چرا باید به شاخص های اقتصادی توجه کرد؟

شاخص های اقتصادی آمارهایی هستند که از آن‌ها برای خلق حدس‌های علمی از عملکرد یک اقتصاد و همچنین پیش‌بینی عملکرد آتی آن استفاده می‌شود. شاخص های اقتصادی بی‌شماری وجود دارند که عوامل متنوعی را می‌سنجند. این عوامل بر اقتصاد اثر می‌گذارند و ما از آن‌ها برای درک «تصویر کلی» اقتصاد استفاده می‌کنیم.

احتمالاً معروف‌ترین شاخص اقتصادی تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product – GDP) است. تولید ناخالص داخلی همان‌گونه که از نام آن مشخص است ارزش تمامی کالاها و خدماتی را که درون یک کشور در یک دوره زمانی مشخص تولید شده است، محاسبه می‌کند. کشورها با استفاده از تولید ناخالص داخلی سالانه خود می‌توانند رشد یا رکود اقتصادشان را به‌صورت سالانه محاسبه کنند.

شاخص های اقتصادی

این شاخص ها تنها برای اندازه‌گیری عملکرد اقتصادی یک کشور در یک دوره زمانی استفاده می‌شوند، بلکه به‌عنوان معیارهایی یکسان برای بررسی عملکرد کشورهای مختلف و مقایسه آن‌ها با یکدیگر به کار می‌روند. برای مثال، ما می‌توانیم فرض کنیم که اقتصاد اتحادیه اروپا از اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا بزرگ‌تر است چراکه در سال ۲۰۱۲ تولید ناخالص داخلی آن ۲۰۰۰ میلیارد دلار بیشتر از تولید ناخالص داخلی آمریکا بوده است.

(پایان درس اول دوره آموزشی آشنایی با شاخص های اقتصادی)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.