بازگشت به دانشگاه و مشکلات مالی دوران دانشجویی

بازگشت به دانشگاه بعد از یک تابستان لذت‌بخش و آزادی از قیدوبندهای مالی که همراه با زندگی دانشجویی وجود دارد، مشکل است. دانشجویی ورشکسته بودن اصلاً تجربه جالبی نیست، عجله برای تکمیل مقالات یک سردرد بزرگ است و نگرانی درباره این‌که بعد از فارغ‌التحصیلی چه اتفاقی می‌افتد استرس‌زاست. پس وقتی‌که مشکلات سخت می‌شوند، فرد دچار افسردگی خواهد شد، می‌خواهد جا بزند یا در درس خواندن کم‌کاری کند. متأسفانه، هیچ‌کدام از این‌ها چه از نظر مالی، احساسی و یا علمی به شما کمک نخواهد کرد. مادرتان هم احتمالاً خیلی تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

اگر قرار است همه پولتان را صرف رفتن به دانشگاه کنید، به احتمال زیاد از آن درس خواهید گرفت و راهی پیدا خواهید کرد که بیشترین لذت ممکن را نیز از آن ببرید. البته معنی این حرف آن نیست که همش به میهمانی یا تفریح بگذرانید.

در ادامه ۳ مورد از بزرگ‌ترین مشکلات بازگشت به دانشگاه را که دانشجویان با آن مواجه‌اند و نحوه حل آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم…

مشکل شماره یک: بی‌ثباتی مالی

اول‌ازهمه، می‌خواهیم به بزرگ‌ترین مشکلی که افراد در هنگام بازگشت به دانشگاه مواجه می‌شوند اشاره کنیم. بی ثباتی مالی طاعون زندگی دانشجویی در دانشگاه است. شما تمام‌وقت کار نمی‌کنید، کلاس‌های شما دارای حجم عظیمی از کتاب‌ها و وسایل گران‌قیمت هستند و داشتن یک زندگی اجتماعی هم ارزان نیست. چه‌کار می‌توانید بکنید؟ زندگی دانشجویی همین است دیگر، مگر نه؟ نه این نیست، اشتباه می‌کنید.

راه‌حل بی ثباتی مالی: بودجه بندی

بودجه بندی یک مهارت برای تمام زندگی است که با تمرین کردن آن را یاد می‌گیرید و با تجربه تر می‌شوید؛ اما مثل همه عادت‌هایی که دارید، شما اول باید آن را انجام دهید تا برایتان تبدیل به یک عادت شود. دانشجویان وقتی به دانشگاه می‌روند چیزی از بودجه بندی نمی‌دانند و اصلاً تمایلی هم ندارند بودجه خود را به خوبی رعایت کنند و به همین دلیل قرض های دانشجویی می‌تواند به سرعت زیاد شود. پس آماده باشید و بودجه ای در نظر بگیرید که تمام دخل و خرج هایتان را پوشش دهد. با ایجاد یک عادت مالی شخصی قوی، شما مزیتی عالی برای زندگی بعد از دانشگاه خود می‌سازید.

مشکل شماره دو: چرا من اینجا هستم؟

اگر نمی‌دانید برای چه هدفی به دانشگاه آمده‌اید بهتر است انصراف دهید چرا که ممکن است در حال هدر دادن وقت و پول خود باشید. دانشگاه برای شما تضمین کننده کار نیست چرا که آموزش در حال حاضر از هر زمان دیگری بسیار وسیع‌تر و در دسترس تر شده است. اگر شما در دانشگاه بدون هدف پرسه می‌زنید، چون نمی‌دانید چه‌کار دیگری بکنید پس احتمالاً به دلایل اشتباهی به دانشگاه آمده‌اید. بیشتر دانشجویان دانشگاه بعد از مدتی دلیل رفتن به دانشگاه را فراموش می‌کنند و به‌جای آن حس می‌کنند که باید حتماً در یک رشته‌ای مدرک بگیرند. باید با این حقیقت روبرو شویم، این برای انگیزه، پول و نمرات شما اصلاً خوب نیست.

راه‌حل بی هدف بودن: به دنبال هدفی باشید

پس شما نمی‌دانید که وقتی بزرگ شدید چه‌کاره خواهید شد. مشکلی نیست، شما جوان هستید. زندگی پیش روی شماست…حالا توجه کنید. ابتدا، اینکه از همان روز اول سراغ برنامه‌ای بروید که از آن نفرت دارید فکر ایده آلی نیست. اگر این کار را انجام داده‌اید، شاید زمان آن رسیده باشد که چیزهایی که موردعلاقه‌تان هست یا باعث علاقه‌مند شدنتان می‌شود انتخاب کنید.

هنوز مطمئن نیستید که چه چیزی را ممکن است دوست داشته باشید؟ اخیراً بسیاری از دانشگاه‌ها مرکزی را برای مشاوره شغلی و تحصیلی ایجاد کرده‌اند. هر دانشجویی باید در اوایل شروع دانشگاه حتماً با مشاوران این مراکز ملاقاتی داشته باشد. بررسی کنید و ببینید آیا در دانشگاه شما چنین مرکزی وجود دارد؟ اگر پاسختان منفی است سخت نگیرید. از خدمات سایر دانشگاه‌ها استفاده کنید. این مشاوران، سلاح مخفی دانشجویان موفق و خوشبخت هستند. آن‌ها درباره مشاغلی که شاید شما از وجودشان اطلاع ندارید آگاه‌اند، آن‌ها می‌دانند که چه درس‌هایی به شما در رسیدن به آنجا کمک می‌کند و به عنوان بهترین بخش، مشاوره آن‌ها رایگان است!

اگر حتی رفتن به مرکز مشاوره شغلی دشوار است، در دانشکده با اساتیدتان ملاقات و مشورت کنید. مطمئن باشید آن‌ها هم روزی در جایگاه شما قرار داشته‌اند.

مشکل شماره سه: عادات بد مطالعه

زندگی دانشجویی زندگی شلوغی است، بعضی وقت‌ها گیج‌کننده و طاقت‌فرسا هم هست و یافتن عادات خوب می‌تواند سخت باشد. خو کردن به عادتی مثل مرور یادداشت‌های بعد از کلاس یا شروع کردن به نوشتن مقالات در شروع ترم جدید می‌تواند سخت باشد و ادامه دادن آن حتی سخت‌تر. پس در فصل امتحانات زندگی شما قطاری است که بدون پول، با زمان کم و کلی مطالب انباشته شده با سرعت در حال حرکت است. این اصلاً جالب نیست، تازه، استرس‌زا هم هست.

راه‌حل عادت‌های بد: روش SMART باعث چسبیدن اهداف به شما می‌شود

اهداف خود را طبق روش SMART برای خودتان تعیین کنید. تعیین اهداف با این روش به شما در آسان کردن بار درس‌ها و مدیریت کردن بهتر زمان کمک خواهد کرد. زمان بیشتر یعنی استرس کمتر و تفریح بیشتر. اهداف همچنین به شما در رصد کردن موفقیتتان در طول سال تحصیلی کمک می‌کند. SMART روشی است که به شما کمک می‌کند تا اهدافتان را بهتر طراحی کنید و می‌تواند کمک بزرگی برای بازگشت به دانشگاه باشد. هر حرف SMART مخفف یک مفهوم است که در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

  • مشخص (Specific): اهداف شما باید به اندازه کافی مشخص باشند تا شما بدانید که چه چیزی را هدف گرفته‌اید. اهدافتان را با جزئیات تعیین کنید و گام‌هایی هر چند کوچک برای رسیدن به آن‌ها بردارید.
  • قابل اندازه گیری (Measureable): بر اساس گفته تیم فریس نویسنده، کارآفرین و سخنران معروف و احتمالاً خیلی‌های دیگر، هر چیزی که قابل اندازه گیری باشد قابل بهتر شدن نیز هست. تعیین اهداف و اطمینان از قابل اندازه گیری بودنشان به شما کمک می‌کند که سریع‌تر به اهدافتان برسید. همچنین به شما کمک می‌کند که انتظارات معقولانه‌تری هم داشته باشید.
  • قابل دسترسی (Attainable): اهداف غیر قابل دسترسی تعیین نکنید، این کار فقط باعث سرشکستگی و افسردگی شما می‌شود؛ اما اگر شروع به کار کنید، متوجه می‌شوید که خیلی از چیزها قابل دستیابی هستند و هرچه بیشتر برای اهداف کوچک‌تر (به جای بزرگ‌تر و گیج‌کننده) تلاش کنید اهدافتان قابل دسترس تر خواهند شد.
  • مرتبط (Relevant): وقتی‌که در دانشگاه هستید، اهداف دانشگاهی تعیین کنید و برای زندگی اهداف زندگی تعیین کنید. این کار را برای همه جنبه‌های زندگی‌تان انجام دهید و در زمان و مکان مناسب روی آن‌ها کار کنید. تمرکز باعث می‌شود که سریع‌تر حرکت کند.
  • محدودیت زمان (Time Bound): باید محدودیت زمانی برای اهداف خود قرار دهید. وقتی‌که شما زمان مشخصی برای انجام کارها ندارید، هیچ‌چیزی انجام نمی‌شود. اهداف کوچک و قابل دسترسی تر با انجام آن‌ها در زمان کم رابطه دارند. شما نمی‌خواهید اهدافتان را قبل از رسیدن به آن‌ها از یاد ببرید.

ما در مقاله تعیین اهداف مالی و دستیابی به آنها در پنج گام به این موضوع با مثالی روشن پرداخته‌ایم.

منبع: مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری درباره مقاله بازگشت به دانشگاه دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.