تفاوت اقتصاد خرد و اقتصاد کلان در چیست؟

هنگام بررسی اقتصاد به دو رویکرد در آن می‌رسیم: اقتصاد از منظر خرد و اقتصاد از منظر کلان و دانستن تفاوت اقتصاد خرد و اقتصاد کلان برای درک این دو حوزه بسیار مهم است.

اقتصاد کلان نگاهی کلی به اقتصاد یک کشور دارد. می‌توان این‌طور گفت که اقتصاد کلان نگاهی جامعه به نحوه تخصیص منابع در کل کشور دارد و تمرکز آن بر شاخص‌هایی نظیر نرخ بهره بانکی، تورم و بیکاری است. اقتصاد کلان همچنین سیاست‌های پولی و مالی دولت را نیز شامل می‌شود. دولت با تنظیم یا تغییر سیاست‌های پولی و مالی می‌تواند موجب رکود و کسادی در بازار یا رونق و رواج در بازار شود.

از سوی دیگر، اقتصاد خرد نگاهی دقیق‌تر و تیزبینانه‌تر به اقتصاد دارد، یعنی این رویکرد به تصمیماتی می‌پردازد که افراد معمولی مثل ما و شما و همین‌طور شرکت‌ها می‌گیرند. اقتصاد خرد توضیح می‌دهد که انسان‌ها هنگام تصمیم‌گیری برای خرید یک کالا یا سرمایه‌گذاری پول پس‌انداز شده خود، چطور رفتار می‌کنند.

زیربنای اقتصاد خرد و اقتصاد کلان را اصولی تشکیل می‌دهد که یادگیری این اصول برای درک بهتر اقتصاد هم از منظر خرد و هم از منظر کلان ضروری است.

ما در گام‌های بعدی به برخی از این عوامل، هم در اقتصاد خرد و هم در اقتصاد کلان خواهیم پرداخت و نحوه تأثیرگذاری اقتصاد بر بازار سهام را نیز بررسی خواهیم کرد.

نظریه آدام اسمیت
آدام اسمیت

(پایان درس سوم دوره آموزشی اقتصاد چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

1 در مورد “تفاوت اقتصاد خرد و اقتصاد کلان”

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل