۷ نکته بسیار مهمی که سرمایه گذاران تازه کار باید بدانند…

آیا شما تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید پولتان را در بازار بورس سرمایه گذاری کنید؟ تصمیم خوبی است، امّا حتماً میدانید که همه ما قبل از اینکه راه رفتن و دویدن را بیاموزیم، تاتی تاتی کردن را یاد گرفتیم. در اینجا ما چند نکته بسیار مهم برای شروع سرمایه گذاری در بورس به‌خصوص برای سرمایه گذاران تازه کار آماده کرده‌ایم.

یک. هیچ تضمینی وجود ندارد!

برخلاف آنچه برخی از افراد و بعضاً بسیاری از مدرسان و تحلیل گران بورس ممکن است بگویند، هیچ ضمانت‌نامه‌ای برای سودآوری بورس در کار نیست. نکته‌ای شما سرمایه گذاران تازه کار باید بدانید این است که سرمایه گذاری یک فعالیت پر مخاطره و نامطمئن است و اما اگر به‌درستی و با چشمان باز اقدام به خرید و فروش سهام کنید، حتماً پاداش ریسک پذیری خود را خواهید گرفت. (برای اینکه بیشتر در مورد رابطه ریسک و بازده بدانید لطفاً مقاله “هفت نوع ریسک که سرمایه گذاران در بورس باید از آن دوری کنند” بخوانید)

 

دو. سرمایه گذاری مثل پس انداز کردن نیست!

وقتی شما پولی برای روز مبادا کنار می‌گذارید یا حساب پس انداز بانکی افتتاح می‌کنید، این یک بخش از برنامه ریزی مالی شماست. بودجه بندی هم یک بخش از آن است و سرمایه گذاری بخش دیگر. درواقع اگر کل سرمایه شما را به یک کیک تولد تشبیه کنیم، این سه بخش سه تکه از کیک هستند و هر سه‌ این‌ها باهم، بخش‌های مهمی از استراتژی مالی شما را تشکیل می‌دهند. نکته مهم اینکه هیچ‌وقت با اختصاص همه پولتان برای سرمایه گذاری در بورس آینده مالی خود را به خطر نیندازید. لازم است بار دیگر تأکید کنیم که سرمایه گذاری کردن مثل پس انداز نیست و ریسک و بازده زیادی دارد. (ما در مقاله “نقطه شروع برای ورود به دنیای بورس کجاست؟” اهمیت داشتن پس انداز را به شما توضیح داده‌ایم)

سه. عملکرد گذشته پیش‌بینی کننده آینده نخواهد بود!

اینکه تقریباً در هر توصیه سرمایه گذاری یک جمله سلب مسئولیت کننده مشابه مبنی بر اینکه “عملکرد گذشته پیش‌بینی کننده آینده نخواهد بود” مشاهده می‌شود، دلیلی دارد: چون درست است! البته ممکن است شما تابه‌حال با چنین جمله‌ای برخورد نکرده باشید، آن‌هم دلیلی دارد: چون متأسفانه بسیاری از مشاوران و وب‌سایت‌های تحلیلی شما را فریب می‌دهند و به اصول حرفه‌ای گری و اخلاق عقیده‌ای ندارند.

اما به خاطر داشته باشید بااینکه تاریخ می‌تواند درک بسیار خوبی از احتمال رخداد برخی اتفاقات ایجاد کند، بااین‌حال از پیش‌بینی آینده ناتوان است. (در مقاله “تحلیل گران تکنیکال چه میگویند” با نحوه کار این تحلیل گران بیشتر آشنا می‌شوید)

چهار. تنوع، تنوع، تنوع.

شاید کمی زود باشد تا برای سرمایه گذاران تازه کار از تنوع بخشی سبد سهام بگوییم؛ اما به‌عنوان یک اصل کلی به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه همه پول‌های خود را در یکی از جیب‌هایتان نگذارید. چراکه جیب‌برها همیشه در کمین شما هستند و ممکن است یک ریال هم برای شما باقی نگذارند. (اگر بیشتر علاقه‌مندید مقاله “تنوع بخشی از حرف تا عمل” را بخوانید)

پنج. اصول بنیادی هرگز کهنه نمی‌شوند.

بر آموزش خود سرمایه گذاری کنید. این سرمایه گذاری در مدیر مالی رایگان است و شما فقط باید زمان خود را به ما اختصاص دهید. سعی کنید همه چیز را درباره نحوه کار بازار بورس و اصول سرمایه گذاری فرا بگیرید. صنعت را درک کنید. قسمت مربوط به تجارت را بخوانید. به داده‌های اقتصادی گوش دهید و گزارش‌های صنایع را بررسی کنید. همه اطلاعات ممکن را جمع‌آوری کنید و از آن‌ها برای تصمیم گیری بهتر بهره جویید. (این مقالات دسته‌بندی‌شده برای شروع کار به شما توصیه می‌شوند)

شش. از مخالف بودن هراس نداشته باشید.

زمان‌هایی وجود دارد که اکثریت در اشتباه هستند. ثروت با دانستن این‌که چه زمانی با اکثریت باشید و چه زمانی علیه‌شان، به دست می‌آید. این درسی است که وارن بافت اسطوره تمام‌نشدنی دنیای بورس به ما یاد داد. (آیا میدانید وارن بافت چگونه ثروتمند شد؟)

هفت. یک حساب رایگان آنلاین راه‌اندازی کنید.

ما در مقالات متعدد مدیر مالی به سرمایه گذاران تازه کار گوشزد کرده‌ایم که تفکرات خود را قبل از اینکه در دنیای واقعی تست کنید، بیازمایید. برای این کار می‌توانید از تالار مجازی بورس استفاده کنید. اگر هنوز در این تالار ثبت‌نام نکرده‌اید، همین امروز اقدام کنید و با تمرین سهامداری بدون ریسک آماده ورود به دنیای سرمایه گذاری شوید.

http://www.irvex.ir/

منبع:  مدیر مالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.