خب… بازار سهام چقدر بزرگ است؟

قبل از اینکه این درس را تا پایان مطالعه کنید خودتان چه حدس می‌زنید؟ به نظر شما بازار سهام چقدر بزرگ است؟ آیا از بازار پول بزرگ‌تر است یا کوچک‌تر؟ اگر آموزش‌های مدیرمالی را دنبال کرده باشید احتمالاً می‌دانید که در بازار سهام منظور ما از بزرگی یا کوچکی اندازه آن نیست، بلکه حجم معاملات و ارزش آن است. خب… آیا برای شنیدن واقعیت حاضر هستید؟ مطمئناً مغز شما سوت خواهد کشید.

در سال ۲۰۱۰ ارزش تمامی کالاها و خدمات دنیا ۶۳۰۰۰ میلیارد دلار بوده است. عدد بسیار بزرگ است، بگذارید آن را ببینید: ۶۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰$

اما آن چیز که مغز شما را به صدا در خواهد آورد، اینجاست. در همان سال، ارزش سهام و اوراق قرضه مبادله شده در دنیا در حدود ۸۷۰۰۰ میلیارد دلار بوده است. ۲۴۰۰۰ میلیارد دلار بیشتر از ارزش تمامی کالاها و خدمات!

و ارزش تئوریک اوراق مشتقه مبادله شده در حدود ۶۰۱۰۰۰ میلیارد دلار بوده است. (اگر معنای “ارزش تئوریک” یا حتی اوراق مشتقه” را نمی‌دانید اصلاً نگران نباشید. اغلب افرادی که دنیا آن‌ها را مبادله می‌کنند هم این مفاهیم را به‌درستی نمی‌شناسند!)

و ارزش کل مبادلات ارزهای خارجی برابر با ۹۵۵۰۰۰ میلیارد دلار بوده است. (۹۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰)

بیایید به تصویر زیر نگاهی بیندازیم:

۱۲

اما این آمار از بازار بورس به چه معناست؟

همه این اعداد ارقام به معنای آن است که صنعت مالی جهان، فراتر از بزرگ است. آن‌قدر بزرگ است که وحشتناک به نظر می‌رسد (کاملاً و به معنای واقعی کلمه برخی از افراد فکر می‌کنند که اندازه بسیار بزرگ صنعت مالی، آن را خطرناک می‌کند).

اما این بازار چگونه این‌قدر بزرگ شده است؟ و این اتفاق چه معنایی برای اقتصاد ما دارد؟ این‌ها سؤالاتی هستند که ما در این ادامه این دوره آموزشی به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. ما همچنین نگاهی به نحوه تغییر آن از بازاری برای افزایش سرمایه به موجودیتی فراتر از آن خواهیم انداخت.

فهم اندکی درباره تاریخ بازار سهام به شما کمک می‌کند تا مواردی همچون بحران مالی سال ۲۰۰۸ که تقریباً اقتصاد جهانی را نابود کرد، بهتر درک کنید و این کار خوشبختانه شما را به سرمایه گذار بهتری تبدیل خواهد کرد.

با ما همراه باشید.

(پایان درس اول دوره آموزشی آشنایی با تاریخچه بـازار سهام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “مقدمات بازار سهام: بازار سهام چقدر بزرگ است؟”

  1. سلام آقای زارع
    ممنونیم که مدیرمالی رو دنبال میکنید.
    بسیار علاقه مندیم که به همه نیازهای آموزشی شما پاسخ بدیم اما متاسفانه در برخی موارد زمان کافی و در برخی موارد دیگه دانش کافی نداریم.
    در مورد بازار فارکس و آموزش در این زمینه که حوزه ای کاملا تخصصی است، متاسفانه فعلا امکان ارایه محتوای آموزشی نداریم.
    از این بابت از شما عذر میخوایم.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل