چرا باید در سهام سرمایه گذاری کنید؟ (مقایسه عملکرد بازار بورس)

خب تا الآن فهمیدیم که سهام چیست؛ اما چرا افراد پول خود را در بورس سرمایه گذاری می‌کنند؟ چرا شما باید بخواهید که مالک بخشی از یک شرکت باشید؟ آیا پاسخ این سؤال‌ها به عملکرد بازار بورس مربوط می‌شود؟

خب، جواب بسیار ساده است. سرمایه گذاری‌های بسیاری در بازار به وقوع می‌پیوندد – که بسیاری از آن‌ها خوب هستند. حساب‌های بانکی، اوراق مشارکت، طلا و بازار مسکن همگی در طول تاریخ عملکرد خوبی داشته‌اند، اما هیچ‌کدام (و قطعاً هیچ‌کدام) در طول تاریخ عملکرد بازار بورس را نداشته‌اند.

حرف ما را باور ندارید؟ ما به شما ثابت خواهیم کرد… پس با ما همراه باشید

ابتدا یک مثال از بازار آمریکا می‌زنیم. یک دلار سرمایه گذاری در بازار سهام در سال ۱۸۰۲ برابر با ۷۰۰٫۰۰۰ دلار به نرخ دلار امروز می‌باشد. این بازدهی از عملکرد سایر سرمایه گذاری‌ها به‌شدت بیشتر است. لطفاً به نمودار زیر نگاهی بیندازید:

رشد شاخص بورس آمریکا

اما شاید بپرسید بازار بورس آمریکا چه ارتباطی با بورس اوراق بهادار تهران دارد؟ پاسخ اینجاست که عملکرد بازارهای بورس در همه جای دنیا تقریباً شبیه به هم است و تحت تأثیر عواملی خاص رونق می‌یابند یا دچار رکود می‌شوند. تنها تفاوتی که بین بورس‌های بین‌المللی و بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد سابقه و تاریخچه آن‌هاست. بورس اوراق بهادار تهران جزو بازارهای نوپا به‌حساب می‌آید، نحوه اندازه‌گیری شاخص چند بار تغییر کرده است تا عملکرد بهتری داشته باشد، قوانین نظارتی دچار تغییر و تعدیل می‌شوند و تعداد شرکت‌های بورسی هنوز از مرز ۵۰۰ شرکت عبور نکرده است.

بااین‌حال تحقیقی در سال ۱۳۹۱ انجام شد تا بررسی کند کدام‌یک از بازارها در دهه ۸۰ شمسی، عملکرد بهتری داشته است.

مقایسه بازارهای مالی مختلف در ایران

این تحقیق نشان داد درحالی‌که میانگین نرخ تورم در دهه اخیر ۱۵٫۸ درصد بوده است، میانگین نرخ رشد ارزش سکه بهار آزادی برابر ۲۶٫۹ درصد، نرخ رشد ارزش سبد سهام برابر ۲۱٫۷ درصد، نرخ رشد ارزش مسکن ۱۸٫۹ درصد و نرخ رشد ارزش دلار برابر ۸٫۲ درصد بوده است. همان‌طور که در نمودار فوق می‌بینید، در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ عملکرد سکه بهار آزادی و در کل بازار طلا بهتر از بازار بورس بوده است. نکته اساسی در اینجا داشتن افق سرمایه گذاری بلندمدت و بررسی بازارها در دوره‌های زمانی طولانی حتی بیشتر از ده سال یا بیست سال است تا بتوان پاسخ بهتری به این سؤال داد که چرا افراد در بورس سرمایه گذاری می‌کنند؟

بنابراین عملکرد بازار بورس طی سالیان اخیر در مقایسه با سایر بازارها؛ تنها یک دلیل آن است که چرا شما باید پول خود را در سهام سرمایه گذاری کنید… اما تنها دلیل آن نیست.

(پایان درس سوم دوره آموزشی آشنایی با سهام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.