مطالعه موردی – مالکیت سهام فیسبوک در دست کیست؟

برای آنکه بهتر متوجه شویم که منطق مالکیت سهام چیست، بگذارید به ذکر یک مثال بین‌المللی و ملموس‌تر برای فهم این موضوع بپردازیم. علت اینکه ما از شرکت‌های داخلی استفاده نکردیم، نبود اطلاعات لازم و عدم شفافیت کامل در مورد سهامداران و مالکان شرکت‌ها قبل و بعد از ورود به بازار بورس است.

چه کسی مالک فیسبوک است

شرکت فیسبوک را در نظر بگیرید. پیش از آنکه این شرکت وارد بازار بورس شود، نسبت مالکیت بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان به‌صورت زیر بود.

درصد مالکیت صاحبان فیسبوک

این نمودار نشان‌دهنده مالکان فیسبوک پیش از ورود آن به بازار سرمایه است. شما می‌توانید ببینید که بنیان‌گذاران این شرکت، یعنی مارک زوکربرگ و کارمندان آن، بخش بزرگی از مالکیت این شرکت را در اختیار داشتند.

این موضوع به معنای آن است که سهام یک شرکت در اختیار تعداد محدودی سرمایه گذار است؛ اما زمانی که در سال ۲۰۱۲ فیسبوک به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد، اجازه داد که هر فردی در هرکجای دنیا، این توانایی را داشته باشد که مالک بخشی از فیسبوک باشد.

آنچه در این بخش باید بیاموزید این است که خرید سهام یک شرکت مانند آن است که شما مالک بخشی از آن شرکت باشید.

(پایان درس دوم دوره آموزشی آشنایی با سهام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.