هفت گام ساده مذاکره برای تقاضای افزایش حقوق

حتی اگر شرکت شما در شرایط بدی به سر می‌برد، به این معنی نیست که شما نمی‌توانید تقاضای افزایش حقوق کنید. اگر سخت کار می‌کنید، موفق بوده‌اید و درخواستتان نیز منطقی است، این مشکل رییس شما است که راهی برای نه گفتن به شما بیابد یا با درخواستتان موافقت کند. حتی کارمندان با عملکرد خوب هم ممکن است به دنبال مذاکره برای تقاضای افزایش حقوق باشند. به همین دلیل آمادگی و زمان بندی به‌شدت مهم است. در زیر نکاتی مطرح می‌شوند که در این راه به شما کمک می‌کنند:

  1. از قبل آماده باشید

اگر کارفرمای شما پیشنهاد ندهد، تقاضای افزایش حقوق اتفاقی نیست که شما خودتان به‌سرعت درخواست دهید. این کار به کمی آمادگی نیاز دارد، مخصوصاً اگر شما به دنبال یک افزایش حقوق خوب هستید. کارفرمایان برای کارمندانی که سخت کار می‌کنند و برای شرکت خلق ارزش می‌کنند ارزش قائل هستند. حال این کار چه افزایش فروش باشد، چه کاهش هزینه ها یا نوآوری که باعث تحریک نیروی کاری شود. چند ماه قبل از تقاضا برای افزایش حقوق، باید دستاوردهای خود را یادداشت کنید، ایمیل‌های حاوی تمجید و تشکر از خودتان را ذخیره نمایید و دلایلی کافی برای ارزشمند بودن خود در شرکت داشته باشید. همچنین زمان آن است که نقاط ضعفتان را بهبود ببخشید و برای نشان دادن توان و فداکاری‌تان پروژه‌های بیشتری بردارید.

  1. خود را به جای رئیستان بگذارید

ممکن است شما فکر کنید که گل سرسبد شرکت هستید، اما شاید رئیستان جور دیگری فکر می‌کند، پس احتمالاً افزایش حقوق بعید است. به همین دلیل فهمیدن طرز تفکر رئیس درباره شما از اهمیت زیادی برخوردار است. همان‌طور که این مقاله نیز توضیح می‌دهد: «چیزهای که شما نمی‌دانستید ممکن است باعث اخراج شما شوند.» حتی اگر مطمئن هستید رئیستان عاشق شما است، زمانی بگذارید تا چند ماهی قبل از درخواست افزایش حقوق، ملاقاتی با او داشته باشید تا به‌صورت رسمی از اینکه رئیس راجع به عملکرد شما چه نظری دارد مطلع شوید. امیدواریم که او مثل شما فکر کند، اما اگر نه شما برای بهبود عملکردتان زمان خواهید داشت.

  1. ارزشتان در صنعت را بفهمید

قبل از اینکه به یک جمع‌بندی واقع گرایانه برسید، باید ببینید که شما در صنعتی که در آن فعالید، چقدر ارزشمند به‌حساب می‌آیید؟ اگر همه چیز برابر باشد، باید بدانید که میانگین حقوق ماهیانه کارمندی با تحصیلات و تجربه شما در حوزه کاری‌تان چقدر است. دانستن این اطلاعات در هنگام تلاش برای درخواست افزایش حقوق به کارتان خواهد آمد، علی‌الخصوص اگر کمتر از میانگین حقوق کارمندان هم رده خود، دریافت می‌کنید. حتی اگر همین الان هم بیشتر از میانگین درآمد دارید، شاید در مقایسه با سایر کارمندان شرکت یا تیم‌تان حقوق کمتری دریافت می‌کنید. وب‌سایت ایران تلنت هر سال گزارش مفصلی در مورد حقوق و دستمزد ایرانیان تهیه می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر، گزارش سال ۱۳۹۴ رو دریافت کرده و گزارش را با وضعیت فعلی خود مقایسه کنید.

گزارش آماری حقوق و دستمزد در سال ۱۳۹۴

  1. به رئیستان زمان بدهید

آخرین چیزی که باید قبل از درخواست افزایش حقوق انجام دهید، این است که رییستان را با درخواست افزایش حقوق غافلگیر نکنید. بهتر است که به رئیستان سیگنالی بفرستید که دوست دارید راجع به افزایش حقوق با او صحبت کنید. این به بالادستی‌تان زمان می‌دهد تا عملکرد شما را بررسی کند. مخصوصاً اگر عملکرد شما خوب بوده ولی دیده نشده‌اید این موضوع حائز اهمیت می‌شود. سیگنال فرستادن به رئیستان به او بهانه‌ای می‌دهد تا به دستاوردهای شما نگاهی بیندازد و از دستاوردهای شما شگفت‌زده شود.

  1. برای ادعاهایتان دلیل داشته باشید

شرکت ها همیشه به دنبال آن هستند که درآمد بیشتری داشته باشند و مایل‌اند به کارمندان خود اگر ارزشی به شرکت اضافه می‌کنند، حقوق و پاداش بیشتری پرداخت کنند؛ اما در هنگام تقاضای افزایش حقوق، شما نباید فقط با کلماتتان آنجا حاضر باشید. شما باید مدارک معتبری برای پشتیبانی از ادعاهایتان تهیه کنید. فرض کنیم شما مسئول آوردن مشتریان جدید به شرکت بوده‌اید. لیستی از این مشتری‌ها و میزان فروش ایجادشده داشته باشید تا با این داده‌ها، دستاوردهایتان را به نمایش بگذارید. اگر شما مدیر تدارکات هستید، می‌توانید نشان دهید که چگونه قادر بوده‌اید هزینه های واحد تدارکات را کاهش دهید.

  1. مؤدبانه درخواست کنید

حتی اگر شما دست تنها توانسته‌اید ۵۰ درصد به فروش شرکت کمک کنید، نباید با حالت متکبرانه و حق به جانب تقاضای افزایش حقوق کنید. هیچ چیزی بیشتر از این رئیستان را عصبانی نخواهد کرد که تلاش کنید تا نشان دهید که افزایش حقوق حق مسلم شماست قبل از اینکه حتی این حق را اثبات کرده باشید. فروتنی، نشان دادن ارزش خود و حق به جانب رفتار نکردن به رئیستان کمک خواهد کرد تا درخواست شما را به جای اینکه فوراً رد کند، در نظر بگیرد و به آن فکر کند.

  1. جواب منفی را بدون از کوره در رفتن بپذیرید

در پایان ممکن است شرکت پول کافی برای تأمین حقوق شما را نداشته باشد. اگر تلاش‌هایتان ثمری نداشت، خشمگین نشوید و مدیر خود را تهدید به ترک شغلتان نکنید. بالاخره، ممکن است عدم افزایش حقوق دلیلی داشته باشد و رئیس در حال حاضر نتواند یا نخواهد حقوق درخواستی شما را پرداخت کند، اما این دلیل نمی‌شود که در آینده هم نتواند این خواسته را اجرا کند. تصمیم رئیستان را بپذیرید و جدی‌تر از قبل کار کنید یا دنبال شغل جدیدی که با معیارهایتان سازگار است، بگردید. فراموش نکنید که پیدا کردن شغلی جدید زمانی که هنوز شاغل هستید، کار راحت‌تری است.

نتیجه‌گیری

حتی در بازار کار پررونق هم درخواست افزایش حقوق می‌تواند کار دشواری باشد. شرکت ها به پرداخت بیشتر برای کارمندانی که ارزش آفرین هستند علاقه دارند، اما شما باید قادر باشید که نشان دهید چه مهره تأثیرگذاری هستید. شواهدی که از ادعاهای شما پشتیبانی می‌کند، واقع گرا بودن و اینکه بدانید چه مقدار افزایش حقوق شما را راضی می‌کند، در کنار فروتنی در هنگام درخواست، بعضی از راه‌های مذاکره برای تقاضای افزایش حقوق هستند.

در ضمن اگر شما هم مایلید در تحقیق سال ۱۳۹۴ ایران تلنت برای بررسی وضعیت حقوق و دستمزد در سال جاری مشارکت کنید، لطفاً روی دکمه زیر کلیک کنید و پرسشنامه مربوطه را پر کنید.

مشارکت در ارزیابی حقوق و دستمزد در سال ۱۳۹۴

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.