چرا منابع کمیاب و محدود اصل زیربنایی اقتصاد هستند؟

منابع کمیاب و محدود یک پدیده بنیادی و اجتناب‌ناپذیر است که موجب شد اقتصاد به‌عنوان یک علم پدید آید. درصورتی‌که هیچ محدودیت در زمان، منابع، اطلاعات، کالاهای مصرفی یا حتی حسن نیت و صلح روی کره زمین وجود نداشت، انسان هیچ کمبودی در زندگی خود احساس نمی‌کرد.

اگر از خود می‌پرسید که چرا نمی‌توانید هر چه را دوست دارید، داشته باشید علتش را باید در منابع کمیاب و محدود جستجو کنید. حتی اگر مثل بیل گیتس یا وارن بافت جزو ثروتمندترین افراد جهان باشید و هیچ کمبودی ازلحاظ مالی نداشته باشید، باز هم کمبود زمان خواهید داشت و در یک روز فقط ۸۶۴۰۰ ثانیه در اختیار دارید. نه بیشتر! بنابراین مجبورید به‌سختی تصمیم بگیرید تا از این زمان برای انجام چه کارهایی استفاده کنید. از برخی صرف‌نظر کنید و به برخی دیگر بپردازید. یک تصمیم‌گیری عاقلانه به شما کمک می‌کند تا بیشترین رضایت و خشنودی را از زندگی‌تان داشته باشید و هر روز با لبخندی بزرگ بر لب و با انرژی فراوان از خواب بیدار شوید.

با در نظر گرفتن این اصل بنیادی، انسان‌ها، شرکت‌ها و دولت‌ها تصمیم می‌گیرند چطور منابع کمیاب و محدود خود را به بهترین شکل ممکن مصرف کنند و بیشترین بازده را به دست آورند. اقتصاددان‌ها برای اینکه پیش‌بینی کنند افراد در مواقع این‌چنینی چگونه تصمیم می‌گیرند یک فرآیند سه مرحله‌ای را طراحی کرده‌اند:

  1. ابتدا تخمین بزنید که درصورت انتخاب هر یک از گزینه‌های پیش رویتان چقدر خوشحال می‌شوید؟ (مثال رستوران معروف و اغذیه‌فروشی دور میدان در درس اقتصاد چیست؟ را به خاطر بیاورید!)
  2. حالا به محدودیت‌هایی که پیش رویتان است توجه کنید. (برای مثال کلاً یک اسکناس ده‌هزارتومانی در جیبتان است)
  3. حالا با در نظر گرفتن محدودیت‌ها گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین رضایتمندی را برای شما به همراه دارد. (در شرایط فعلی یک ساندویچ فلافل خوشمزه‌ترین غذای دنیا خواهد بود)

هدف اقتصاد بالا بردن مطلوبیت و خشنودی شما از محصول یا خدمتی است که می‌خرید و با طی کردن گام‌های فوق به شما نشان می‌دهد که بهترین گزینه پیش روی شما چیست و چرا باید این گزینه را دوست داشته باشید؟

(پایان درس چهارم دوره آموزشی اقتصاد چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

خروج از نسخه موبایل