افق زمانی در سرمایه گذاری چه اهمیتی دارد؟

افق زمانی در سرمایه گذاری چارچوب زمانی شماست تا به اهداف مالی مشخصتان برسید. هدف شما می‌تواند درازمدت، مثل بازنشستگی در ۳۰-۴۰ سال آینده، یا کوتاه مدت، همچون پرداخت قسط خودرو تا سال بعد، یا چیزی بین این دو باشد. اندازه هدف مالی شما معمولاً طول مدت‌زمان افق زمانی در سرمایه گذاری تان را مشخص خواهد کرد، چون اهداف بزرگ‌تر و گران‌بهاتر، مثلاً تعطیلات سال بعد یا یک گوشی موبایل جدید، به زمان بیشتری نسبت به اهداف روزانه نیاز دارند.

چرا افق زمانی در سرمایه گذاری اهمیت دارد؟

افق زمانی در سرمایه گذاری شما عامل کلیدی برای اتخاذ استراتژی سرمایه گذاری تان به حساب می‌آید. میزان زمانی که شما باید پس انداز و سرمایه گذاری کنید مشخص خواهد کرد که چه مقدار ریسک می‌توانید بپذیرید و بر تصمیمات تخصیص دارایی ها و منابع شما نیز تأثیر خواهد گذاشت (چه مقدار در سهام یا اوراق مشارکت و … سرمایه گذاری کنید).

به‌طورکلی، هرچه رسیدن به یک هدف مالی زمان بیشتری ببرد، امکان دارد که شما ریسک بیشتری هم قبول کنید. ایده اصلی این است که دارایی هایی که از ریسک بیشتری برخوردارند ممکن است سودهای بالاتری داشته باشند. از طرفی زیآن‌های احتمالی نیز در طول یک بازه زمانی طولانی‌تر جبران خواهند شد. هرچه این مدت‌زمان کوتاه‌تر باشد، ممکن است ریسک کمتری را بپذیرید. البته هیچ‌گاه ریسکی بیشتر ازآنچه می‌توانید نپذیرید، مفهومی که از آن با عنوان تحمل ریسک یا ریسک پذیری یاد می‌شود. درنهایت افق زمانی در سرمایه گذاری شما تعیین خواهد کرد که برای چه مدت می‌توانید از قدرت ترکیب پول به نفع خود استفاده کنید.

کاربرد افق زمانی در سرمایه گذاری برای شما چیست؟

گام ضروری اول این است که اهداف مالی خود را تعیین کنید. به چه علت پس انداز و سرمایه گذاری می‌کنید؟ هرچه زودتر شروع کنید، به همان اندازه زودتر می‌توانید از قدرت ترکیب پول یا همان بهره مرکب که در درس دوم در مورد آن صحبت کردیم، به نفع خود استفاده کنید.

در هنگام تعیین اهداف سعی کنید واقع‌گرا باشید و تاریخ‌هایی را تعیین کنید که بتوانید به آن‌ها برسید. اگر بتوانید تنها ۱۰۰ هزار تومان ماهانه پس انداز کنید، احتمالاً برای خرید آن ماشین ۲۰ میلیون تومانی به صورت قسطی و طی دو سال پول کافی نخواهید داشت. ولی اگر بتوانید این مقدار پس انداز را به ۵۰۰ هزار تومان برسانید، قضیه فرق می‌کند. شما می‌توانید اهداف کوتاه مدت را شناسایی کرده و درهمان زمان برای آن پس انداز کنید. یک روش خوب این است که ۵۰% از پس انداز ماهیانه خود را به اهداف بلندمدت، ۳۰% به اهداف کوتاه‌تر و ۲۰% باقی‌مانده را به پس انداز برای روز مبادا تا زمانی که به حد کافی برسد، اختصاص دهید.

از افق زمانی اهدافتان برای تعیین برنامه تخصیص دارایی های خود بهره ببرید. برای اهداف ۱۰ ساله و بالاتر، ممکن است استفاده از دارایی های پر ریسک تر برای سرمایه گذاری های خود را در نظر بگیرید. برای اهداف ۳ تا ۱۰ ساله، یک روش متعادل‌تر نسبت به ریسک ممکن است تضمین شده باشد؛ و برای اهداف کمتر از ۳ سال، مخلوطی از یک تخصیص دارایی محافظه کارانه ممکن است بهترین انتخاب باشد. توجه داشته باشید که از هر استراتژی تخصیص دارایی که استفاده می‌کنید، باید بیشترین بازده ممکن را به دست آورید تا بهترین نتیجه را در پایان افق زمانی موردنظر به دست آورید. در درس بعدی به موضوع ریسک می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

(پایان درس ششم دوره آموزشی مفاهیم سرمایه گذاری)

منبع:  مدیر مالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.