آیا از هزینه خدمات کارگزاری ها که به عهده شماست، خبر دارید؟

هزینه خدمات کارگزاری ها ممکن است از الگوی متفاوتی تبعیت کنند. نمونه زیر می‌تواند نشانگر ساختار هزینه‌ای باشد که یک کارگزاری از شما طلب خواهد کرد:

شرکتی را فرض کنید که در صورت تمایل مشتریان، کلیه خدمات ممکن را به آن‌ها ارائه می‌دهد. هزینه خدمات این کارگزاری به شرح زیر است:

  • کارگزاری سالیانه ۱٫۵% از ارزش سهامی را که برای شما مدیریت می‌کند، به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند.
  • بعلاوه این کارگزاری یک هزینه سه‌ماهه نیز از شما می‌گیرد که برابر با ۷۵۰۰۰۰ تومان برای هر حساب شما است
  • اگر این کارگزاری سهام شما را بفروشد و سود زیادی عاید شما کند، ۲٫۵% از این سود را نیز اخذ می‌کند. این گزینه انگیزه بیشتری به کارگزاری می‌دهد که سبد شما را به‌خوبی مدیریت کند و سود بیشتری به شما برسد.

حساب سالیانه شما با این کارگزاری می‌تواند به شکل زیر باشد:

  • اگر ارزش کل سهام شما ۱۰۰ میلیون تومان باشد، این کارگزاری ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان سالیانه برای مدیریت سهام شما می‌گیرد.(۱٫۵% * ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰)
  • بعلاوه ۳ میلیون تومان هزینه سالیانه نیز از شما اخذ می‌کند (۴ * ۷۵۰٫۰۰۰)
  • او سپس سبد سهام شما را به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند و به‌این‌ترتیب ۵۰ میلیون تومان سود شیرین برای شما به ارمغان می‌آورد. حالا کارگزاری ۱٫۲۵۰٫۰۰۰ تومان پول بیشتر از شما اخذ می‌کند (۲٫۵% * ۵۰٫۰۰۰۰٫۰۰۰)

بنابراین کل هزینه خدمات کارگزاری عبارت‌اند از: ۱٫۵۰۰٫۰۰۰+۳٫۰۰۰٫۰۰۰+۱٫۲۵۰٫۰۰۰۰= ۵٫۷۵۰٫۰۰۰ تومان

کارگزاری توانسته است سود خوبی عاید شما کند، اما شما باید مبلغ۵٫۷۵۰٫۰۰۰ تومان به کارگزاری بدهی و این یعنی بیشتر از ۱۰ درصد سود شما طی یک سال!

باید به این نکته توجه داشت که همه کارگزاری‌ها خدمات را به این شکل کامل ارائه نمی‌دهند. شما می‌توانید به دنبال کارگزاری باشید که بتوانید تخفیف بیشتری برای معاملاتتان از آن‌ها بگیرید یا به شکل رایج‌تر اعتبار بیشتری از آن اخذ کنید. ‌مثلاً ممکن است ۵۰ میلیون تومان پول نزد کارگزاری قرار دهید و کارگزاری مجموعاً ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خریدوفروش به شما بدهد؛ بنابراین ممکن است هیچ مشاوره‌ای درباره خرید به شما ندهند، اما بااین‌حال شما می‌توانید میزان زیادی پول پس‌انداز کنید و یا از اعتبارهای خوبی برخوردار شوید، بدون آنکه پولی سرمایه گذاری کنید. برای آشنایی با این خدمات باید ابتدا کارگزاری‌ها را بررسی کنید و سپس با چند کارگزاری تماس بگیرید یا در مراجعه حضوری، آز آن‌ها در مورد امتیازیاتی که به شما می‌دهندو هزینه خدمات کارگزاری ها سؤال کنید.

به‌طورمعمول هر کارگزاری به ازای خرید سهام چیزی در حدود ۰٫۵ درصد کارمزد از شما دریافت می‌کند. همین‌طور اگر بخواهید سهمی را بفروشید، ملزم به پرداخت مجموعاً ۱ درصد کارمزد و مالیات به کارگزاری هستید؛ یعنی هر فرآیند خریدوفروش مجموعاً ۱٫۵ درصد هزینه برای شما به دنبال دارد.

مطمئن شوید که نحوه جبران خدمات کارگزاری‌تان را متوجه شده‌اید و بررسی کنید که آیا خدماتی که برای آن‌ها پول می‌پردازید، هم‌راستا با نیازهای شما هستند؟

یک سؤال ساده: لطفاً قبل از ادامه کار به سؤال زیر جواب دهید.

فرض کنید که شما یک معامله‌گر سهام هستید. شما ۱% درازای مدیریت سبد و ۵% درازای سودآوری سبد مشتری اخذ می‌کنید. مشتری شما ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان در ابتدای سال به شما می‌دهد و شما تا انتهای سال ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان سود شناسایی می‌کنید. شما در این مدت‌زمان چقدر سود کسب کرده‌اید؟

جمع بندی

بازار بورس می‌تواند مکانی بزرگ و ترسناک باشد؛ اما ساماندهی عناصر اصلی آن در ذهن شما می‌تواند در شکل‌دهی به استراتژی‌های سرمایه گذاری و ورود به بازار سرمایه کمک بسیاری به شما کند. خوشبختانه شما با شرکت در این دوره آموزشی مدیرمالی و پشت سر گذاشتن آن گام‌های نخست برای ورود به بازار بورس را برداشتید.

 در این دوره آموزشی شما با ارکان اصلی بورس آشنا شدید. فهمیدید که فلسفه شکل‌گیری بازار بورس چیست. چه کسانی و به چه شکلی در بازار بورس فعالیت دارند و کارگزاری به‌عنوان مهم‌ترین عنصری که شما باید روزانه با آن در تماس باشید چه نقشی در خریدوفروش سهام دارد.

از همین حالا آماده شرکت در دوره‌های دیگر مدیرمالی باشید.

(پایان درس هشتم و پایان دوره آموزشی ورود به بازار بورس)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “آیا از هزینه خدمات کارگزاری ها خبر دارید؟”

  1. با توجه به اینکه در سوال صحبتی از دوره سه ماهه نشده بود، بهتر بود دوره یکسال درنظر میگرفتید
    با این حال چنانچه همچون مثال ذکر شده دوره مربوطه، سه ماهه در نظر گرفته شود، پاسخ شما صحیح است.
    باسپاس

  2. بهزاد اسماعیلی

    جواب سوال
    با توجه به اینکه مبلغ خرید سهام ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان بوده ۱% آن می شود.
    ۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان هزینه کارمزد
    هزینه ۳ ماهه این کارگزار ۷۵۰۰۰۰ تومان است که جمغ هزینه ۱ سال آن میشود.۳،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان.
    و با توجه به اینکه ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان سود عاید شما کرده ۵% آن را به عنوان سودآوری سبد سهام از شما دریافت میکند که می شود ۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان.
    در مجموع مبلغ دریافتی این کارگزار از شما بدین صورت می باشد.
    ۱۰۰۰۰۰۰+۲۵۰۰۰۰۰+۳۰۰۰۰۰۰ =۶۵۰۰۰۰۰ تومان.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.