چرا مطالعه و درک بحرانهای مالی برای سرمایه گذاران مهم است؟

حقیقتی که درباره بحرانهای مالی وجود دارد آن است که «در کوتاه مدت یادگیری ما بسیار زیاد می‌شود. در کوتاه مدت اندکی یاد می‌گیریم و به آن پایبندیم؛ اما در بلندمدت به نحوی رفتار می‌کنیم که گویی هیچ‌چیزی یاد نگرفته‌ایم». این گفته را واقعاً باید با طلا بر سردر سازمان بورس اوراق بهادار بنویسند، چرا که به حقیقت بسیار نزدیک است.

رکود بزرگ آمریکا در سال ۱۹۲۹ به علت پایین بودن استانداردهای اعتباری اتفاق افتاد. این کمبود منجر به آن شد که بانک ها مبالغ سرسام‌آوری را به شکل وام ارائه دهند، اتفاقی که منجر به آن شد تا مردم قیمت های دارایی ها را به‌شدت افزایش دهند و درنتیجه حبابی را به وجود بیاورند که در آخر بر سر اقتصاد و مردم آمریکا بترکد و آن‌ها را تا ورطه نابودی پیش ببرد.

نکته جالب‌توجه که باید بیان کرد این است که بحران مالی سال ۲۰۰۸ در آمریکا نیز به علت پایین بودن استانداردهای اعتباری اتفاق افتاد. نداشتن استانداردهای اعتباری منجر به آن شده که بانک ها مبالغ سرسام‌آوری را به شکل وام ارائه دهند و مردم با این وام ها، قیمت های دارایی ها را به‌شدت افزایش…

خب، پس شما اصل موضوع را فهمیدید: در بلندمدت ما هیچ‌چیز یاد نگرفته‌ایم.

اما این بار فرق می‌کند!

 بله این بار فرق می‌کند. چون‌که شما همراهان مدیرمالی عزیز در حال گذراندن این دوره های آموزشی هستید! و ما در این جلسه به‌دقت بحران مالی سال ۲۰۰۸ را بررسی خواهیم کرد و خواهیم دید که این بحران تا چه حد وحشتناک بوده است. ما به علل ایجاد آن خواهیم پرداخت و خواهیم دید که برای بهبود آنچه اقداماتی صورت گرفته است.

حواستان باشد این گفته‌ها به معنای آن نیست که شما آماده آن هستید که دنیا را نجات دهید! درنهایت این قانون گذاران هستند که باید این کار را انجام دهند؛ اما این کار باعث می‌شود که شما بتوانید از خودتان محافظت کنید. چراکه فهم بحرانهای مالی مانند رکود بزرگی که در آمریکا رخ داد و همین‌طور بحران مالی سال ۲۰۰۸ بخشی از وظایف یک سرمایه گذار داناست. این آموزش به شما درکی می‌دهد که بحران ها را پیش از وقوع آن‌ها پیش‌بینی کنید.

اما بحرانهای مالی چه تأثیری بر اقتصاد ایران دارند؟

تابه‌حال در ایران بحرانهای مالی آن‌طور که در اقتصادهای بزرگ نظیر آمریکا رخ داده، اتفاق نیفتاده است؛ اما در همه‌ی این بحران ها نیز، اقتصاد ایران تحت تأثیر و صدمه قرار گرفته است. بیایید بحران مالی ۲۰۰۸ در آمریکا را که موضوع این دوره آموزشی است با هم بررسی کنیم. بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ در آمریکا، همه کشورها به دنبال هم دچار بحران و رکود شدید شدند. این رکود باعث کاهش سطح تقاضا و تولید در جهان شد و قیمت نفت در بازارهای جهانی افت شدیدی کرد. احتمالاً شما ادامه داستان را حدس می‌زنید…

ایران هم که کشوری نفتی است و اقتصاد آن بر پایه فروش و صادرات نفت است، تحت تأثیر کاهش تقاضا، با افت شدید فروش نفت و همین‌طور درآمدهای نفتی روبرو شد. وقتی درآمدهای نفتی ایران کاهش یافت، دولت با کسری بودجه روبرو شد و در شرایطی که نظم و منطق چندان بر کشور حاکم نبود، با برداشت‌های بی‌رویه دلارهای ذخیره شده در صندوق ذخیره ارزی و تبدیل آن به ریال، باعث شد تورم اندک اندک افزایش یابد و ظرف مدت کوتاهی، ارزش پول ملی یک سوم شد.

همان‌طور که می‌بیند آشنایی با تاریخچه بحرانهای مالی و علل و روند شکل‌گیری آن‌ها و تأثیراتی که بر زندگی مالی ما می‌گذارد، بسیار مهم است. در ادامه این دوره آموزشی بیشتر دراین‌باره با هم گفتگو می‌کنیم.

(پایان درس اول دوره آموزشی بحران مالی ۲۰۰۸ آمریکا)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.