با خواندن درست گزارش‌ سالیانه شرکت، از یک سرمایه‌گذاری بد اجتناب کنید.

اسناد و گزارش‌های مالی برای بسیاری از ما شبیه به شربت تلخی می‌ماند که همه میدانیم برای سلامتی خود مجبور به نوشیدن آن هستیم، اما معمولاً از خوردن آن امتناع می‌کنیم. بااین‌حال اگر شما واقعاً برای یک سرمایه‌گذاری موفق مصمم هستید، باید در جمع‌آوری اطلاعات نیز جدی باشید. یکی از این منابع اطلاعاتی گزارش سالیانه هیئت مدیره است.
در این مقاله ما به شما آموزش خواهیم داد که در طول دوره سرمایه‌گذاری چه اسناد و مدارکی را باید بررسی کنید و مدام به آن‌ها مراجعه کنید. این اسناد دارای اطلاعات مهمی هستند که همه سرمایه‌گذاران باید از آن‌ها مطلع باشند. اگر شما قصد دارید برای مدت‌زمان طولانی (بیش از ۵ سال) در بورس حضور داشته باشید باید بیاموزید چطور اطلاعات موردنیاز خود را از گزارش سالیانه هیئت‌مدیره و سایر اسناد مالی استخراج کنید؛ اما اگر می‌خواهید خیلی سریع از بازار بورس خارج شوید و اهداف کوتاه‌مدت را در بازار سهام دنبال می‌کنید، وقت خود را با خواندن این مقاله هدر ندهید. به سراغ سایر آموزش‌های مدیر مالی که برای شما تهیه‌شده، بروید.

گزارش سالیانه هیئت‌مدیره شرکت را بخوانید

وقتی شما سهامدار شرکت الف هستید، شرکت معمولاً گزارش سالیانه خود را برای شما ارسال می‌کند، اما اگر سهامدار هم نباشید می‌توانید به وب‌سایت کدال یا وبسایت شرکت مراجعه کنید و گزارش سالیانه شرکت را دریافت کنید. علت اینکه شما ملزم به خواندن و بررسی گزارش سالیانه شرکت هستید، عبارت است از:

  • عملکرد شرکت چگونه است؟ وضعیت درآمد شرکت نسبت به سال‌های قبل چطور بوده است؟ شما این اطلاعات را در بخش عملکرد مالی و عملیاتی گزارش سالیانه می‌توانید بیابید.
  • آیا شرکت بیشتر ازآنچه هزینه می‌کند، درآمد دارد؟ وضعیت ترازنامه شرکت چطور است؟ دارایی‌های شرکت نسبت به سال قبل بیشتر شده است یا کمتر؟ بدهی‌های شرکت چطور؟
  • برنامه‌های استراتژیک مدیریت شرکت برای سال آینده چیست؟ مدیران چه برنامه‌ای برای موفقیت شرکت دارند؟ شما می‌توانید این اطلاعات را از بخش اهداف کلان گزارش سالیانه استخراج کنید.

وظیفه شما از بررسی گزارش سالیانه این است که مشخص کنید شرکت در چه جایگاهی قرار داشته است؟ وضعیت فعلی آن چگونه است و قصد دارد در آینده چه جایگاهی را تصاحب کند؟ لازم نیست این گزارش‌ها را صفحه به صفحه مطالعه کنید، کافی است اطلاعات موردنیاز خود را از آن استخراج کنید و تصمیم بگیرید که سهام آن را بخرید یا بفروشید! در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که به دنبال چه اطلاعاتی در گزارش هیئت‌مدیره باشید.

پیام هیئت‌مدیره

معمولاً همه گزارش‌های سالیانه با پیام هیئت‌مدیره و در رأس آن رئیس هیئت‌مدیره آغاز می‌شود؛ و توضیحاتی در مورد اهداف و چشم‌اندازها و نتایج به‌دست‌آمده طی سال ارائه می‌شود. در این بخش به دنبال پاسخ به سؤالات زیر باشید:

  • آیا هیئت مدیری چیزی در مورد تغییر در محیط کسب‌وکار و صنعت گفته است؟
  • اگر مشکل یا محدودیتی برای شرکت وجود دارد، آیا راه‌حلی برای خروج از مشکل یا برطرف کردن محدودیت پیش‌بینی شده است؟
  • به چه موضوعی بیشتر از سایر موضوعات توجه شده است؟
  • اگر عملکرد شرکت در حوزه‌ای به‌خصوص ضعیف بوده است، آیا دلیلی برای این عملکرد ضعیف ارائه شده است؟
  • شرکت چه اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای را در سال گذشته دنبال کرده است؟

دانستن اهداف شرکت هیچ اهمیتی ندارد، چیزی که باید در گزارش سالیانه به دنبال آن باشید این است که شرکت چگونه و از چه مسیری می‌خواهد به اهدافش برسد؟

اقدامات شرکت

در این بخش شما می‌توانید اقدامات شرکت در زمینه تولید و فروش محصولات را بررسی کنید. شما باید بفهمید که شرکت چه محصولات و خدماتی ارائه می‌کند و چرا مشتریان آن محصولات را می‌خرند؟ اگر شما نفهمید که شرکت از چه چیزی پول درمی‌آورد سرمایه‌گذاری در سهام آن کار بسیار غلطی است. از مطالعه این بخش به دنبال پاسخ به این سؤالات باشید:

  • شرکت محصولات خود را چگونه توزیع می‌کند؟ آیا محصولاتش را درب کارخانه می‌فروشد یا در محل مشتری، به آن تحویل می‌دهد؟ آیا محصولاتش را فقط به بازار داخلی عرضه می‌کند یا صادرات هم دارد؟
  • آیا محصولاتش را به تعداد محدود مشتریان عرضه می‌کند؟ آیا مشتریان شرکت وضعیت مالی باثباتی دارند؟
  • وضعیت فروش در مقایسه با سایر رقبا چطور است؟‌آیا محصولات شرکت سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است؟ آیا شرکت می‌تواند عملکرد بهتری را در بازار داشته باشد؟
  • آیا گزارش سالیانه، اطلاعاتی در مورد رقبای شرکت ارائه کرده است؟ باید رقبای شرکت را به‌خوبی بشناسید، چراکه عملکرد رقبای شرکت تأثیر مستقیمی بر موفقیت شرکت دارد.

صورتحساب‌های مالی

همه گزارش‌های سالیانه ترازنامه و صورتحساب سود و زیان شرکت را با خود همراه دارند. به این صورتحساب‌ها نگاه کنید و اعداد و ارقام موردنیاز خود را از آن‌ها استخراج کنید. ما در مقالات دیگر خود در مدیر مالی به‌طور مفصل در مورد نحوه تجزیه‌وتحلیل ترازنامه و صورتحساب سود و زیاد صحبت کرده‌ایم.

خلاصه صورتحساب مالی سال‌های گذشته

معمولاً اطلاعات ترازنامه و صورتحساب سود و زیان شرکت در سال‌های قبل هم در گزارش سالیانه ارائه می‌شود. شما با کنار هم قرار دادن این اطلاعات می‌توانید پیشرفت یا پسرفت شرکت را نسبت به سال‌های قبل مشاهده کنید. اکثر شرکت‌ها آمار و ارقام مربوط به دو تا سه سال گذشته را ارائه می‌کنند.

پیشنهاد‌ها و انتظارات هیئت‌مدیره

در این بخش انتظارات هیئت‌مدیره از شرایط آتی صنعت و بازار مطرح می‌شود و پیشنهاد‌های مدیران شرکت در مورد تغییرات محیط کسب‌وکار مطرح می‌شود.

حضور در مجمع عمومی سالیانه شرکت

هرسال در پایان سال مالی، شرکت‌ها ملزم به برگزار مجمع عمومی صاحبان سهام هستند و از همه سهامداران دعوت می‌شود تا با حضور در مجمع در مورد عملکرد شرکت و هیئت‌مدیره به بحث و گفتگو بپردازند. چنانچه این امکان برای شما فراهم شود که در مجمع عمومی شرکت حضور پیدا کنید، این فرصت فراهم می‌شود که با سایر سهامداران شرکت ملاقات کنید، سؤالات خود را از اعضای هیئت‌مدیره و مدیران شرکت بپرسید و از جزئیات عملکرد شرکت در سال گذشته باخبر شوید. در پایان مجمع هم از حاضرین در مورد تصمیمات مهم شرکت رأی‌گیری می‌شود.

بهترین گزارش، گزارشی است که خود شما تهیه می‌کنید

گزارش سالیانه شرکت‌ها کاملاً بی‌طرفانه نیستند و ممکن است برخی اتفاقات و اخبار مهم را نادیده گرفته باشند. بهتر است برای خودتان کتابخانه‌ای شخصی تهیه کنید و محتوای زیر را در آن قرار دهید:

  • اشتراک در یک روزنامه اقتصادی که هرروز گزارشی از عملکرد بورس و سهم‌های مختلف، جدیدترین اخبار و اتفاقات دنیای اقتصادی و مقالات آموزشی را منتشر می‌کند.
  • نسخه چاپی گزارش‌های سالیانه شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید.
  • برخی گزارش‌های اقتصادی که به‌صورت سالیانه توسط مرکز آمار ایران و بانک مرکزی منتشر می‌شود.
  • مراجعه به کتابخانه سازمان بورس برای دسترسی به جدیدترین کتاب‌ها و مقالات مرتبط.
  • جستجو در اینترنت.

استفاده از گزارش‌های مالی بسیار مهم است و خواندن و فهمیدن آن ساده‌تر از چیزی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند. شما به‌راحتی می‌توانید با یک جستجوی ساده در انبوهی از داده‌ها و ارقام از یک سرمایه‌گذاری بد در امان بمانید. فقط کافی است زمانی را صرف آموزش خواندن گزارش‌های مالی کنید. ما در مدیر مالی آموزش را برای شما ساده می‌کنیم.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

11 در مورد “در گزارش سالیانه هیئت‌ مدیره به دنبال چه اطلاعاتی باشیم؟”

  1. باعرض سلام وادب ، یکی از متغیر های پایا ن نامه ارشد من در مورد مسئولیت اجتماعی شرکتهای بورسی میباشد .از کدامیک از گزارشات میتونم شاخص های مسئولیت اجتماعی را استخراج کنم / چند نمونه گزارش سالانه در شرکتها وجود دارد؟

  2. با سلام
    رساله من در زمینه افشای اختیاری است. تحقیقات بسیاری را مطالعه کرده ام که اطلاعات موجود در گزارش هیئت مدیره را اختیاری تلقی نموده اند. اما با توجه به اینکه ارائه گزارش هیئت مدیره طبق فرمتهای سازمان الزامی می باشد این سوال برای من بوجود آمده که اطلاعات مندرج در این فرمت به عنوان افشای اجباری تلقی می گردند یا اختیاری؟ آیا این فرمت ارشادی است و قابلیت مقایسه را افزایش می دهد؟

  3. سلام امیرحسین عزیز
    گزارش مدیریتی الزام جدیدی هستش که سازمان بورس بر عهده شرکتها گذاشته تا همراه با صورتهای مالی سه ماهه گزارش تفسیری ارائه کنند. این قانون گویا کمتر از سه ماه هستش که لازم الاجرا شده و هنوز بسیاری از شرکت ها چنین گزارشی رو در گزارش دوره ایشون ارائه نکرده اند.
    اطلاعات چندانی در این گزارشها وجود نداره و فعلا صرفا جنبه نمایشی داره
    با ارزوی موفقیت برای شما

  4. سلام
    مننون از مطالب خوبتون
    تفاوت گزارش هیات مدیره گزارش سالیانه و گزارش مدیریتی با هم چیست؟

  5. سلام صادق عزیز
    در موارد متعددی دیده شده که اطلاعات و صورتهای مالی نادرست و دستکاری شده توسط شرکت منتشر میشود.
    معمولا دو دسته اطلاعات حسابرسی نشده و حسابرسی شده توسط شرکتها منتشر میشود که تکلیف هر کدام مشخص است. اما با این حال امکان ارائه اطلاعات نادرست در صورتهای مالی حسابرسی شده نیز وجود دارد و موارد متعددی هم تا به حال وجود داشته است. در کدال صرفا اطلاعات ارائه شده توسط ناشر قرار می گیرد و وب سایت کدال وظیفه ای در قبال درستی اطلاعات ندارد. معمولا سازمان بورس و نهادهای ناظر پیگیر حقوق سهامداران خواهند بود. اما مانند سایر موارد تعهدی برای احقاق حقوق سهامداران وجود ندارد.
    با ارزوی موفقیت برای شما

  6. سلام _ با توجه به احتمال ارایه داده های نادرست توسط شرکتها ایا سازمان بورس یا هر نهاد موظف دیگر قبل از انتشار این گزارشها بازبینی و راستی ازمایی کافی را انجام می دهند یا نه؟ مثلا ایا کدال که مرجع رسمی گزارشات شرکتهاست وظیفه ای در قبال درستی یا نادرستی گزارش‌ها دارد؟ و ایا اگر نادرستی در یک گزارش به دست بیاید من نوعی باید به کجا شکایت ببرم؟ با تشکر از ارایه دانش کاربردی بورس به ما

  7. سلام
    سرمایه گذاری در صندوق هم مثل سرمایه گذاری در سهام در بردارنده ریسک هستش و سود اون تضمین شده نیست.
    اگر به دنبال سود مطمئن هستید بهتره به بانک ها مراجعه کنید و از مسئولین بانک در مورد صندوقهای سرمایه گذاری که تضمین بانک رو دارند، سوال کنید

  8. باسلام با عنایت به اینکه من سرمایه گرار هستم ومیخواستم درصندوق سرمایه گزاری مشترک این سرمایه راقرار بدهم امابه یک موضوع برخوزدم وآن اینکه این صندوق ها به هنگام تاسیس باتوحه به اینکه دارای سرمایه متغییر میباشندوهمچنین دارای عدم اخذ تضامین بانکی هستند لذا راهکار ی که شما برای حل این مشکل میفرمایید چیست که بتوان با خیال آسوده پول وارد این صندوق شودوزشتستگی ایجاد نشود.باسپاس

  9. سپهر عزیز سلام
    به شما بابت این تصمیم گیری هوشمندانه شما تبریک میگیم و امیدواریم بتونیم با تهیه آموزشهای متنوع و کاربردی نیاز شما و سایر کاربران گرامی مدیرمالی رو اونطور که شایسته شما باشه پاسخ بدیم.
    در مورد پیشنهادی که راجع به رویه های حسابداری و حسابرسی فرمودید، حتما در برنامه کاری خودمون قرار میدیدم تا در آینده ای نزدیک طی مجموعه ای مقالات آموزشی به موضوع گزارش های مالی و حسابرسی شرکتها بپردازیم.
    ممنون از پیشنهاد ارزنده شما

  10. سپهر آقاحسینی

    با سلام

    خواهشمند است نسبت به قابل اعتماد بودن گزارش های سالیانه شرکت ها هم مقالاتی تعیین کنید. بعضا دیده شده در بسیاری از شرکت ها با سندسازی های مختلف توسط تیم حسابداری، گزارش های دروغین منتشر میکنند. لطفا در این زمینه هم مطلب تهیه بفرمایید.

    ضمنا از مطالب ارزنده شما سپاسگذاری میکنم. برنامه ریزی کرده ام حداقل روزی ۳ مقاله آموزشی از سایت شما مطالعه کنم تا به هوش مالی خودم اضافه کنم و با دانش و آگاهی سرمایه گذاری ام را شروع کنم. سپاس از زحمات شما

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.