جس لیورمور : سلطان بلامنازع دنیای سفته بازی

جس لیورمور (Jesse L. Livermore) برای حدود پنجاه سال به‌عنوان یک معامله گر مشهور سهام و یک سفته باز شناخته می‌شود. او با به دست آوردن و از دست دادن میلیون ها دلار سود در طول دوران حرفه‌ای و کاری‌اش شهرت بسیاری در جهان پیدا کرده است.

زندگی شخصی جس لیورمور

در اوایل نوجوانی، جس لیورمور خانه را ترک کرد تا از زندگی کشاورزی فرار کند. او به بوستون رفت و شغل دورودرازش در معامله گری سهام را با ارسال قیمت های سهام برای شرکت کارگزاری Paine Webber آغاز کرد.

او سپس شروع به معامله برای خودش کرد و طبق گزارش‌ها در پانزده‌سالگی بیش از ۱۰۰۰ دلار سود کرده بود که در آن زمان مبلغ بسیار زیادی بود. در طول چند سال بعدازآن، او از طریق شرط‌بندی در “bucket shop” پول درآورد، آن‌ها در آن مکان به‌ظاهر در حال دلالی و خریدوفروش سهام و سایر اوراق بهادار بودند ولی عملاً در شرط‌بندی روی نوسانات قیمت سهام و غیره شرکت می‌کردند.

او آن‌قدر خوب می‌توانست تغییرات قیمت سهام را پیش‌بینی کند که از همه مکان‌های شرط‌بندی در بوستون اخراج شد و به او اجازه ورود به این مکان‌ها برای شرط‌بندی داده نمی‌شد. این اتفاق باعث شد او در سن ۲۰ سالگی از بوستون به نیویورک مهاجرت کند، جایی که موفقیت‌ها و شکست‌های سفته بازی، او را به یک شخص مهم در وال‌استریت و سراسر جهان تبدیل کرد. نوسانات مالی جس لیورمور، درنهایت به شکل تراژیکی با ارتکاب به خودکشی او در سن ۶۳ سالگی به پایان رسید.

لیورمور یک سرمایه گذاری فردی بود که در سال ۱۸۷۷ در سوث آکتون متولد شد و در سال ۱۹۴۰ در ماساچوست آمریکا درگذشت.

روش سرمایه گذاری جس لیورمور

جس لیورمور هیچ آموزش رسمی یا تجربه معامله گری سهام نداشت. او یک مرد خودساخته بود که از بردها و باخت هایش درس گرفته بود. همین موفقیت‌ها و شکست‌ها بود که به او کمک کرد تا ایده‌های معامله گری اش را پایه گذاری کند، ایده‌هایی که بعد از گذشت ۸۰ سال از زمان مرگ او هنوز هم در بازار سهام مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بعضی از اصول مهم جس لیورمور که او در بازار بورس به خدمت می‌گرفت عبارت‌اند از:

اصل اول: نمی‌توان با تمرکز روزانه بر نوسانات قیمت سهام پول درآورد. لیورمور بر اهمیت تمرکز بر بازار به‌صورت کل، به‌جای سهام جداگانه تأکید می‌کرد. او اشاره داشت که موفقیت بزرگ‌تر، از تعیین جهت کل بازار به‌جای انتخاب مسیر یک سهام خاص بدون در نظر گرفتن مسیر بازار، حاصل می‌شود.

اصل دوم: از استراتژی بخر و نگه دار در دوران رونق استفاده کنید و وقتی همه‌چیز آرام شد سهام خود را بفروشید. لیورمور همیشه یک استراتژی خروج داشت.

اصل سوم: اطلاعات بنیادی یک شرکت، بازار و اقتصاد را مطالعه کنید. لیورمور سرمایه گذاران موفق و ناموفق را به‌وسیله میزان تلاشی که برای سرمایه گذاری صرف می‌کردند، از هم جدا می‌کرد.

اصل چهارم: سرمایه گذارانی که اهداف کوتاه‌مدتی را در بورس دنبال می‌کنند، درنهایت سرمایه شان را از دست می‌دهند.

اصل پنجم: اطلاعات نهانی که از شرکت به بیرون درز پیدا می‌کند، نادیده بگیرید، تحلیل مستقل خودتان را انجام دهید. لیورمور درباره جایی که از آن اطلاعاتش را می‌گرفت بسیار محتاط بود و استفاده از منابع متعدد را توصیه می‌کرد.

اصل ششم: تغییر در استراتژی‌های سرمایه گذاری خود را با توجه به شرایط در حال تکامل بازار با آغوش باز بپذیرید.

برخی از کتاب‌های جس لیورمور عبارت‌اند از:

«چگونه در سهام معامله کنیم» نوشته جس لیورمور (۱۹۴۰)

«خاطرات یک اپراتور سهام» نوشته ادوین لِوِفِر (۱۹۲۳)

«جس لیورمور، سلطان سفته باز» نوشته پُل سارنوف (۱۹۸۵)

«مثل جس لیورمور معامله کنید» نوشته ریچارد اسمیتن (۲۰۰۴)

نقل‌قول‌های مهم جس لیورمور

  • سودها همیشه حواسشان به خودشان هست ولی ضررها نه.
  • یک معامله گر معمولی آرزو نمی‌کند که به او بگویند بازار در رونق است یا رکود. چیزی که او می‌خواهد به او گفته شود این است که مشخصاً کدام سهام را بخرد یا بفروشد. او می‌خواهد با هیچ‌چیز، چیزی به دست آورد. او آرزو نمی‌کند که کار کند، او حتی آرزو نمی‌کند که مجبور باشد فکر کند.
  • وقتی حرف از فروش سهام می‌شود، ساده است که هیچ‌کس تا زمانی که کسی آن را نخواهد، نمی‌تواند سهامش را بفروشد. اگر شما در مقیاس بزرگ عمل می‌کنید، باید این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.