عرضه اولیه عمومی فیس‌بوک در برابر لینکداین

اگر نمی‌دانید فیس‌بوک یا لینکداین چه شرکت هایی هستند، خیلی خلاصه به شما خواهیم گفت. اما داستان عرضه اولیه عمومی فیس‌بوک در برابر لینکداین قدری طولانی است و باید با صبر و حوصله آن را بررسی کنید.

هر دو این شرکت ها، در اصل شبکه‌های اجتماعی مجازی هستند. اعضای فیس‌بوک بیشتر عموم مردم هستند اما در لینکداین بیشتر متخصصین فعالیت دارند. به عبارتی شما با عضویت در فیس‌بوک می‌توانید دوستان قدیمی خود را که مدت‌ها ندیده‌اید، دوباره پیدا کنید و موضوعات موردعلاقه خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید؛ اما در لینکداین عمده فعالیت شما متمرکز به حرفه و شغل شما می‌شود. برای مثال اگر لینک مقاله تازه منتشرشده خود را در فیس‌بوک به اشتراک بگذارید، احتمالاً کسی به آن توجهی نمی‌کند؛ اما دوستان لینکداینی شما حتماً شما را تحسین خواهند کرد.

شرکت ها هم در این دو شبکه اجتماعی فعالیت دارد. اگر عضو فیس‌بوک یا لینکداین هستید، می‌توانید ما را در این شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

صفحه مدیرمالی در فیسبوک

صفحه مدیرمالی در لینکداین

نخست در مورد عرضه اولیه عمومی فیس‌بوک در برابر لینکداین به سوالات زیر فکر کنید و سعی کنید پیش از ادامه این درس، علت آن را حدس بزنید:

  1. کدام وب‌سایت کاربران بیشتری دارد: فیس‌بوک یا لینکداین؟ مطمئناً فیس‌بوک.
  2. کدام‌یک درآمد بیشتری دارد؟ فیس‌بوک یا لینکداین؟ بازهم فیس‌بوک.
  3. اما کدام‌یک عرضه اولیه موفق‌تری داشته است؟ با فرسنگ‌ها فاصله، لینکداین.

همین‌قدر کافی است. حالا بیایید به داستان عرضه اولیه‌ این دو شرکت بپردازیم. هنوز چیزهای زیادی مانده که باید یاد بگیرید.

لینکداین چگونه همه را متعجب کرد؟


لینکداین چگونه همه را متعجب کرد؟

سرمایه گذارانی که در سال ۲۰۱۱ در عرضه اولیه سهام شرکت لینکداین شرکت کردند، مطمئناً فکر نمی‌کردند تا این حد خوش‌شانس باشند. آن‌ها در روز اول عرضه سرمایه‌شان را دو برابر کردند به‌طوری‌که قیمت سهام از ۴۵ دلار در عرضه اولیه به نزدیک ۹۴٫۵ دلار رسید. (این اتفاق در بورس اوراق بهادار تهران غیرممکن است. به این دلیل که حد نوسان قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران ۵ درصد است؛ اما ممکن است نماد بسته شود و بعد از بازگشایی بازده فوق‌العاده‌ای را تجربه کند.)

علیرغم اینکه لینکداین در آن زمان آن‌چنان سود ده نبود، اما در حدود ۹ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. تحلیلگران احتمال می‌دادند که یک حباب قیمتی در راه باشد و به‌زودی عده زیادی ضرر کنند؛ اما حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ سهام لینکداین همچنان به صعود خود ادامه می‌داد. تا اواخر سال ۲۰۱۳ قیمت هر سهم به پنج برابر قیمت عرضه اولیه رسیده بود یعنی ۲۵۰ دلار. این افزایش به معنای آن بود که اگر تنها ۱۰٫۰۰۰ دلار در عرضه اولیه این سهام سرمایه گذاری کرده بودید در مدت ۲ سال بیش از ۵۰٫۰۰۰ دلار سرمایه داشتید.

لینکداین چگونه همه را متعجب کرد؟

در همان حین که عرضه اولیه لینکداین زیر زبان سرمایه گذاران مزه کرده بود، سال بعد فیس‌بوک سهام خود را عرضه کرد. آن‌هایی که توانسته بودند از لینکداین پول خوبی به دست بیاورند، درآمد بیشتری می‌خواستند و آن‌هایی که لینکداین را از دست داده بودند، می‌خواستند اشتباهشان را جبران کنند. احساسات داشت بر تحلیل غلبه می‌کرد، این اتفاق همیشه علامتی خطرناک در بازار سهام است. همه‌چیز آماده یک شکست مفتضحانه بود…

آیا فیس‌بوک هم راه لینکداین را ادامه داد؟

آیا فیس‌بوک هم راه لینکداین را ادامه داد؟

وقتی‌که فیس‌بوک در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد می‌خواهد سهامش را عرضه عمومی‌کند، سرمایه گذاران مشتاقانه به دنبال خرید آن بودند. فیس‌بوک یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های دنیاست و در آن زمان نزدیک به یک میلیارد کاربر داشت، سودآور بود و در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۱ میلیارد دلار درآمدزایی داشت. پس همه‌چیز خوب پیش می‌رفت و احتمالاً نباید مشکلی به وجود می‌آمد!

خب… اما مشکلات بسیاری وجود داشت.

به خاطر هیجان گرفتن عرضه اولیه فیس‌بوک، ارزش‌گذاری سهام آن نیز روند صعودی یافت. درنهایت این روند منجر به فروش تعداد بیشتر سهام به قیمت گران‌تر شد. در ابتدا پیش‌بینی می‌شد که فیس‌بوک تنها ۵ میلیارد دلار از عرضه اولیه عمومی خود به دست آورد؛ اما درنهایت این عدد به ۱۶ میلیارد دلار رسید.

این خبر به‌شدت برای فیس‌بوک خوشحال‌کننده بود، اما اصلاً خبر خوبی برای سرمایه گذاران به حساب نمی‌آمد. در اولین روز مبادله سهام، روند صعودی پیش‌بینی‌شده برای سهام اتفاق نیفتاد و در عوض قیمت شکست و تنها ۲۳ سنت بالاتر از قیمت عرضه اولیه یعنی ۳۸ دلار قرار گرفت. شرکت های تضمین‌کننده سهام فیس‌بوک مجبور شدند برای پشتیبانی از قیمت سهام را بازخرید کنند. مشکلات فنی بورس نزدک نیز بی‌نظمی‌ها را بیشتر کرد.

بعدازآن، اوضاع وخیم‌تر هم شد. هرروز و هر هفته‌ای که می‌گذشت قیمت سهام پایین‌تر می‌آمد و زمانی که جو روانی به‌کلی از بین رفت، تحلیل‌ها نشان دادند که قیمت سهام تا چه حد گران ارزش‌گذاری شده بود. تنها سه ماه بعد از عرضه سهام فیس‌بوک، قیمت آن به زیر ۲۰ دلار رسید. به‌این‌ترتیب کسانی که در خرید عرضه اولیه عجله کرده و احساسی رفتار کردند، حدود نیمی از سرمایه خود را از دست دادند و حسابی عصبانی بودند.

بااین‌حال همه‌چیز هم بد پیش نرفت. آن‌هایی که در این هرج‌ومرج سهام خود را نگه داشتند تا اواسط سال ۲۰۱۳ تقریباً ضررهایشان جبران شد و قیمت سهم به ۳۸ دلار بازگشت. تا اواخر ۲۰۱۳ قیمت هر سهم به بیش از ۵۰ دلار رسید – یعنی ۳۰ درصد سود برای خریداران عرضه اولیه‌ای که سهامشان را نفروختند.

امیدواریم از درس عرضه اولیه عمومی فیس‌بوک در برابر لینکداین نکات آموزشی لازم را فرا گرفته باشید.

با ما همراه باشید.

(پایان درس پنجم دوره آموزشی آشنایی با عرضه اولیه عمومی)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری درباره درس عرضه اولیه عمومی فیس‌بوک در برابر لینکداین دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.