خب، پس ما در دهه ۱۹۳۰ با بزرگ‌ترین رکود اقتصادی تاریخ مواجه شدیم. سپس یک نخبه انگلیسی به ما گفت که چگونه از آن خارج شویم. ما چه چیزی یاد گرفتیم؟

به نظر می‌رسد خیلی کم یاد گرفته باشیم.

بازهم تکرار

در دهه ۱۹۹۰ میلادی مردم درباره “اقتصاد معتدل” صحبت می‌کردند، نه خیلی گرم، نه خیلی سرد، دقیقاً به‌اندازه. آن‌ها بر این باور بودند که ما به عرصه جدیدی از رشد پایدار قدم گذاشته‌ایم. حتی حباب شرکت‌های اینترنتی در اواخر دهه ۱۹۹۰ و یا رکود بازار سهام پس از واقعه ۱۱ سپتامبر نیز آن‌ها را مأیوس نکرد.

از دیدگاه آن‌ها دادن اعتبار به افراد آسان بود. فناوری هرروز بهتر می‌شد. بازارها آزادتر می‌شدند. قوانین و مقررات کمتر شده بود. این بار واقعاً با بارهای دیگر فرق می‌کرد.

در این زمان بود که بحران مالی سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد.

چی؟ ما هنوز هم جنب‌وجوش‌های غیرمنطقی داریم؟

همه دراین‌باره موافق هستند که این بحران پس از بحران دهه ۱۹۳۰ بزرگ‌ترین بحران تاریخ بوده است. بحران سال ۲۰۰۸ تقریباً اقتصاد جهانی را متلاشی کرد. علت آن‌یک حباب بود – این بار حبابی از جنس املاک. این حباب با اعتبارهای راحت، مقررات سست و فناوری کامپیوتر تغذیه شده بود… همه آن چیزهایی که افراد معتدل فکر می‌کردند عالی هستند. (آها… و کلاهبرداری و طمع. به‌هیچ‌وجه حرص و طمع را فراموش نکنید). ما کل بحران سال ۲۰۰۸ را دوره آموزشی جداگانه‌ای بررسی کرده‌ایم؛ اما برای این قسمت یک نکته باید بیان کنیم و شما به خاطر بسپارید. تاریخ تنها درباره گذشته نیست. به حال نیز مربوط می‌شود.

مردمانی که ده برابر حقوق یک سال را برای یک شاخه گل در سال ۱۶۳۰ می‌دادند به‌هیچ‌وجه با افرادی که سهام شرکت دریای جنوب را در دهه ۱۷۲۰، یا سهام راه‌آهن بریتانیا در دهه ۱۸۴۰ یا شرکت‌های نوپای اینترنتی در دهه ۱۹۹۰ یا وام های مزخرف مسکن در سال ۲۰۰۸ را می خردید، تفاوت نمی‌کنند.

همه آن‌ها اعتقاد داشتند که تصمیمات اقتصادی عقلانی می‌گیرند. همه آن‌ها قربانیان جنب‌وجوش‌های غیرمنطقی بودند… احساسات قدرتمندی که منجر به آن شد تا دارایی‌ها را به شکل وحشتناکی بیش‌ازحد ارزش‌گذاری کنند؛ بنابراین زمانی که سرمایه گذاری می‌کنید به یاد داشته باشید که چرخه کسب‌وکار همیشه با ما خواهد بود همچون جنب‌وجوش‌های غیرمنطقی که همیشه با ما هستند. به‌عنوان یک سرمایه گذار عاقل، شما باید بتوانید بین این دو تمایز قائل شوید.

(پایان درس ششم دوره آموزشی حبابها و بحرانهای اقتصادی)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.