسیم بر دو کنید. چون وزن هر یک از سهام الف و ب در سبد شما یکسان نیست. بنابراین باید از میانگین موزون استفاده کنید.
    به این صورت که نسبت سهم الف را در بازده سهم الف و نسبت سهم ب را در بازده سهم ب ضرب کنید. و سپس حاصل ضرب ها را با هم جمع کنید.
    {(۰٫۳*۰٫۲)+(۰٫۷*۰٫۳)}
    که پاسخ محاسبات بالا ۰٫۲۷ میشود. و این یعنی میانگین بازده شما طی یک سال ۲۷ درصد است.
    امیدواریم پاسخ سوال شما را داده باشیم. لطفا اگر هنوز به طور کامل متوجه نشده اید، سوال خود را بپرسید تا بیشتر توضیح دهیم.
    باتشکر از شما

  4. با سلام و تشکر
    ببخشید، در فرمولی که ارائه شده ( ۲۰*۳۰ تقسیم بر الف + ۷۰*۳۰ تقسیم بر ب) مقادیر ” الف” و ” ب” چند هستند؟ در واقع ” الف” و ” ب” چه چیزی را نشان می دهد؟

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.