درس های بحران مالی ۲۰۰۸ برای سرمایه گذاران چیست؟

بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ بسیاری از اقتصاددانان باید به این سؤال پاسخ می‌دادند که آیا نظام لیبرالیسم یا سرمایه داری به پایان رسیده است؟ ممکن است این پرسش مسئله را بیش‌ازحد بزرگ کرده باشد، اما یکی از درس های بحران مالی ۲۰۰۸ پاسخ این سؤال است. همان‌طور که تابه‌حال دیدیم، سرمایه داری نشان داده است که به شکل قابل‌ملاحظه‌ای انعطاف‌پذیر است و علی‌رغم بحران های متعددی که تابه‌حال دیده، توانسته بازهم روی پای خود بایستد و از خود دفاع کند.

درست است که نظام سرمایه داری دوباره خود را احیا کرد و اقتصاد جهانی روز به روز در حال بهبود اوضاع خود است اما ما با بررسی این بحران ها به دنبال آن هستیم تا از فجایع بعدی جلوگیری کنیم. فجایعی که بسیار نزدیک هستند…

بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ مردم شروع به پرسش درباره مسائلی کردند که مدت‌زمانی بسیار طولانی آن‌ها را مطرح نکرده بودند. کنگره آمریکا درباره احیا قوانینی که از دهه ۱۹۳۰ آن را پیگیری نکرده بود، صحبت به میان آورده بود. بحث‌هایی در مورد وضع مقررات برای صندوق‌های پوششی و صندوق‌های دارایی‌های شخصی به میان آمده بود و مردم با صدها ایده جدید برای ثبات بخشیدن به نظام مالی مواجه شدند، از وضع مالیات های خرد بر روی تراکنش های مالی تا جدا شدن از بانک هایی که به نظر آن‌قدر بزرگ هستند که شکست نمی‌خورند.

درس های بحران مالی ۲۰۰۸: رشد نابرابری

بااین‌وجود، بحران مشکلی بزرگ‌تر و مهم‌تر را نشان داد: رشد نابرابری.

تا سال‌ها پس از جنگ جهانی دوم، اقتصاد در حال رشد و رشد دولت‌ها، فاصله بین ثروتمندان و فقیران را هرروز کمتر از قبل می‌کرد؛ اما از اوایل سال ۱۹۸۰ این شکاف مجدداً بیشتر شد. بعد از بحران سال ۲۰۰۸ مردم به این نکته توجه کرده بودند.

 جنبش اشغال وال استریت بر ضد ثروت بسیار زیادی به وجود آمد که در دست یک درصد از افراد جامعه آمریکا قرار داشت و همچنان بحث‌های بی‌پایان درباره از بین رفتن طبقه متوسط و اینکه چگونه از سال ۱۹۷۰ درآمده ۱۰ درصد پایین جامعه آمریکا هیچ تغییری نکرده است ادامه داشت.

اما یکی از موارد بسیار جالب ویدیویی است که درباره نابرابری ثروت در ایالات‌متحده آمریکا ساخته شد (برای مشاهده این ویدیو در یوتیوب اینجا کلیک کنید). البته موافق بودن شما با مطالب گفته‌شده در این ویدیو اصلاً موضوع بحث ما نیست. آنچه اهمیت دارد شیوع ویروسی آن و بازدید بیش از ۱۲ میلیون کاربر در چند هفته ابتدایی از این ویدیو است. (این ویدیو تابه‌حال بیشتر از ۱۹ میلیون بار مشاهده ‌شده است)

اما آخر چه؟…

مطمئناً ما در مدیرمالی تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکا یا جامعه شناس نیستیم؛ اما زمانی که میلیون‌ها نفر در حال به اشتراک گذاشتن ویدئوهایی درباره نابرابری ثروت هستند، باید به آن توجه کرد و این ممکن است مهم‌ترین درسی باشد که از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ حاصل می‌شود. همان‌گونه که رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ مردم را درباره نتایج بسیار عظیم شکست بازار مالی آگاه ساخت، بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز چنین آگاهی به دنبال داشت.

و این اصلاً چیز بدی نیست. چراکه تاریخ سرمایه داری دو چیز را به ما می‌گوید:

  • همواره در این نظام ناپایداری وجود خواهد داشت.
  • این نظام همیشه می‌داند که چگونه باید تغییر کند.

(پایان درس پنجم و پایانی دوره آموزشی بحران مالی ۲۰۰۸ آمریکا)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.