تغییر نقش بازار سهام به نفع خرده سهامداران

نقش بازار سهام در صنعت خدمات مالی تا قرن بیستم میلادی تغییر کرد و روز به روز نقش بزرگ‌تری را در اقتصاد به عهده گرفت. بورس آمریکا و وال‌استریت رهبر این تغییرات بودند: کل مبلغ سرمایه گذاری در بورس سهام نیویورک در سال ۲۰۱۳ برابر با رقم ۱۶۶۰۰ میلیارد دلار بوده است.

بازار سهام هنوز هم وظیفه اصلی خود یعنی جمع‌آوری سرمایه برای شرکت‌ها را بر عهده دارد؛ اما موفقیت آن در این زمینه منجر به نقش جدیدی برای آن شد. به عبارتی اتفاقی در بازارهای سهام افتاد که باعث تغییرات کلی در این بازار شد.

نقش بازار سهام: میلیاردرها و مامان باباها

با توجه به اینکه اندک‌اندک سهام به‌صورت تکه‌های کوچک و با قیمت‌های مناسب در دسترس همگان تبدیل شد، بازار سرمایه از این طریق افراد طبقه متوسط جامعه را به مهمانی سرمایه داری دعوت کرد. بازار سهام دیگر تنها مکانی برای افراد ثروتمند نبود بلکه اکنون دیگر پدرها و مادرهای کارمند نیز می‌توانستند در بازار سهام خریدوفروش کنند. این اتفاق، تغییری شگرف در بازارهای بورس به وجود آورد.

نقش بازار سهام: و آن‌ها خریدوفروش می‌کنند…

در سال ۲۰۰۷، ۶۵ درصد از افراد بالغ آمریکا مالک سهام بوده‌اند، این درحالی است که در زمان شروع رکود بزرگ آمریکا در سال ۱۹۲۹ این عدد در حدود ۱۶ درصد بوده است. این موضوع به معنای آن است که بازارهای سهام دیگر فقط جایی برای جمع‌آوری سرمایه برای شرکت‌ها نیستند. آن‌ها در همه جای جهان توسعه‌یافته، برای خانواده‌ها درآمدهای اضافی ایجاد می‌کنند. این روند به‌طور مشابه در همه بورس ها ازجمله بورس اوراق بهادار تهران نیز در حال وقوع است؛ اما شاید با سرعتی کمتر و قدری دیرتر. امروز بازار بورس نه‌تنها جایی برای افراد ثروتمند، بلکه افرادی با درآمد کم نیز به این بازار رو آورده‌اند.

نقش بازار سهام: بیمه اجتماعی آینده

یکی دیگر از وظایفی که بازار سهام به عهده گرفته است فراهم آوردن امنیت اجتماعی است. مطمئناً، شما نمی‌توانید چنین وظیفه‌ای را در اساس‌نامه هیچ‌یک از بورس های توسعه یافته پیدا کنید، اما این موضوع به یک وظیفه برای بورسهای بزرگ نظیر بورس آمریکا تبدیل شده است. می‌خواهید علت آن را بدانید؟

برنامه‌های بازنشستگی در بورس های بزرگ

برنامه‌های بازنشستگی کارفرمایان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای بازنشستگی نیروی کار در دنیای پیشرفته امروز است. برنامه‌های بازنشستگی به یک دلیل ساده باید وجود داشته باشند: برنامه‌های بازنشستگی دولتی و ملی (برای مثال برنامه بیمه امنیت اجتماعی در آمریکا) آن‌قدر ناچیز هستند که هرکسی که تنها بر روی آن‌ها حساب باز کند در زمان بازنشستگی چیزی برای خوردن نخواهد داشت (غم‌انگیز است اما واقعیت دارد). این روندی است که در همه جای دنیا و در اقتصادهای پیشرو در حال اتفاق است. قدرت اقتصادی دولت‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود و این شرکت‌ها هستند که باید بسیاری از وظایف قدیمی و سنتی دولت‌ها را به دوش بکشند. یکی از این وظیفه‌ها همین برنامه‌های بازنشستگی است که امروزه در بورسهای پیشرو، شرکت‌ها از طریق برنامه‌های بازنشستگی آن‌ها را پیش می‌گیرند.

درواقع برنامه‌های بازنشستگی کارفرمایان وجوهی را که از نیروی کارشان جمع می‌کنند در بازار سهام سرمایه گذاری می‌کنند.

برنامه‌های بازنشستگی همه از معلمان کالیفرنیا آمریکا تا افسران پلیس تورنتو کانادا و کارکنان IBM در انگلستان همه در بازار سهام سرمایه گذاری می‌شوند. این برنامه‌های اصطلاحاً سرمایه گذاران حقوقی نامیده می‌شوند و پولی که آن‌ها به بازار می‌آورند متناوب است. برای مثال برنامه معلمان کالیفرنیایی بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار دارایی دارد!

هیوستون (به‌جای آن نیویورک)، ما با یک مشکل مواجه شده‌ایم

این‌که وجوه حاصل از پس‌انداز افراد برای دوران بازنشستگی توسط کارفرمایان در بورس سرمایه گذاری می‌شود به معنای آن است که اکنون بسیاری از خانواده‌های طبقه متوسط دو بار در بازار سهام سرمایه گذاری می‌کنند:

یک‌بار به‌عنوان سرمایه گذاران حقیقی و یک‌بار از طریق برنامه‌های بازنشستگی‌شان.

درواقع آن‌ها از دو طرف برای داشتن آینده‌ای راحت و خوب به بازار سهام وابسته هستند.

ترکیدن حباب و عواقب آن برای سرمایه گذاران

حباب‌ها هیچ‌گاه برای جامعه مطلوب نیستند، حتی اگر سرمایه گذاری تعدادی از پولدارهای بازار آن‌ها را به وجود آورده باشد.

اما اکنون‌که بازار به‌شدت با برنامه‌های بازنشستگی مردم در ارتباط است، حباب‌ها می‌توانند بسیار بد باشند.

شما می‌بینید که در روزها خوش گذشته که افراد در کافی‌شاپ‌ها معامله می‌کردند تنها خریداران باید مراقب می‌بودند. اکنون با توجه به مسئولیتی که همه ما در قبال سالخوردگان جامعه داریم، باید بگوییم که جامعه باید مراقب باشد.

به تعبیری، ما خودمان یک هیولا ساخته‌ایم که هر لحظه ممکن است تمام سرمایه سی‌ساله یک انسان را که به امید بازنشستگی آسوده‌تر، آن را در بورس سرمایه گذاری کرده است، در یک لحظه از بین برود.

(پایان درس چهارم دوره آموزشی آشنایی با تاریخچه بازار سهام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “تغییر نقش بازار سهام”

  1. سلام و وقت بخیر
    ممنون از پیشنهاد شما، ما همیشه تلاشمون این بوده که مطالب به ساده ترین زبان ممکن بیان شن.
    نکته ای که بایستی در نظر بگیرید اینه که آموزشهای مدیرمالی، آموزشهای دنباله دار هستند. برای مثال همین مقاله، درس چهارم از دوره آموزشی تاریخچه بازار سهام هستش، بنابراین لازمه از درس اول به طور کامل شروع به مطالعه کنید تا به درس چهارم و درسهای بعدی برسید.
    اگر چنین روندی رو دنبال کردید و جایی ار مطالب اموزشی رو متوجه نمیشید، لطفا ازمون بپرسید.
    برای مثال لطفا در این آموزش بفرمایید کدام بخش نامفهوم بوده تا بتونیم در آموزشهای بعدی این روند رو اصلاح کنیم.
    باتشکر از شما

  2. سلام
    مطالب جالب و کاربردی هست ولی تقریبا گنگ و خیلی قابل درک نیست. من متن ها را به چند نفر نشان دادم. همگی گفتند خیلی واضح منظور نویسنده را نمی فهمند. به نظر می آید ترجمه متون اصلی باشد که خیلی خوب ترجمه نمی شود. به هر حال با تشکر مجدد از زحماتی که می کشید سعی شود مطالب ساده تر، واضح و شفاف و البته کاربردی تر بیان شود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل