اقتصاد در دوران قدیم چگونه بود؟

برای اینکه شرایط فعلی اقتصاد را بهتر درک کنید و بفهمید که چه نوع سیاست‌ها و تغییرات نهادی موجب ارتقاء وضعیت اقتصادی جامعه می‌شود، بهتر است تاریخچه اقتصاد را با هم مرور کنیم تا ببینم اقتصاد در دوران قدیم چگونه بود و از کجا به کجا رسیده‌ایم.

در زیر دقت کنید که زندگی انسان در گذشته چه قدر نامطلوب، زننده و کوتاه بود

در تمام طول تاریخ انسان‌ها هیچ‌گاه هیچ تلاشی برای مدیریت منابع محدود طبیعی و غیرطبیعی خود نمی‌کردند. استانداردهای زندگی به‌شدت پایین بود و انسان‌ها با درد بسیار، فقر و بیماری زندگی می‌کردند و می‌مردند. اتفاقات زیر تا چند ده سال پیش در جهان امری عادی و روزمره بود:

  • سن امید به زندگی به‌زحمت به ۲۵ سال می‌رسید.
  • بیشتر از ۳۰ درصد از کودکان هیچ‌گاه به سن ۵ سالگی نمی‌رسیدند.
  • ۱۰ درصد از زنان هنگام زایمان جانشان را از دست می‌دادند.
  • اغلب انسان‌ها در طول زندگی‌شان بیماری‌های بسیار جدی و گرسنگی را تجربه می‌کردند.
  • استاندارهای زندگی هیچ نسلی بهتر از استاندارهای زندگی نسل گذشته نبود و این یعنی با گذشت سال‌ها و قرن‌ها هیچ پیشرفتی در جوامع اتفاق نمی‌افتاد.

اما در طول ۲۵۰ سال گذشته، همه‌چیز تغییر کرد. فرآیند پرسرعت اختراعات، موجب خلق یا بهره‌برداری از الکتریسیته، موتورها و ماشین‌های پیچیده، کامپیوترها، رادیو، تلویزیون، بیوتکنولوژی، کشاورزی علمی و اصولی، آنتی‌بیوتیک‌ها، حمل‌ونقل هوایی و سایر انواع تکنولوژی‌ها شد. هر یک از این تکنولوژی‌ها به انسان کمک کرد تا بتواند استفاده بهتری از منابع محدود در دسترس خود نظیر، آب، هوا، خاک و دریاها کند.

نتیجه این شد که انفجاری در استانداردهای زندگی انسان به وقوع پیوست. به‌گونه‌ای که سن امید به زندگی در حال حاضر چیزی در حدود ۶۰ سال است و بسیاری از انسان‌ها قادرند نیازهای اساسی خود شامل خوراک، پوشاک و مسکن را به شکل بهتری تأمین کنند. اگرچه همه‌چیز در سطح عالی و فوق‌العاده نیست و فقر همچنان مشکل نیمی از مردم جهان است و بیکاری و تورم همچنان گریبان گیر کشورهای ثروتمند و متوسط است، اما دنیای مدرن کنونی جایی به‌مراتب بهتری برای زندگی نسبت به دنیای قدیم است. بسیاری از ملت‌ها، رشد اقتصادی مثبت و مداوم دارند و این به آن معناست که استاندارهای زندگی به‌صورت مداوم و سال‌به‌سال رشد می‌کند و بهتر می‌شود.

(پایان درس دوم دوره آموزشی اقتصاد چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری درباره اقتصاد در دوران قدیم دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.