بهره مرکب یا قدرت ترکیب پول چیست؟

قدرت ترکیب پول فرآیندی است که در آن دارایی درآمدی تولید می‌کند که آن درآمد هم دوباره سرمایه گذاری شده و درآمد یا سود بیشتری تولید می‌کند. معمولا به این فرآیند “بهره مرکب” می‌گویند و در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که شما سود سرمایه گذاری خود را مجدد سرمایه گذاری می‌کنید و دوباره سود به دست می‌آورید. از طریق قاعده بهره مرکب ارزش یک سرمایه گذاری در طول زمان به صورت تصاعدی (چند برابری) افزایش می‌یابد. به علاوه هرچه این سرمایه گذاری مدت بیشتری نگه‌داشته شود، نرخ سود بالاتر خواهد بود و قدرت بیشتر بهره مرکب می‌تواند باعث افزایش ارزش سرمایه گذاری شود. (لطفا سلب مسئولیت از ریسک سرمایه گذاری را در پایین ببینید.)

به طور مثال، اگر شما در ابتدا ۱۰۰۰۰۰ تومان با نرخ سالانه ۱۰% داشته باشید، در پایان سال ۱۱۰۰۰۰ تومان برایتان خواهد ماند. اگر همان ۱۱۰۰۰۰ تومان را برای یک سال دیگر و با همان نرخ ۱۰% سرمایه گذاری کنید، پول شما بعد از دو سال ۱۲۱۰۰۰ تومان خواهد شد. بعد از سه سال، ۱۳۳۱۰۰ تومان. بعد از ۴ سال ۱۴۶۴۱۰ تومان و به همین ترتیب. بعد از بیست سال، ترکیب این ۱۰۰۰۰۰ تومان اولیه با نرخ سالانه ۱۰%، ارزشی معادل ۵۷۲۷۵۰۰ تومان خواهد داشت؛ یعنی ۱۰۰ هزار تومان شما طی بیست سال با بهره مرکب ۱۰ درصدی ۵۷ برابر می‌شود. در صورت داشتن یک نرخ سود بالاتر مثلاً ۱۵ درصدی، همان مقدار پول در طول بیست سال، ۱۰۲۴۴۳۵۸ تومان خواهد شد. این قدرت ترکیب پول یا بهره مرکب است که معمولاً هیچ یک از شما چیزی در مورد آن نمی‌دانید.

چرا دانستن نحوه عملکرد بهره مرکب اهمیت دارد؟

آلبرت اینشتین زمانی گفته بود:”بهره مرکب هشتمین مورد از عجایب جهان است.” بهره مرکب قلب تپنده پس انداز و سرمایه گذاری است و نشان می‌دهد که سرمایه گذاری های کوچک چگونه می توانند به دارایی های بزرگ تبدیل شوند. هرچه زودتر شروع به پس انداز و سرمایه گذاری کنید، قدرت ترکیب پول برای زمان بیشتری می‌تواند به افزایش ارزش یک سرمایه گذاری کمک کند. در شروع پس انداز و سرمایه گذاری تاخیر نکنید، حتی اگر فکر می‌کنید که پولی برای پس انداز کردن ندارید. جریانات نقدی و بودجه خود را بررسی کنید تا راه هایی برای پس انداز پول بیابید.

سناریوی زیر را در نظر بگیرید:

فرض کنید شما فردی ۲۵ ساله هستید و تصمیم می‌گیرید سالی ۵ میلیون تومان برای بازنشستگی‌تان کنار بگذارید تا سن ۶۵ سالگی چیزی در حدود ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پول برای دوره بازنشستگی خود خواهید داشت (فرض کنید که سرمایه شما سالی ۱۵ درصد رشد کند). اگر صبر کنید و از سن ۳۵ سالگی این کار را شروع کنید شما در سن ۶۵ سالگی تنها ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خواهید داشت. در حقیقت زمان برای پس‌انداز برای دوران بازنشستگی در حکم سرمایه است، بنابراین حتی یک‌لحظه هم برای آغاز سرمایه‌گذاری‌تان معطل نکنید. به بیان دیگر، بهتر است زودتر شروع به پس انداز کنید.

برای بهره مندی از مزایای بهره مرکب چه کار باید کرد؟

پاسخ این سوال ساده است: هیچ کار. این زیبایی به مرکب است. کافی است فقط در دارایی هایی سرمایه گذاری کنید که نرخ سود بالایی دارند، همان سودها را دوباره سرمایه گذاری کرده و بقیه کار را به قاعده بهره مرکب بسپارید. عامل مهم در اینجا آن است که هرچقدر می‌توانید زود شروع کنید تا بهره مرکب، زمان بیشتری برای نشان دادن قدرت خود داشته باشد. البته اگر شما به صورت معمول در طول زمان به سرمایه گذاری های خود اضافه می‌کنید، سرمایه بزرگ‌تری خواهید داشت که سود بیشتر کسب می‌کند و در نتیجه با سرعت بیشتری ترکیب خواهد شد.

نکته ای فراتر از آنچه تا به حال گفتیم این است که در برابر وسوسه خارج کردن پول از حساب های سرمایه گذاری یا پس اندازتان مقاومت کنید. ممکن است وسوسه شوید که از آن پول برای یک خرید مهم مثل خرید قسطی خانه یا یک ماشین جدید استفاده کنید. تاثیر بلند مدت آن بر ارزش سرمایه گذاری شما بسیار بیشتر از هزینه وام های کوتاه مدت خواهد بود. به جای این کار، یک برنامه پس انداز مشخص برای این سری از اهداف ایجاد کنید. وقتی به هدفتان رسیدید، می‌توانید از آن پول ها آنطور که برایش برنامه داشتید بهره ببرید. بد نیست مقاله تعیین اهداف مالی و دستیابی به آن‌ها در پنج گام را مطالعه کنید.

سلب مسئولیت از ریسک سرمایه گذاری

همه سرمایه گذاری ها دارای ریسک هستند. عملکرد گذشته به هیچ وجه شاخص مطمئنی برای پیش بینی روندهای آتی و پیش رو نیستند. سرمایه گذاری در سهام و صندوق ها ممکن است از نظر ارزشی دچار کاهش شده و به زیان سرمایه منجر شود. معامله آنلاین به خاطر پاسخ سیستمی و زمان های دسترسی که تحت تاثیر عوامل زیادی ازجمله شرایط بازار و عملکرد سیستم و… قرار دارند، دارای ریسک ذاتی هستند. یک سرمایه گذار باید به چنین حقایقی قبل از معامله و سرمایه گذاری اشراف و آگاهی کامل داشته باشد.

(پایان درس دوم دوره آموزشی مفاهیم سرمایه گذاری)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری درباره بهره مرکب یا قدرت ترکیب پول دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

8 در مورد “قاعده بهره مرکب یا قدرت ترکیب پول چیست؟”

  1. دوست عزیز سلام
    در متن مقالاتی که میخونید، یک سری کلمات قرمز رنگ هستند که اکر روشون نگه دارید، توضیحات مختصری در یک باکس آبی رنک براتون نمایش داده میشه. حالا اگر رو کلمه کلیک کنید، توصیحات بیشتری رو در مورد اون مقاله میتونید بخونید. ما بهره مرکب رو قبلا تو بخش دانشنامه مالی به طور کامل توضیح دادیم. که میتونید از طریق لینک زیر فرمول محاسبه و مثالهاش رو مطالعه کنید
    بهره مرکب چیست
    موفق باشید

  2. فورمول و طریقه محاسبه اش را هم اضافه می کردید و یک مثال هم از طریق فورمل بهره مرکب حل می کردید خیلی خوب میشد.

  3. سلام این نوع بهره مرکب در بانکهای ایران جوابگو نیس چرا که وقتی با بانک مذکور قرارداد بسته میشه مثلا ۶ ماهه درصد مشخص سود تعلق میگیره و اون درصد که به مبلغ قبلی اضافه میشه بانک در ماه بعد برای محاسبات سودی اون مبلغ اضافه شده رو محاسبه نمیکنه یعنی در واقع شما بمدت ۶ ماه مثلا سود حاصل از پس انداز در هر ماه همان ۵۰ تومن هست و در پایان ۶ ماه میشه ۳۰۰ در حالیکه در بهره مرکب باید بیشتر بشه

  4. سلام درود بر شما
    مطالب آموزنده و کاربردی خوبی را به اشتراک گذاشتید.
    باز هم منتظر اطلاع رسانی و آموزش های اقصادی شما هستیم.
    مجددا در پایان به شما بخاطر زحماتتون درود می فرستم و براتون آرزوی موفقیت و سلامتی می کنم.
    باتشکر a.z

  5. سلام حسین عزیز
    ممنون که آموزشهای مدیرمالی رو دنبال میکنید و خوشحالیم که این آموزشها برای شما مفید بوده است.
    با آرزوی موفقیت برای شما

  6. آموزش بازاریابی و فروش

    سلام ، بسیاری از مطالب خوبتون را مطالعه کردم و لذت بردم . امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشید

    تقدیم احترام
    حسین صفوی

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.