آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که واقعاً از بورس چه می‌خواهید؟ آیا می دانید وارن بافت از بورس چه می خواهد؟

سرمایه‌گذاری با افق بلندمدت (همانند وارن بافت) در هیچ کجای دنیا یک شعار سرسری نیست که هیچ کارایی برای سرمایه‌گذاران نداشته باشد. سرمایه‌گذاری بلندمدت، نقطه اوج تجارب اثبات‌شده در بازارهای بورس کشورهای مختلف است که سابقه آن به ده‌ها سال پیش بازمی‌گردد. متأسفانه سرمایه‌گذاران عجول شده‌اند و عادات خریدوفروش آن‌ها هم رو به وخامت گذاشته است.
امروزه سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که کوتاه‌مدت یعنی چند روز، میان‌مدت یعنی چند هفته و بلندمدت یعنی چند ماه! پس تعجبی ندارد که بسیاری از سرمایه‌گذاران فعلی بورس، از بازده کم سهام یا زیان‌های فراوان خود در بورس می‌نالند. متأسفانه سرمایه‌گذاران هنر پرسود صبوری در بورس را فراموش کرده‌اند.

یاد بگیرید در بورس صبور باشید و انضباط مالی و سرمایه گذاری خود را حفظ کنید.

حالا شما باید چه‌کار کنید تا در بورس موفق باشید؟ به فردی تبدیل شوید که افق زمانی او برای سرمایه‌گذاری بیشتر از یک سال است. اجازه دهید تا افق زمانی سرمایه‌گذاری شما، رشد کند و طولانی‌تر شود. همه ما در مورد موفقیت‌های وارن بافت رؤیاپردازی می‌کنیم و آرزو می‌کنیم روزی شبیه به او ثروتمند شویم، اما فقط افراد کمی تلاش می‌کنند شبیه به او صبور باشند. ثروت اصلی وارن بافت صبر اوست، نه پولش!

سرمایه‌گذاری در سهام، راهی برای کسب درآمد و ثروتمند شدن است. اگر شما از سهام به‌صورت آگاهانه برای رسیدن به هدف مشخص و در زمان مناسب استفاده کنید، شاخ قول را خواهید شکست، اما اگر به‌صورت نادرستی از آن استفاده کنید، فاجعه به بار می‌آورید.

همان‌طور که سهام مختلفی در بورس معامله می‌شود، روش‌های متفاوتی هم برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد. کلید موفقیت در بورس این است که با بهترین روش و رویکرد، در بهترین سهام موجود سرمایه‌گذاری کنید. البته پیش‌ازاین کار باید هدفتان را از سرمایه‌گذاری در بورس مشخص کنید.

وارن بافت اسطوره سرمایه گذاری

قبل از شروع سرمایه‌گذاری از خود بپرسید: «من چه موقع می‌خواهم به اهداف مالی‌ام برسم؟» سهام وسیله‌ای برای رسیدن به هدف شماست و کار شما این است که ابتدا هدفتان را مشخص کنید و تعیین کنید چه موقع می‌خواهید به آن هدف برسید. آیا شما به‌زودی بازنشسته می‌شوید؟‌ آیا فرزند خردسالی دارید که می‌خواهید برای تحصیل یا ازدواج او از همین حالا برنامه‌ریزی کنید؟ مدت‌زمانی که شما به عواید حاصل از سرمایه‌گذاری‌تان نیاز دارید، مشخص می‌کند که چه سهامی برای شما مناسب‌تر است. (برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید: اهداف سرمایه گذاری ، بلند مدت یا کوتاه مدت؟)

جدول زیر مشخص می‌کند که سرمایه‌گذاران با افق زمانی مختلف در سهام چه شرکت‌هایی باید سرمایه‌گذاری کنند.

نوع سرمایه‌گذارافق زمانی سرمایه‌گذارینوع سهامی که مناسب است
سرمایه‌گذاران میان‌سالی که ریسک گریز هستندبلندمدت (بیشتر از ۵ سال)سهام شرکت‌های بزرگ و متوسط
سرمایه‌گذاران جوان که ریسک‌پذیر هستندبلندمدت (بیشتر از ۵ سال)سهام شرکت‌های کوچک و متوسط
سرمایه‌گذاران میان‌سالی که ریسک گریز هستندمیان‌مدت (بین ۲ تا ۵ سال)سهام شرکت‌های بزرگی که سود نقدی بالایی پرداخت می‌کنند
سرمایه‌گذاران جوان که ریسک‌پذیر هستندمیان‌مدت (بین ۲ تا ۵ سال)سهام شرکت‌های کوچک و متوسط

 

کوتاه‌مدتبین ۱ تا ۲ سالسرمایه‌گذاری در بورس برای کوتاه‌مدت مناسب نیست. سرمایه‌گذاری در بانک و سپرده‌های بانکی توصیه می‌شود.
خیلی کوتاه‌مدتکمتر از ۱ سال

سهام؟ فکرش را هم نکنید!

البته می‌توانید به بورس وارد شوید، اما دیگر اسمش سرمایه‌گذاری نیست. بلکه معامله‌گری و سفته‌بازی است. بهتر است به سپرده‌های بانکی فکر کنید.

جدول بالا یک دستورالعمل کلی را به شما ارائه می‌کند و ممکن است همه‌ افراد را شامل نشود. چون هر کس هدف و ریسک‌پذیری خاص خودش را دارد و نمی‌توان برای همه‌ یک نسخه واحد پیچید؛ اما نکته مهم اینجاست که ابتدا باید هدف از سرمایه‌گذاری و مدت‌زمان آن را مشخص کنید و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

آیا تابه‌حال، هدف سرمایه‌گذاری خود را مشخص کرده‌اید؟ اگرنه، پس سریع‌تر یک خودکار بردارید و شروع به نوشتن کنید. می‌توانید نرم‌افزار word یا notepad‌ را بازکنید و در آن یادداشت کنید.

منبع: مدیرمالی

1 در مورد “مهم‌ترین درسی که وارن بافت به سرمایه‌گذاران داد”

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.