انواع سفارشات در بورس و روشهای تعیین قیمت سهام در فرم درخواست خرید و فروش چگونه است؟

اگر تابه‌حال فرم درخواست خرید یا فروش اوراق بهادار را دیده باشید یا از روشهای دیگر خرید یا فروش سهام اقدام به ثبت سفارش در سامانه معاملاتی بورس کرده باشید می‌دانید که برای خرید یا فروش سهام نیاز است شما اطلاعاتی در مورد قیمت و تاریخ اعتبار درخواست خود ارائه کنید. همین عوامل باعث ایجاد انواع سفارشات در بورس می‌شود و تنوعی در روشهای تعیین قیمت سهام در فرم درخواست خرید یا فروش اوراق بهادار ایجاد می‌کند. برای آشنایی با راه‌های ثبت سفارش خرید و فروش در بورس آموزش مربوط به آن را در وب‌سایت مدیرمالی مطالعه کنید. در تصویر زیر فرم درخواست خرید یا فروش سهام را در کنار یکدیگر می‌بینید:

سفارش در بورس

همان‌طور که در فرم بالا مشاهده می‌کنید، بعد از تکمیل اطلاعات شخصی خود، نوبت به تکمیل اطلاعات مربوط به اوراق بهادار شما می‌رسد. منظور از نوع اوراق بهادار معمولاً سهام، اوراق مشارکت یا سایر انواع اوراق بهاداری است که در بازار معامله می‌شود. بعدازاینکه نام شرکت و نماد آن، تعداد درخواستی و مبلغ سرمایه گذاری خود را وارد کردید، نوبت به وارد کردن قیمت درخواستی می‌رسد.

تعیین قیمت سهام در فرم درخواست خرید یا فروش به سه نوع متفاوت امکان‌پذیر است.

  1. درخواست خرید یا فروش به قیمت بازار
  2. درخواست خرید یا فروش به قیمت محدود

در ادامه هر یک از این موارد را برای شما توضیح می‌دهیم:

منظور از درخواست خرید یا فروش سهام به قیمت بازار چیست؟

شما در ستون حداقل یا حداکثر قیمت می‌توانید عبارت “قیمت بازار” را بنویسید. درج عبارت قیمت بازار به این معنی است که شما به شرکت کارگزاری خود اجازه می‌دهید سهام موردنظر شما به قیمتی که سهم در روز درخواست شما در بازار معامله می‌شود، بخرد یا بفروشد. طبیعتاً شرکت کارگزاری به نفع شما کار می‌کند و هنگام خرید، اوراق بهادار موردنظر شما را در پایین‌ترین قیمت و هنگام فروش، آن را در بالاترین قیمت برای شما معامله می‌کند.

همچنین شما می‌توانید برای سفارش خود یک تاریخ اعتبار در نظر بگیرید. اعتبار درخواست هم مثل تعیین قیمت سهام انواع گوناگون دارد و ما در آموزشی جداگانه به این موضوع خواهیم پرداخت.

منظور از درخواست خرید یا فروش سهام به قیمت محدود چیست؟

اگر شما در ستون مربوط به حداقل قیمت یا حداکثر قیمت در فرم درخواست خرید یا فروش عدد معینی را وارد کنید، کارگزار موظف است سفارش شما در همان قیمت یا قیمتی مناسب‌تر برای شما، اجرا کند. برای مثال شما بعد از تجزیه و تحلیل سهام شرکت فرضی شناسا به این نتیجه رسیده‌اید که این سهم ارزش واقعی ۲۰۰ تومان دارد؛ اما در حال حاضر به قیمت ۲۱۰ تومان در بازار معامله می‌شود؛ بنابراین شما یک سفارش خرید به قیمت حداکثر ۲۰۰ تومان ثبت می‌کنید. در این صورت چنانچه قیمت سهم به ۲۰۰ تومان یا کمتر برسد، سفارش شما به اجرا گذاشته می‌شود.

نکاتی پیرامون انواع سفارشات در بورس و روشهای تعیین قیمت سهام در فرم درخواست خرید و فروش

توجه داشته باشید که ثبت سفارش خرید نزد کارگزار به این معنی نیست که سفارش شما حتماً در همان روز اجرا خواهد شد و سهام برای شما خریداری می‌شود. همین‌طور در مورد فروش سهام نیز، هیچ تضمینی وجود ندارد که سهام شما در همان روز به فروش برسد. بازار بورس ما از عمق کمی برخوردار است و درصد کمی از سهام شرکت ها در بازار معامله می‌شود. به همین دلیل به محض اینکه یک خبر مثبت یا منفی جدید در مورد شرکتی منتشر می‌شود، سرمایه گذاران (سهامداران) بسیاری برای خرید یا فروش سهام آن شرکت صف می‌کشند.

ایجاد صف خرید یا فروش سهام در بورس دقیقاً مانند سایر صف ها در نانوایی یا مراکز معاینه فنی خودروها آزاردهنده است. وقتی صف خرید ایجاد می‌شود، درواقع تقاضا برای سهم بیشتر شده و قیمت سهم شروع به افزایش می‌کند؛ بنابراین چنانچه شما درخواست خرید سهم به قیمت محدود ۲۰۰ تومان داده باشید و قیمت فعلی آن ۲۱۰ تومان است. تا زمانی که قیمت به ۲۱۰ تومان بازنگردد، سفارش شما انجام نمی‌شود.

همین‌طور در مواقعی که صف فروش ایجاد می‌شود و سهامداران یک شرکت همگی تصمیم به فروش سهام خود می‌گیرند، افزایش عرضه باعث کاهش قیمت آن سهم می‌شود؛ بنابراین اگر شما سفارش فروشی ثبت کردید که به قیمت بالاتری از قیمت فعلی سهم در بازار باشد تا زمانی که قیمت سهم مجدداً افزایش نیابد و به قیمت درخواستی شما نرسد، سفارش شما اجرا نمی‌شود.

بنابراین اگر عجله دارید و می‌خواهید سهام موردنظر خود را بخرید یا بفروشید از نوع اول یعنی درخواست خرید یا فروش به قیمت بازار استفاده کنید.

نکته دیگر اینکه ثبت سفارش خرید یا فروش به‌صورت اینترنتی و آنلاین تفاوت‌هایی با ثبت سفارش کاغذی دارد. مثلاً در ساعات معاملاتی قیمت خرید یا فروش حتماً باید در بازه قیمتی روز سهام تعیین شود و قیمت درخواستی شما نمی‌تواند خارج از این بازه باشد. همین‌طور درخواست خرید یا فروش به قیمت بازار هم به شکلی که در اینجا توضیح داده شد انجام نمی‌شود و با توجه به سامانه آنلاین کارگزاری ها تفاوت‌هایی دارد. برای یادگیری نحوه ثبت سفارش به قیمت بازار و به صورت آنلاین با پشتیبان سامانه آنلاین کارگزاری خود تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید.

پیشنهادهای آموزشی مدیرمالی در مورد انواع سفارشات در بورس و روشهای تعیین قیمت سهام در فرم درخواست خرید و فروش

خرید و فروش سهام و معامله گری یکی از ارکان بازار بورس است؛ اما اگر بیش از حد و به صورت روزانه مدام خرید و فروش کنید، احتمالاً همه سود خود را بابت پرداخت کارمزد کارگزاری ها، از دست می‌دهید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزشی “پنج اشتباه رایج سرمایه گذاری در بازار بورس” را بخوانید. ما در این مقاله در مورد خریدوفروش بیش از حد کمی توضیح داده‌ایم. دوره آموزشی “آشنایی با اطلاعات نمادها” نیز نکات مفیدی دارد که می‌تواند برای شما سودمند باشد.

همین‌طور در مقاله “سفارش های خرید و فروش خود را هوشمندانه ثبت کنید!” اطلاعات بسیار مفیدی ارائه کرده‌ایم که شما می‌توانید با ثبت سفارشهای هوشمندانه، سود خود را حداکثر و زیانتان را حداقل کنید. در ضمن ما پیش‌ازاین توضیحاتی هم در مورد “خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین” داده‌ایم. اگر این بخش را نیز مطالعه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم زمانی را به آن اختصاص دهید.

لطفاً‍ اگر این مطلب آموزشی درباره انواع سفارشات در بورس برای شما مفید بود، لینک این آموزش را برای دوستان خود بفرستید.

منبع:  مدیرمالی

 

1 در مورد “انواع سفارشات در بورس و روشهای تعیین قیمت سهام در فرم درخواست خرید و فروش چگونه است؟”

  1. نقیب زاده

    مطالب خیلی خوب است.اگر اموزش ویدیو یی اضافه شئد مفیدتر خواهد بود.متشکرم

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.