دو ملاحظه کلیدی برای شروع سرمایه گذاری

برای شروع سرمایه گذاری باید ملاحظاتی را در نظر بگیرید که معمولاً سرمایه گذاران خبره هم آن‌ها را فراموش می‌کنند. این ملاحظات کلیدی به شما کمک می‌کنند با دید روشن‌تری سرمایه گذاری کنید.

ملاحظه کلیدی اول برای شروع سرمایه گذاری: تحمل ریسک

زمانی که برنامه پس انداز و اهداف مالی خود را ساختید و بخواهید استراتژی پس انداز و رشد دارایی خود را در درازمدت تنظیم کنید، یک فاکتور بسیار مهم که باید در نظر بگیرید تحمل ریسک شماست. تحمل ریسک یا اشتها برای ریسک به معامله‌ای بین ریسک و پاداش اشاره دارد. آیا مایل هستید تا ریسک بزرگی را به بپذیرید و در عوض بازده بالایی به دست آورید؟ با این پیش‌شرط که احتمال دارد زیان بزرگ‌تری را متحمل شوید؟ یا دوست دارید درجایی سرمایه گذاری کنید که با ریسک کمی دارد اما سود آن تضمین شده است؟ یا چیزی بین این دو گزینه را ترجیح می‌دهید؟

ملاحظه کلیدی دوم برای شروع سرمایه گذاری: افق زمانی سرمایه گذاری

بیشتر اشتهای شما برای تحمل ریسک احتمالاً به‌وسیله عامل دومی تعیین خواهد شد: مدت زمان افق سرمایه گذاری شما. به‌طورکلی هرچه مدت‌زمان بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشید ریسک پذیری شما بیشتر می‌شود. برای مثال فرض کنید برای بازنشستگی در سی سال بعد، مجبور به سرمایه گذاری باشید. در این صورت احتمالاً مایل به قبول ریسک بیشتری خواهید بود. ایده اصلی این مطلب آن است که سرمایه گذاری های شما به‌احتمال‌زیاد در طول دوره‌های زمانی درازمدت بهتر جواب می‌دهد.

اگر برای افق زمانی کوتاه‌تری، مثلاً برای آموزش فرزندتان و طی سه سال آینده، سرمایه گذاری می‌کنید، ممکن است بخواهید تا ریسک خود را به حداقل برسانید و در دارایی های سرمایه گذاری کنید که سودهای قابل پیش‌بینی و تضمین‌شده‌ای دارند.

چه راه‌هایی برای شروع سرمایه گذاری وجود دارد؟

سرمایه گذاری نباید فعالیتی پیچیده یا زمان‌بر باشد، گرچه صنعت مالی اغلب باعث می‌شود تا این‌طور به نظر برسد. فهم چند عامل اصلی و دنبال کردن یک روش پایدار و کم‌هزینه برای سرمایه گذاری در درازمدت یکی از بهترین راه‌های رسیدن به اهداف مالی تان است.

تخصیص دارایی یعنی چه؟

تحقیقات متعددی نشان داده که تخصیص دارایی معمولاً مهم‌ترین عامل کنترل‌کننده بازده کلی سرمایه گذاری است. تخصیص دارایی فرآیند تقسیم سرمایه گذاری ها بین کلاس‌های مختلف دارایی است، مثلاً مشخص می‌کند که چه مقدار در سهام و چه مقدار در اوراق مشارکت سرمایه گذاری کنید. تخصیص دارایی یک گام حیاتی در تصمیم‌گیری برای روش سرمایه گذاری شماست. تخصیص دارایی ها معمولاً بر اساس تحمل ریسک و افق زمانی سرمایه گذاری تان انجام می‌گیرد که قبلاً راجع به آن بحث کردیم.

کلاس‌های مختلف دارایی به چه معنی است؟

کلاس‌های مختلف دارایی به انواع مختلف سرمایه گذاری هایی که شما می‌توانید داشته باشید اشاره می‌کند و به پنج بخش اصلی تقسیم می‌شود:

سهام: منظور از سهام، سهام شرکت هایی است که در بورس خریدوفروش می‌شود. همین‌طور صندوق های سرمایه گذاری که سهامشان در بورس معامله می‌شود، در این دسته قرار می‌گیرند.

اوراق مشارکت: اوراقی که توسط دولت، شهرداری و شرکت ها منتشر می‌شود و معمولاً تضمین بانک مرکزی را همراه دارد و با هدف سرمایه گذاری و راه‌اندازی پروژه‌ای خاص منتشر می‌شود.

کالاها: شامل فلزات گران‌بها مثل طلا و نقره و انرژی مثل نفت خام می‌شود.

پول نقد و معادل‌های پول نقد: این دسته شامل مواردی چون سپرده های بلندمدت بانکی، حساب های کوتاه مدت بانک‌ها و گواهی سپرده های بانکی می‌شود.

بازار املاک: خرید هر نوع ملکی در این دسته قرار می‌گیرد.

 مثال: تخصیص دارایی های شما فرضاً ممکن است شبیه به این باشد:

 ۱۰۰% سرمایه شما=۵% پول نقد + ۱۰% کالاها + ۱۵% اوراق مشارکت + ۷۰% سهام

 بعدازاینکه شما به یک استراتژی خوب تخصیص دارایی بین دارایی های اصلی‌تان دست‌یافتید، ممکن است بخواهید تا سرمایه گذاری هایتان را در هر کلاس دارایی تخصیص دهید. به‌طور مثال، تخصیص ۷۰ درصدی سهام که در بالا اشاره شد می‌تواند بین هفت سهم مختلف به شکل مساوی تقسیم شود، یا به دسته‌ای از صندوق های سرمایه گذاری تعلق گیرد. تخصیص دارایی یک راه مفید برای متنوع سازی سبد دارایی ها در سرمایه گذاری به حساب می‌آید.

اما متنوع سازی چگونه اتفاق می‌افتد؟

متنوع سازی یک لغت زیباست به این معنی که همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. ایده متنوع سازی این است که سرمایه گذاری های خود را بین کلاس‌های مختلف دارایی ها تقسیم کنید تا ریسک منجر به زیان یک یا چند دسته از آن سرمایه گذاری ها را کاهش دهید.

بیشتر کتاب‌های مربوط به امور مالی به شما خواهند گفت “متنوع سازی کنید، متنوع سازی کنید، متنوع سازی کنید”. ولی متنوع سازی بیش‌ازحد و افراطی می‌تواند سبد دارایی های شما را خنثی و بی‌خاصیت کند. به‌طوری‌که ضرر زیادی نمی‌کند و سود زیادی هم تولید نمی‌کند. این را هم به خاطر داشته باشید که متنوع سازی هیچ‌گاه نمی‌تواند همه ریسک را از بین ببرد.

بااین‌حال متنوع سازی را همیشه مدنظر قرار دهید، خصوصاً اگر یک افق زمانی سرمایه گذاری برای درازمدت (بیش از ۱۰ سال) دارید. پیش‌بینی‌های خود برای آینده را در آغوش بگیرید و مطابق با آن سرمایه گذاری کنید. برای نمونه، اگر فکر می‌کنید سرمایه گذاری در سهام بیشترین پتانسیل را در بلند مدت دارد، داشتن تمرکز زیاد روی بازار بورس (مثلاً ۸۰ یا ۹۰% از پرتفوی دارایی ها) بلامانع است. در این تخصیص دارایی، اگر فکر می‌کنید که سهام شرکت های صنعت تکنولوژی در آینده رشد خواهند داشت، دادن وزن زیادی از سرمایه گذاری تان به این بخش کاملاً قابل توجیه خواهد بود؛ اما فراموش نکنید که پیش‌بینی شما باید مبنای علمی و دقیق داشته باشد.

 اگر افق سرمایه گذاری کوتاه‌تری دارید، متنوع سازی ممکن است برای محدود کردن زیان شما و داشتن سودی ثابت و پایدارتر بسیار سودمند جلوه کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد متنوع سازی لطفاً مقاله آموزشی “تنوع بخشی سبد سهام، از حرف تا عمل” را بخوانید.

(پایان درس چهارم دوره آموزشی اصول سرمایه گذاری سه‌گام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.