علم اقتصاد چیست؟

علم اقتصاد درباره تلاش‌ها و مبارزه انسان‌ها برای شادی و خشنودی از زندگی‌شان در دنیایی است که سراسر محدودیت و حدومرز است. همه ما پول و زمان خیلی کمی داریم تا همه آنچه را که به دنبالش هستیم، به دست آوریم. به‌علاوه پختن سنگ یا خاک بیابان و تهیه غذایی لذیذ از آن تقریباً غیرممکن است، چراکه هنوز علم و تکنولوژی به اندازه کافی پیشرفت نکرده است!

بااین‌حال انسان موجودی باهوش است. او مسائل را می‌سنجد و یک‌چیز نو می‌آفریند. انسان آنچه را که دارد با دقت بررسی می‌کند و استفاده‌های مختلفی که می‌تواند از آن داشته باشد، مشخص می‌کند. علیرغم اینکه دستیابی به همه‌چیز برای او غیرممکن است اما می‌تواند گام‌هایی را بردارد تا ازآنچه دارد بیشترین استفاده را ببرد. نکته کلیدی در اینجا پیدا کردن نقطه تعادل است. به خاطر اینکه شما به منابع نامحدودی دسترسی ندارید، مجبورید انتخاب کنید. برای مثال باید بین خرید یک پرس چلوکباب از رستوران معروف و گران‌قیمت شهر یا خرید یک ساندویچ فلافل از اغذیه‌فروشی دور میدان یکی را انتخاب کنید. همین‌طور مجبورید بین ادامه تحصیل و پول‌توجیبی گرفتن از خانواده یا استخدام در یک شرکت خصوصی و استقلال مالی بهترین گزینه را برگزینید.

همان‌طور که می‌بینید انتخاب، یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر در زندگی روزمره همه ماست و یادگیری دانشی که نشان می‌دهد افراد چرا و چطور یک گزینه را انتخاب و دیگری را رها می‌کنند، برای همه ما ضروری است. اقتصاد علمی است که به این سؤال بسیار مهم پاسخ می‌دهد.

اقتصاد یک علم است. شما هم می‌دانید!… اما متأسفانه اغلب مردم آن را علم کسل‌کننده‌ای می‌دانند و علیرغم اینکه مدام از تورم و بیکاری حرف می‌زنند، چیزی از آن نمی‌فهمند. ولی ما معتقدیم اقتصاد واقعاً کسل‌کننده نیست، این علم به تصمیم‌گیری‌های انسان کمک می‌کند و اگر آن را درست بیاموزید، به‌سادگی قادر به تحلیل و توضیح اتفاقات دور و اطرافتان خواهید بود.

همان‌طور که گفتیم، مهم‌ترین دلیل مطالعه علم اقتصاد کمیاب بودن منابع است. کمیابی به معنای آن است که چیزهایی که ما می‌خریم یا می‌فروشیم، نامتناهی نیستند و به‌وفور یافت نمی‌شوند. برای مثال، گندم در دنیا محدود است و ما بی‌نهایت گندم نداریم. تولید گندم بیشتر هم زمان‌بر است و هم به آب و خاک و نیروی انسانی بسیار زیادی نیاز دارد؛ بنابراین ما باید تصمیم بگیریم که چگونه به بهترین شیوه ممکن این گندم‌ها را مصرف کنیم. ما باید تصمیم بگیریم که با این گندم‌ها چه‌کار کنیم و تولید این گندم‌ها چقدر می‌تواند برای ما هزینه در بر داشته باشند. علم اقتصاد درباره این قبیل تصمیم‌گیری‌ها است.

در درس‌های بعدی بیشتر در مورد علم اقتصاد صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید…

(پایان درس اول دوره آموزشی اقتصاد چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

7 در مورد “علم اقتصاد چیست و چه کاربردی دارد؟”

  1. خدا خیرتون بده که در جهت سواد مالی جامعه قدم برمیدارید. اگر میشه یک مقاله راجب آربیتراژ بنویسید مرسی

  2. با سلام وتشگر از اینکه علم خودتان برای دیگران به اشتراک می گذارید
    پیشنهاد می شود که پایان هر درس لینک درس بعدی یا قبلی ( درس دو یا ادامه درس ) را قرار داده تا با کلیک کردند بر روی آن به درس بعدی یا قبلی برود به مانند ویدئو ها باشد

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.