قوانین و مقررات در بازار سهام

نشستن در کافی شاپ و مبادله سهام! رفیق، بهترین کار دنیاست! به نظر می‌رسد که اولین معامله گران سهام شبیه به نظامی‌های فراری از ارتش بودند. یک دلیل برای آنکه آن‌ها در قهوه‌خانه حضور می‌یافتند آن بود که به خاطر رفتارهای گستاخانه از بورس رویال لندن اخراج شده بودند. به عبارتی قوانین و مقررات در بازار سهام اجازه حضور آن‌ها را در بورس نمی‌داد.

مشکلات فقدان قوانین و مقررات در بازار سهام

مشکلات اصلی با مدل کسب‌وکار غیررسمی ظهور پیدا کردند.

آیا یک نفر می‌تواند با در دست داشتن یک فنجان قهوه معامله کند؟ اگر هیچ‌کس او را نشناسد چطور؟ اگر او کلاه‌بردار باشد چه؟ اگر او از دوستانش دعوت کند تا به آن مکان بیایند و آنجا را به یک کافه خصوصی تبدیل کنند چه؟

با افزایش روزافزون شرکت هایی که سهام منتشر می‌کردند و با افزایش پولی که در دستان افراد جابه‌جا می‌شد، این قبیل فعالیت‌ها باید قانونمند می‌شدند.

نخستین قوانین: فقط اعضا

راه‌حل از خود معامله گران به دست آمد. در سال ۱۷۷۴ گروهی از آن‌ها در شهر لندن گرد هم آمدند و باشگاه معامله گران را تشکیل دادند. آن‌ها هزینه سالیانه‌ای را وضع کردند تا به‌این‌ترتیب از حضور بی‌دلیل افرادی که واقعاً معامله نمی‌کنند، جلوگیری کنند. مکانی که آن‌ها یکدیگر را ملاقات می‌کردند به مکان رسمی “بورس سهام” تبدیل شد. آمریکایی‌ها در آن زمانی خیلی از موضوع عقب نبودند. پس از آغاز انقلاب و بیرون کردن انگلیسی‌ها از کشورشان، مردم آمریکا تصمیم گرفتند تا از بریتانیایی‌ها تقلید کنند. در سال ۱۷۹۲ در خیابان ۴۰ وال‌استریت ۲۴ نفر از معامله گران باشگاهی شبیه به آنچه در انگلستان شکل گرفته بود تشکیل دادند. به‌این‌ترتیب بورس سهام نیویورک متولد شد.

واقعاً بزرگ خواهد شد. بزرگ به معنای واقعی کلمه!

در این زمان انقلاب صنعتی پیش‌تر آغاز شده بود؛ اما در قرن نوزدهم میلادی بود که اثرات آن کاملاً مشخص شد. راه‌آهن‌ها، کانال‌ها، کشتی‌ها، کارخانه‌ها و کالاهای مصرفی – اقتصاد به‌سرعت در حال رشد بود.

همان‌طور که اقتصاد رشد می‌کرد، تقاضا برای سرمایه نیز روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شد. به‌نحوی‌که بانک ها به تنهایی نمی‌توانستند به این تقاضا پاسخ بدهند. به‌این‌ترتیب شرکت ها برای تأمین مالی خود به سمت بازار سهام روانه شدند. چیزی که زمانی تنها اتحاد چندین نفر در یک قهوه‌خانه بود رفته‌رفته تبدیل به موتور محرک نظام بازار آزاد شد. طی پنج سال بین ۱۸۹۶ و ۱۹۰۱ ظرفیت بورس سهام نیویورک شش برابر شد. این یعنی سرمایه داری!

(پایان درس سوم دوره آموزشی آشنایی با تاریخچه بازار سهام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری درباره قوانین و مقررات در بازار سهام دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.