چگونه کد بورسی بگیریم ؟

قبل از اینکه شما بتوانید به خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین یا از روش‌های دیگر مثل مراجعه حضوری یا تلفنی سهامی بپردازید، ابتدا باید کد سهامداری یا کد بورسی داشته باشید. درست همان‌طور که برای واریز پول از حساب خود به حساب شخصی دیگر، به حساب بانکی نیاز دارید. ما در اینجا به این پرسش مهم پاسخ می‌دهیم که چگونه کد بورسی بگیریم ؟ در ابتدا خوب است بدانید که کد بورسی با نام‌های دیگری مثل کد معاملاتی یا کد سهامداری نیز شناخته می‌شود و ما نیز از هر سه این اسامی استفاده می‌کنیم.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی شناسه‌ای است که از سه حرف و ۵ عدد تصادفی تشکیل می‌شود. آن سه حرف همیشه، سه حرف اول نام خانوادگی شماست. برای مثال اگر نام خانوادگی شما جلالی باشد، کد سهامداری تان می‌توان به صورت “جلا۵۴۳۲۱” باشد. این کد معاملاتی منحصربه‌فرد است و هر سرمایه گذار فقط می‌تواند یک کد معاملاتی داشته باشد.

چگونه کد بورسی بگیریم ؟

برای دریافت کد بورسی، می‌توانید به یکی از شرکتهای کارگزاری مراجعه کنید. ابتدا لیست شرکتهای کارگزاری را با کلیک روی لینک زیر مشاهده کنید:

لیست کارگزاری ها

همان‌طور که می‌بینید در لیست بالا شرکتهای کارگزاری بسیاری وجود دارد که خدمات خرید و فروش سهام را به شما ارائه می‌کنند. شما باید یکی از این کارگزاری ها را انتخاب کرده و به آن مراجعه کنید تا فرآیند دریافت کد سهامدارای را برای شما انجام دهند.

معمولاً بسیاری از افراد تازه وارد بورس در پیدا کردن شرکت کارگزاری به مشکل می‌خورند و وسواس بیش‌ازحد آن‌ها باعث ایجاد وقفه در شروع سرمایه گذاری می‌شود.

اگر هنوز کارگزار خود را انتخاب نکرده‌اید، بد نیست نگاهی به رتبه بندی شرکتهای کارگزاری که سالانه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می‌شود، بیندازید.

مشاهده رتبه بندی شرکتهای کارگزاری

اطلاعات چند سال اخیر را بررسی کنید و شرکتی را که با شرایط شما سازگاری بیشتری دارد، انتخاب کنید. ما در آموزش دیگری معیارهایی را آموزش می‌دهیم تا کارگزاری بهتری را انتخاب کنید.

برای دریافت کد سهامداری چه مدارکی نیاز است؟

برای دریافت کد سهامداری لازم است به یکی از شرکتهای کارگزاری مراجعه کنید و مدارک شناسایی خود شامل شناسنامه و کارت ملی را به شرکت کارگزاری ارائه کنید. شرکت کارگزاری اقدامات لازم را انجام می‌دهد و ظرف مدت کوتاهی کد معاملاتی شما صادرشده به شما تحویل می‌شود. توجه کنید که صدور و دریافت کد معاملاتی رایگان است.

برای دریافت کد سهامداری به چه نکات دیگری توجه کنیم؟

شرکتهای کارگزاری معمولاً در اکثر شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها نمایندگی و شعبه دارند. ازآنجاکه برای دریافت کد معاملاتی حتماً باید مدارک شناسایی شما توسط کارگزاری دریافت و کپی برابر اصل شود، لذا شما باید شرکتی را انتخاب کنید که نزدیک‌ترین شعبه به شما را داشته باشد؛ اما اگر تمایل داشتید با شرکتی کار کنید که در نزدیکی محل سکونت شما شعبه نداشت چه‌کار باید کنید؟ بهترین کار مراجعه به وب‌سایت شرکت کارگزاری است. معمولاً در وب‌سایت شرکت‌های کارگزاری اطلاعات کافی برای دریافت کد معاملاتی وجود دارد.

بااین‌حال به‌عنوان یک دستورالعمل کلی، اگر در شهرهای کوچک یا روستاها زندگی می‌کنند یا وقت اضافی برای مراجعه حضوری به دفتر شرکت کارگزاری ندارید، روش دریافت کد سهامدارای این‌گونه است که باید فرمهای لازم برای دریافت کد سهامداری را از وب‌سایت شرکت کارگزاری موردنظر خود دریافت (دانلود) کنید، آن برگه‌ها را با دقت پر کنید و به همراه شناسنامه و کارت ملی به یک دفترخانه رسمی مراجعه کنید. مسئول دفترخانه مدارک شما را دریافت کرده و کپی شناسنامه و کارت ملی شما را برابر اصل می‌کند. سپس شما این مدارک را توسط پست به آدرس شرکت کارگزاری ارسال می‌کنید و بعد از دریافت مدارک توسط کارگزارتان، کد معاملاتی برای شما ارسال (ایمیل) می‌شود.

پیشنهادهای آموزشی مدیرمالی در مورد خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین چیست؟

اگر نمی‌دانید شرکت کارگزاری خود را چگونه انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “کارگزاری بورس چیست و کارگزارتان چه کمکی به شما می‌کند؟” را مطالعه کنید. ما در این مقاله معیارهای انتخاب و نکات آموزشی دیگری را برای شما شرح دادیم که به شما در انتخاب کارگزارتان کمک می‌کند. همین‌طور برای اطلاع از هزینه هایی که باید به کارگزاری ها پرداخت کنید می‌توانید مقاله “آیا از هزینه خدمات کارگزاری ها خبر دارید؟” را مطالعه کنید.

همین‌طور “دوره آموزش سرمایه گذاری در بورس برای تازه کاران” و “آموزش بورس” نکات آموزشی مکمل فراوانی برای شما دارد. مطالعه این دوره آموزشی را از دست ندهید.

لطفاً‍ اگر این مطلب آموزشی (چگونه کد بورسی بگیریم ؟) برای شما مفید بود، لینک این آموزش را برای دوستان خود بفرستید.

منبع:  مدیرمالی