به نظرتان بحران مالی سال ۲۰۰۸ چقدر بد بود؟

بدون شک بحران مالی سال ۲۰۰۸ بزرگ‌ترین بحران مالی پس از رکود بزرگ آمریکا در سال ۱۹۲۹ در طول تاریخ بوده است. درواقع گاهی اوقات برای آنکه یاد رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ (The Great Depression) زنده نگه داشته شود به این بحران نیز رکود بزرگ (The Great Recession) گفته می‌شود. در اثر بحران مالی سال ۲۰۰۸ برای چندین روز واقعاً به نظر می‌رسید که کل نظام بانکداری جهان در حال نابود شدن است.

این بحران مالی باعث شد تا برخی از قدیمی‌ترین و پر اعتبارترین نام‌های مالی دنیا نیز نابود شوند، برای نمونه می‌توانید نام شرکت Lehman Brothers را که در سال ۱۸۵۰ تأسیس شده بود در اینترنت جستجو کنید، این شرکت در سال ۲۰۰۸ نابود شد.

شاخص داوجونز در ۱۸ ماه بیش از ۵۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. طی یک سال بیکاری در آمریکا از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت. بدهی ملی دولت آمریکا از ۶۶ درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی به ۱۰۳ درصد افزایش یافت. همین‌طور درآمدهای ناشی از مالیات ها به‌شدت کاهش و پرداخت های یارانه اجتماعی به‌شدت افزایش یافت. تنها یکی از این اتفاقات برای نابودی هر اقتصادی کافی است، چه برسد به این‌همه بحران که به دنبال هم رخ می‌داد…

سرایت بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا به کشورهای دیگر: دنیا جای کوچکی است!

اثرات بحران مالی سال ۲۰۰۸ بر آمریکا به حدی بد بود که به سرعت به سایر کشورهای جهان نیز تأثیر گذاشت. یکپارچگی و روابط بسیار زیاد اقتصادهای دنیا با یکدیگر عامل انتقال سریع رکود شد.

اروپا و به خصوصی بخش بانکداری آن به‌شدت صدمه دید؛ اما تفاوت اروپا با آمریکا در این بود که فقط بانک ها نبودند که به مشکل خوردند.

به نظر می‌رسید که ممکن است کل کشورها متلاشی شوند. یونان بر لبه ورشکستی قدم می‌زند و به علت یکسان بودن ارز یونان با سایر کشورهای اروپایی (یورو) مردم از آن ترس داشتند که اتحادیه اروپا سقوط کند.

برآورد هزینه‌های بحران مالی سال ۲۰۰۸

محاسبه هزینه‌ای که بحران مالی سال ۲۰۰۸ به وجود آورد کار دشواری است؛ اما درنهایت مهم‌ترین هزینه ای که بحران های مالی به وجود می‌آورند هزینه های انسانی هستند: بیکاری، ناامیدی‌های شخصی و خانوادگی و به وجود آمدن اختلال در جوامع.

بااین‌وجود، برخی سعی کرده‌اند تا این هزینه را محاسبه کنند. در مقاله ای که در نشریه نیویورک‌تایمز منتشر شد، سه اقتصاددان از بانک فدرال رزرو آمریکا تلاش کرده‌اند تا این هزینه را برای آمریکا محاسبه کنند. مطابق با محاسبات این سه نفر، هزینه ای که بحران مالی سال ۲۰۰۸ برای هر آمریکایی ایجاد کرده است، حداقل ۲۰٫۰۰۰ دلار است.

و اگر شما هزینه های کلان‌تر همچون خسارت‌های واردشده به بدنه مالی آمریکا را در نظر بگیرید، از دیدگاه آن‌ها هزینه چیزی در حدود ۱۲۰٫۰۰۰ دلار برای هر نفر خواهد شد!

پس واقعاً این بحران یک رکود بزرگ بوده است.

با ما همراه باشید

(پایان درس دوم دوره آموزشی بحران مالی ۲۰۰۸ آمریکا)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

1 در مورد “بحران مالی سال ۲۰۰۸ چقدر بد بود؟ – دو دقیقه تا نیمه‌شب”

  1. بحران مالی سال ۲۰۰۸ به خوبی ثابت کرد که اقتصاد جهان چقدر به اقتصاد امریکا وابسته است و اگر اقتصاد امریکا افول کنه اقتصاد کل جهان افول میکنه.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.